خداحافظی تویوتا ، بنز و بی ام و از بازار ایران

با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای خارجی و البته وجود تحریمها، تا اطلاع ثانوی باید با تویوتا ، بنز و بی ام و خداحافظی کرد.

به گزارش کاماپرس، کارشناسان بازار خودرو معتقدند در شرایط فعلی اگر ممنوعیت واردات خودرو نیز برداشته شود ، با توجه به وضعیت شرکت‌های واردکننده و مسائل حاشیه‌ای که وجود دارد، حداقل تا سه سال آینده امکان ورود خودرو به کشور وجود ندارد.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه نرخ ارز و افزایش آن مانعی برای ورود خودرو به کشور نخواهد بود، می گوید:« در حال حاضر یک بی ام‌و سری ۷ در بازار جهانی حدود ۷۰ هزار دلار ارزش دارد، اما در ایران با توجه به افزایش قیمت ارز و هزینه‌های دولتی که بر آن وارد می‌شود، این رقم به ۳۵۰ هزار دلار می‌رسد، اما بازار آن وجود دارد.

یعنی خودرو‌های بالای ۵۰ هزار دلار با توجه به نرخ ارزی که الان در بازار وجود دارد، توان ورود به کشور را دارد، حتی خودرو‌های زیر ۵۰ هزار دلار نیز در بازار ایران مشتری دارند.»

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

آریاک سفر

قرارداد همکاری با شرکت مادر به سختی انجام می شود

به گفته زاوه مشکل نرخ ارز نیست، بلکه دو موضوع دیگر است که پرونده ورود مجدد برند‌های معتبر خودروسازی به ایران را پیچیده می‌کند. او در ادامه توضیح می دهد:« موضوع اول در مورد پرونده‌های حقوقی است که برای بسیاری از واردکنندگان رسمی به وجود آمده به دلیل عدم تحویل خودرو‌های ثبت نامی، در این رابطه زمانی که دولت به یکباره واردات را ممنوع کرد، بسیاری از خودروسازان خودرو‌های ثبت نامی بسیاری داشتند، که تاکنون نیز نتوانسته اند آن را تحویل دهند از سوی دیگر این شرکت‌ها با توجه به مشکلاتی که طی این سه سال با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، در درون خود درگیری‌های داخلی دارند، که حل آن‌ها نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.»

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه به فرارو می گوید:« موضوع دوم نیز مربوط به قرارداد همکاری با کمپانی مادر توسط نمایندگان رسمی آن‌ها در ایران است، که همگی آن‌ها طی این سه سال باطل شده است و اگر شرکتی نیز بخواهد دوباره آن‌ها را تمدید کند، با کار بسیار دشواری روبرو است.»

خودروهای خارجی استاندارد داخلی ندارند!

به گفته زاوه در حال حاضر نمایندگان رسمی اگر واردات آزاد شود، با دو مشکل عمده روبرو هستند. او درباره این دو مشکل می گوید:« اول اینکه مباحث مربوط به استاندارد است که از زمان وزارت نعمت زاده بر وزارت صنعت، مقرر شد که شرکت‌های واردکننده هر سه سال یک بار این استاندارد‌ها را به روز کنند، در حالی که بر اساس نُرم جهانی این مدت هفت سال است.

دومین مسئله نیز به فرآیند اخذ مجوز برای واردات است که بسیار با بروکراسی همراه بوده و ممکن است دو سال طول بکشد، از سوی دیگر با توجه به اینکه تعداد خودرو‌های وارداتی نیز خیلی زیاد نیست، ممکن است شرکت‌ها قید حضور در بازار ایران را بزنند، زیراکه واحد‌های حقوقی این شرکت‌ها بسیار حساس هستند، به خصوص آن‌هایی که در بورس نیوریورک حضور دارند.»

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بازار خودرو، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “خداحافظی تویوتا ، بنز و بی ام و از بازار ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز