جک اس 3 کارکرده بخریم یا رنو ساندرو استپ وی ؟

کمتر از یک دهه است که کراس‌اورها یا همان نیم شاسی‌ها، فراگیر شده‌اند. در واقع، شاسی‌بلندها با هاچ‌بک‌ها ادغام شده و کامپکت‌هایی به نام شاسی بلندهای کوچک را شکل داده‌اند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، برند رنو با خودروهای پلتفرم ایکس 90 حضور موفقی در بازار خودروهای اقتصادی داشته است، همانگونه که تندر 90 و ساندرو فروش بالایی را تجربه کردند، ساندرو استپ وی حتی از ساندرو معمولی هم طرفداران بیشتری پیدا کرد.

از سوی دیگر، چینی‌ها در رقابت با این خودروها، انواع زیادی از کراس اوورها و مینی کراس اوورها را وارد بازار کردند که جک اس 3 یکی از آن‌هاست. اکنون مدل‌های کارکرده جک S3 و ساندرو استپ وی صفر کیلومتر، قیمت نزدیکی با یکدیگر دارند و چند سالی است که رقابت تنگاتنگی با هم در پیش گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

طراحی جسورانه یا خنثی و جادار؟

جک اس 3 با حالت جسورانه‌ای که دارد، یک خودروی تهاجمی را به نمایش می‌گذارد؛ خطوط جلوپنجره این ویژگی را بیشتر نمایان می‌کنند. همچنین قاب اصلی جلوپنجره لوزی‌شکل جک S3 با فریم کروم‌رنگ احاطه شده تا از کمترین فضا برای به نمایش گذاشتن لوکس‌گرایی بهره گرفته شود. مه شکن‌ها حالتی خنثی دارند ولی شکل آن‌ها برگرفته از برش‌هایی است که روی سپر جلو تعبیه شده‌اند. چراغ‌های عقبی حس و حال قدیمی دارند ولی چراغ‌های خطر جبران و جسارت جلویی را حفظ کرده‌اند.

اما در مقابل، رنو ساندرو کمی بی‌روح به نظر می‌رسد طوری که گویا هیچ الگو یا الهامی ندارد. تنها تریم تیره چراغ‌های جلویی ویرایش رنو ساندرو استپ‌وی است که آن را از ساندرو هاچ‌بک متمایز می‌کند. دلیل این خنثی بودگی می‌تواند محافظه‌کاری ناشی از طراحی یک خودرو اقتصادی باشد.

در داخل کابین هم، جک S3 امضای چینی‌های میان‌رده را دارد؛ استفاده ابزاری از رنگ آبی و البته زیاده‌روی در طراحی دریچه‌های تهویه مطبوع.

البته نمایشگر و تجهیزات مربوط به تهویه مطبوع، به داخل کابین این خودرو امتیازاتی بخشیده‌اند که ساندرو آن‌ها را ندارد. داخل کابین رنو ساندرو استپ‌وی یک برداشت متفاوت از تندر 90 است. سازنده می‌توانست حداقل روی فرمان و یا دریچه‌ تهویه مطبوع ذره‌ای خلاقیت اعمال کند تا فضای سرد و کسل‌کننده آن دستخوش تغییر شود. با این حال، فضایی که ساندرو برای سرنشینان فراهم می‌کند، فوق العاده جا دار است.

فنی کدام خودرو برتر است؟

مشخصات فنی ساندرو استپ وی همانند ساندرو هاچبک است. پیشرانه این خودرو دارای حجم 1598 سی سی است. توان تولیدی آن هم  105 اسب بخار و گشتاور آن 148 نیوتن متر است. گیربکس ساندو از نوع 4 سرعته و شتاب صفر تا صد آن 11.5 ثانیه است. مصرف سوخت این خودرو 8 لیتر در هر صد کیلومتر و حداکثر سرعت این خودرو به 170 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در مقابل، جک s3  دارای موتور با حجم 1590 سی سی و قدرت 107 اسب بخار است. گیربکس این خودرو از مدل  CVT و شتاب صفر تا صد آن 10.8 ثانیه است. با توجه به موتور 1.6 لیتری این کراس اوور حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت قابل قبول است. جک s3 در یک سیکل ترکیبی 7.6 لیتر مصرف سوخت دارد.

به نظر می‌رسد جک خیال خود را از بابت هرگونه دردسر اضافی با تعبیه یک جعبه‌دنده CVT ساده راحت کرده است. این خودرو برای آن‌ها که برتری عملکرد فنی را در شتاب صفر تا صد کمتر و سرعت نهایی بیشتر می‌دانند، احتمالاً گزینه خوبی است.

با چشم‌پوشی از دو اسب بخار قدرت و همچنین یک ثانیه اختلاف در شتاب اولیه میان ساندرو و جک، می‌توان روی هماهنگی خوب جعبه‌دنده و انتقال قدرت ساندرو حساب کرد.

تجهیزات ساندرو از جک s3 عقب ماند

رنو ساندرو استپ وی، شانسی در برابر جک S3 در زمینه تجهیزات ندارد، کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری، فرمان با روکش چرم و حساس به سرعت، ترمز اضطراری، سنسور عقب، سنسور فشار باد، نمایشگر 7 اینچی با مسیریاب، دوربین عقب، نور روز، روشن و خاموش شدن چراغ‌ها، قفل کودک IsoFix، خروجی 12 ولت و البته سانروف آپشن‌هایی است که ساندرو استپ‌وی در حسرت آن باقی می‌ماند. استپ‌وی حتی ساده‌ترین دکمه‌های کنترلی روی فرمان را نیز ندارد. تنها متوجه می‌شویم دکمه‌های سیستم صوتی آن پشت فرمان قرار دارند. البته هنوز هم این خودرو با 4 اسپیکر در مقابل 6 اسپیکر جک S3 عقب‌تر است.

درواقع، سازندگان ساندرو بیشتر روی بحث کاربردی بودن خودرو تمرکز کرده اند و چینی‌ها از این فرصت استفاده کرده و آپشن‌های خودروی خود را بهبود بخشیده‌اند. با این وجود، صندلی‌های جک اس 3 تعریفی ندارند و خشکی آن‌ها بعد از مدتی آزاردهنده می‌شود.

البته شاید ایمنی برای بسیاری از خریداران، مهم‌تر از آپشن باشد که در این زمینه ساندرو دارای دست برتر است؛ این خودرو از موسسه معتبر تست تصادف یورو NCAP اروپا 4 ستاره ایمنی دریافت کرده است، در حالی که خودروی پرآپشنی که در تصادف نمایشی فاجعه‌بار دارد، نمی‌تواند گزینه مطمئنی برای خریداران باشد.

بالاخره کدام خودرو؟

از لحاظ قیمتی، ساندرو استپ وی اتوماتیک در بازه قیمتی 505 میلیون تومان تا 530 میلیون تومان قرار دارد. همچنین جک s3 کارکرده نیز بین 455 میلیون تومان تا 565 میلیون تومان به فروش می‌رسند. بر این اساس، با در نظر گرفتن وضعیت بازار، یافتن خودروی برتر کمی دشوار به نظر می‌رسد و شاید سلیقه، داوری کند که آیا یک خودروی یادوام با آپشن‌های کمتر بهتر است یا یک خودروی کارکرده آپشن‌دار؟!

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز