احتمال افزایش 51 درصدی حقوق کارگران در سال جدید

لست سکند

بررسی آمارهای تورم و سنجش میزان حداقل دستمزد و هزینه معیشت نشان می‌دهد که دستمزد سال آینده باید حداقل 51 درصد افزایشی شود. براساس این افزایش یک خانواده 3.3 نفره کارگری باید 9 میلیون و 700 هزارتومان دریافت کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، افزایش حقوق کارگران از اواخر اسفند سال گذشته تا شهریور امسال در دستور کار مجلس قرار گرفته اما تاکنون قانونی برای این امر تصویب نشده است.

براساس گزارش منتشر شده در همشهری، تنها سه ماه برای تعیین حداقل دستمزد کارگران برای سال 1402 باقی‌ مانده و وزیر کار وعده به انجام این کار تا قبل از پایان سال داده است.

سبد معیشت مصوب شورای عالی در سال گذشته 8 میلیون و 979 هزارتومان مشخص شد که این میزان 65 درصد هزینه واقعی یک خانواده کارگری 3.3 نفره در بهمن 1400 بود. در سال جاری با تغییر نکردن تورم و حفظ نسبت 65 درصدی این میزان باید حدود 13.5 میلیون تومان باشد.

راز آسمان پایتخت

برآوردها نشان می‌دهد اگر میزان تورم دی و بهمن امسال2 درصد درنظر گرفته شود سهم خوراک در سبد معیشت کارگران از 3 میلیون و 555 هزارتومان در سال قبل به 5 میلیون و 363 هزارتومان می‌رسد. البته با توجه به سهم 25.5 درصدی خوارک در سبد هزینه کارگران این هزینه از 13.9 میلیون تومان در بهمن سال گذشته به مرز 21 میلیون تومان در سال جاری خواهد رسید.

بیشتر بخوانید:

از آنجایی که تعیین دستمزد برای خنثی‌سازی اثرات تورم و تحولات اقتصادی خواهد بود باید حداقل دستمزد کارگران حدود 51 درصد افزایش پیدا کند تا جایی که حداقل دستمزد کارگر سرپرست خانوار 3.3 نفره  9.7 میلیون تومان خواهد شد.

تحقیقات کارشناسان نشان می‌دهد با احتساب سهم دستمزد در صنایع بزرگ، قیمت تمام شده کالا و خدمات در اقتصاد کشور مابین 8 تا 13 درصد قرار می‌گیرد.

به گفته حمید حاجی‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار، میانگین دستمزد در قیمت نهایی کالا و خدمات حدود 10 درصد و تاثیر آن بر تورم 2.5 تا 3 درصد خواهد بود که تورم‌زا بودن افزایش دستمزد را توجیه نخواهد کرد.

ناصر چمنی، فعال کارگری، درباره دستمزد کارگران اظهار کرد: ملاک تعیین و بررسی مزد سال آینده کارگران عدد و رقم سبد معیشت خواهد بود. ماده 41 قانون کار تکلیف دستمزد را مشخص کرده و عدم اجرای دقیق آن سبب ایجاد فاصله میان دستمزد و خط فقر شده است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

4 دیدگاه برای “احتمال افزایش 51 درصدی حقوق کارگران در سال جدید

  1. میراث بان گفته:

    چرا کسی بفکر کارمندان نیست چرا این دولت کارمندان را تحت فشار معیشتی قرار داده برای کارگران ۵۱درصد اونوقت برای کارمندان فقط ۲۰ درصد…واقعا عدالت کجاست

    • ناس گفته:

      این کارگر ها هستند که چرخ صنعت می‌چرخانند با این تعطیلی ها و کم کردن ساعت کاری کارمندان دیدیم که کارمندان سربار جامعه هستند و با تعطیل کردن کارمندان هیچ اتفاقی برای جامعه نمی‌افتد درضمن کارگر و بعضی از کارمندان واقعا کمترین حقوق دریافت میکنند و هرچه زودتر باید این شکاف از بین بره

    • علی گفته:

      دم ازعدالت میزنی !!!شماها چندین آیتم بهتون میدن اما کارگر نه،بعدش شماها درسال دوبار افزایش دارید اما کارگر یکبار درسال وهمچنان حقوقش پایین تر از کارمنده

  2. سهیل گفته:

    از سال 97 تا الان همچی 10 برابر شده حتی بیشتر حقوق کارمند و کارگر هم سال 97 دو میلیون تومان بود که ده برابر بشه باید کارگر و کارمند حداقل حقوق 20 میلیون بگیره که با تورم هم سطح بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز