حقوق بازنشستگان در سال 1400 ؛ احتمال افزایش مستمری‌ها قوت گرفت

رای هیات تخصصی دیوان عدالت اداری بر ابطال مصوبات مزد 99 کارگران، نه تنها اقشار حقوق بگیر را به افزایش دستمزد خود امیدوار کرده بلکه مستمری بگیران نیز در صورت نهایی شدن رای دیوان، شاهد تحول مثبت مهمی در حقوق بازنشستگان در سال 1400 خواهند بود.

به گزارش کاماپرس، در حالی که امید کارگران به تغییر شرایط تعیین دستمزد رو به ناامیدی رفته بود، هیات تخصصی دیوان عدالت اداری دو مصوبه امسال شواری عالی کار که دستمزد کارگران را برخلاف نظر آنها و برخلاف موازین قانونی تعیین کرده بود، ابطال کرد.

این رای در صورتی که توسط هیات عمومی دیوان عدالت اداری هم تائید شود، علاوه بر آن که در دستمزد سال 1400  کارگران تاثیر مثبت بزرگی خواهد داشت، حقوق بازنشستگان را نیز با یک تحول مهم مواجه می کند که در راستای منافع آنها قرار دارد.

نمایندگان کارگران بر این نکته تاکید می کنند که بند2 ماده41 قانون کار باید در موضوع تعیین دستمزد کارگران مورد توجه قرار گیرد و این در حالیست که به زعم کارگران طی سال های اخیر این بند قانونی – که تصریح می کند مزد کارگران باید بر مبنای تورم و سبد حداقل معیشتی آنها تعیین شود – همواره مورد بی توجهی قرار گرفته است.

دستاورد بزرگ ؛ هم برای کارگران  و هم برای بازنشستگان

آریاک سفر

به این ترتیب نهایی شدن رای اخیر دیوان عدالت اداری به معنی لحاظ شدن این بند در تعیین دستمزد کارگران است و یک دستاورد بزرگ برای کارگران و بازنشستگان نه تنها در سال 1400 بلکه در همه سال‌های آینده به شمار می رود.

علی خدایی یکی از نمایندگان کارگران در شورای عالی کار که  به همراه فرامرز توفیقی پیگیری های فراوانی برای استیفای حقوق کارگران داشته و مصاحبه های متعددی در این باره کرده است در پاسخ به این که اصلاح مصوبه مزد99 بر حقوق بازنشستگان چه تغییری ایجاد می کند به روزنامه همشهری گفته است: درصورتی‌که مصوبه مزد سالجاری –  سال 1399 –  با رأی نهایی هیأت عمومی دیوان ابطال شود و در مذاکرات جدید، حداقل مزد کارگری افزایش پیدا کند، این اتفاق عملا به این معنی است که مبنای تعیین مزد و مستمری بازنشستگان مرتبط با قانون کار هم تغییر می‌کند و با استناد به ماده96 قانون تأمین اجتماعی که اعلام کرده مزد بازنشستگان نباید کمتر از مزد شاغلان باشد، عملا مستمری بازنشستگان نیز افزایش خواهد یافت.

اخبار مهم را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم مرتبط با بازنشستگان و مستمری بگیران، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز