خرید پالایشی یکم سود دارد یا خیر؟

لست سکند

سرمایه گذاران بورسی این روزها با یک پرسش بزرگ دست و پنجه نرم می کنند و آن این که خرید پالایشی یکم با روندی که بورس طی هفته های اخیر داشته و حاشیه هایی که پیرامون خود این سهام ایجاد شده ، سودآور است یا خیر؟

به گزارش کاماپرس، پالایشی یکم برای بورس بازان ایرانی دومین تجربه سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله یا همان ETF به شمار می رود و این درحالیست که دومین تجربه ETF در ایران در همان بدو امر با حاشیه هایی مواجه بوده است. برخی نمایندگان مجلس معتقد بودند سهام دولت در پالایشگاه ها اموال ملی است و نباید به مردم فروخته شود و حتی فروش دارا یکم را نیز غیرقانونی می دانستند. از سوی دیگر ناهماهنگی درباره عرضه این سهام در بورس به صورت صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا عرضه بلوکی نیز موضوعی بود که کل بازار سرمایه را به حاشیه برد و خاطره ناخوشایندی برای بورس بازان رقم زد.

به هر شکل این سهام که ابتدا دارا دوم نامیده میشد به نام پالایشی یکم در حال پذیره نویسی است و پرسش اصلی سرمایه گذاران این است که خرید پالایشی یکم سود و بازدهی مطلوبی دارد یا خیر. روزنامه دنیای اقتصاد این موضوع را دستمایه گزارش امروز خود قرار داده و نظر تعدادی از کارشناسان بورسی را در این زمینه جویا شده است.

به صرفه بودن خرید پالایشی یکم در صورت افزایش 20 درصدی قیمت سهام پرتفو تا 19 شهریور

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری کارآفرین درباره خرید پالایشی یکم نظر خود را چنین بیان کرده است: محمد خبری‌زاد چنانچه تا زمان پایان مهلت پذیره‌نویسی پالایش یکم  که 19 شهریور است، قیمت سهام پالایشی‌ موجود در پرتفوی این سهام مانند شپنا، شبندر و… با حداقل 20 درصد افزایش نسبت به روز سه شنبه 4 مردادماه روبه‌رو شود  پیشنهاد من خرید پالایشی یکم است اما اگر بخواهد قیمت‌ها حوالی قبل از این تاریخ یعنی زمان کاهش قیمت‌ها در بورس باشد و فقط 20 درصد تخفیف لحاظ شود من پیشنهادی برای خرید ندارم.

راز آسمان پایتخت

شرایط خرید پالایشی یکم به طور کلی جذاب است

سعید ابراهیمی کارشناس بازار سرمایه نیز در این باره به دنیای اقتصاد گفته است: هر چهار سهام موجود در پرتفوی پالایشی یکم در ماه‌های اخیر جزو نمادهای با بازده مطلوب در بورس  بوده‌اند. شرایط عرضه این صندوق برای خرید جذاب است. لحاظ کردن تخفیف ۲۰ درصدی از قیمت روز ۲۹ مردادماه و قیمت گذاری جدید خوراک پالایشگاه‌ها که باعث افزایش سودآوری آنها شده است، از جمله این عوامل هستند.همچنین افت قیمت سهام داخل این صندوق تا روز قیمت‌گذاری، باعث افزایش جذابیت خرید پالایشی یکم شده است.‌ ضمنا دولت، به دلایل مختلف از جمله؛ عرضه دارا سوم و چهارم و همچنین ایجاد اعتماد بین سهامداران، از روند رشد این صندوق حمایت خواهد کرد.‌تنها مطلبی که باقی می‌ماند، نحوه تخفیفات خوراک پالایشگاه هاست که بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به شفاف‌سازی آن اقدام شود.

باید برای خرید پالایشی یکم کمی صبر کرد

بهروز شهدایی کارشناس بازار سرمایه نیز در این باره می گوید: معتقدم برای خرید پالایشی یکم باید کمی صبر کرد چون  بازار به ثبات نرسیده و باید دید در هفته آِینده هم روال دو روز آخر هفته را تجربه می‌کند یا خیر؟ پتروشیمی‌ها با 40 درصد کاهش در دو هفته گذشته مواجه شدند و بر اساس آخرین قیمت معاملاتی 20درصد تخفیف وجود دارد و این قیمت‌ها را شیرین می‌کند اما اگر مدل دارا یکم دو ماه طول بکشد که در پرتفوی خریداران بیاید تا قابل معامله شود کار سخت می‌شود. ضمنا نظر این کارشناس برای خرید پالایشی یکم استقبال از آن است.

خرید پالایشی یکم از سرمایه گذاری در بانک پرسودتر است

حسن برادران کارشناس دیگر بازار سرمایه با بیان این که عرضه پالایشی یکم آن هم با 20 درصد تخفیف، حجم زیادی از نقدینگی را نصیب دولت می‌کند نظر خود درباره خرید پالیشی یکم را این گونه توضیح داده است:  بازار دارادوم(پالایشی یکم) نسبت به سرمایه‌گذاری در بانک پر سود تر و قابل اطمینان تر است. این سهام برای اغلب اقشار جامعه همچون بازنشسته‌ها و کسانی که حاضرنیستند با ریسک وارد بورس شوند، سهام ارزنده‌ای است و به نظر می‌رسد با عرضه پالایشی یکم، عدالت برای کسانی که دارایکم را نخریدند اجرا شود.

خریداران پالایشی یکم حداقل 50 درصد سود می کنند

ایمان مقدسیان به عنوان آخرین کارشناس بازار سرمایه در این گزارش اظهار کرده است: با عنایت به اینکه افرادی که در صندوق اول (دارا یکم) سرمایه‌گذاری کرده بودند حداقل 100 درصد سود کرده‌اند به نظر می‌رسد در صورت بهبود وضعیت شاخص، دارندگان پالایشی یکم نیز 50 درصد سود کنند. وی همچنین معتقد است تخفیف چشمگیری که دولت برای پالایش یکم در نظر گرفته موجب جذب سهامداران زیادی به بورس می شود.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “خرید پالایشی یکم سود دارد یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز