جنگنده های سوخو 30 خریداری شده از روسیه به کار ارمنستان نیامد

در طول درگیری چند هفته ای در قره باغ ، ارمنستان به دلیل ترس از F-16 های ارتش ترکیه هرگز از جنگنده Su-30SM خریداری شده از روسیه استفاده نکرده است.

به گزارش کاماپرس و به گفته کارشناسان نظامی در واقع ایروان به دلیل از دست دادن جنگنده های خود در نبرد با F-16 های آمریکایی که در خدمت ارتش ترکیه است و همچنین کشیده شدن درگیری ها به خاک خود هراس داشته است.

به نقل از کانال تلگرامی Voenniy Obozrevatel ، طی 45 روز درگیری نظامی در قره باغ ، ارتش ارمنستان عملاً هرگز از چهار جنگنده Su-30SM ساخت روسیه استفاده نکرده است که از سال 2019 در خدمت نیروی هوایی خود دارد. گفته می شود که ارمنستان از جنگنده های F-16 ترکیه و سیستم های دفاع هوایی نسبتاً مدرن آذربایجان هراس داشته است.

به گفته برخی منابع ، جنگنده هایی که بخشی از نیروهای مسلح ایروان را تشکیل می دهند فقط موقعیت خود را در داخل فضای هوایی این کشور تغییر داده اند ، اما به خود اجازه نزدیک شدن به مرزهای دشمن یا حتی 50 کیلومتری منطقه قره باغ را نداده اند. گفته می شود همزمان سو -25 های ارتش آذربایجان به مواضع ارتش قره باغ در این منطقه کوهستانی به مراتب حمله کرده اند.

اخبار مهم بازار  تسلیحات را بخوانید:

آریاک سفر

هراس جنگنده های ارمنی از سامانه های دفاع موشکی آذربایجان

به عقیده یک کارشناس نظامی آذربایجان، سامانه های دفاع موشکی و دفاع هوایی اسرائیلی “گنبد آهنین” و “باراک -8” در خدمت دارد که کار را برای جنگنده های ارمنی بسیار سخت می کرد. بر اساس اطلاعات موجود ، جنگنده های نیروی هوایی ارمنستان فقط موقعیت خود را تغییر دادند ، اما به هیچ در نزدیکی مرزهای آذربایجان و قره باغ پرواز نکردند.

به گفته وی: “ارمنستان از نظر قلمرو یک کشور بسیار کوچک و کوهستانی است که تمام پایگاه های هوایی آن در تیررس نه تنها بمب افکن های دشمن یا موشک های بالستیک ، بلکه حتی سیستم های موشک پرتاب چندگانه (MLRS) نیز قرار دارد.

استفاده از Su-30MS از سوی ارتش ارمنستان قطعاً منجر به حملات به چنین مواضعی از سوی آذربایجان می شد. اما مسئله مهمتر این است که در صورت استفاده از نیروی هوایی، آذربایجان می توانست حمله مستقیم و انتقال درگیری ها به داخل خاک ارمنستان را توجیه کند.

البته لازم به ذکر است که آذربایجان دارای سیستم های پدافند هوایی مدرن است و خلبانان ارمنستان از آموزش کافی برای تسلط به جنگنده های روسی که تنها یک سال بود در اختیار داشتند بهره نمی بردند.

با این حال ، برای رعایت انصاف ، باید توجه داشت که باکو نیز تقریباً از هواپیماهای سرنشین دار استفاده نمی کرد و عمدتا با هواپیماهای بدون سرنشین جنگ را مدیریت می کرد. ”

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار و گزارش های مهم بازار تسلیحات، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

32 دیدگاه برای “جنگنده های سوخو 30 خریداری شده از روسیه به کار ارمنستان نیامد

    • احمد گفته:

      سیستمهای امریکایی به کار عربستان اومد!! بعدشم ارمنستان خیلی ضعیف وتنها بود وازطرفی باید بلد باشی چجوری ازتجهیزات استفاده بکنی،

  1. حاج حیدر گفته:

    چرا حرف الکی،میزنی،سوخو سی،اف شونزده رو فیتیله،میکنه جنگ ارمنستان چون ایران و روس پشتیبانی،ازش،نکردن ب ضرر ارمنیا شد

    • بدون نام گفته:

      خیلی هم سوخو سی نمی تونه اف 16 رو فیتیله کنه. و حتی اف 16 در برخی از نسخه ها برتر هم هست. مثل اف 16 بلوک 60 که واقعا یک چهار پلاس حساب می شه. اما چیزی که مهمه اینه که سوخو سی هم چندان در برابر اف 16 دست و پا بسته نیست و دربرابر نسخه های فراگیر تر اف 16 می تونه بسیار خطرناک باشه.

  2. پرویز گفته:

    اصلامقایسه تسلیحات امریکایی با روسی مثل مقایسه پراید با پرادو میباشه . نگاه کنید اف۱۴ نیم قرن پیش هنوزم از سوخو۳۰ که از هواپیماهای روز حساب میشه یک سروگردن بالاتره ، گرچه دراین جنگ روسیه به ارمنستان خیانت کرد اما اگه هزارتا سوخو هم داشت نمیتونست از پس اف ۱۶ بربیاد

    • احمد گفته:

      همون موقع که اف14اومد میگ31 هم اومد که از نظرسرعت. ارتفاع پرواز. حمل تسلیحات و… از اف14بهتره!!! اینقدراف14بزرگش نکن! اف14حتیحریف میگ23هم نمیشد!!! کل کارشناسا قبول دارن که سوخو30از اف16 واف15 واف18بهتره.. به مراتب بهتره… ازنظر مانور وبرد عملیاتی وحمل بیشتر جنگ افزار…. سوخو35 به مراتب ازاف35 بهتره… حالا سوخو57 یا میگ35 ومیگ… بماند… الکی تعصب نداشته باشین. امریکا تو جنگنده هاش وپدافندهاش وکماندوهای گریه کنش نشون دادیه کشور پوشالیه وهمه چیزو هالیودی میبینه…

      • مجید گفته:

        خخخ
        اف 14 تامکت با سوخوی 27 فلانکر برابری میکنه طبق شبیه سازی های رژیم صهیونسیتی
        اما در مقابل جنگنده های به روز خیر
        صدام میگ 23 خرید تا با اف 14 مبارزه کنه دید این کجا و آن کجا،آخه هر دو بال متغیر بودن
        اصلا دوره شاه یکی از دلایل خرید تامکت،مقابله با میگ 25 های جاسوسی شوروی بود که سرعت خیلی بالایی داشتن و از تاسیسات نظامی ما تصویر برداری میکردن
        در کل به عقیده بنده جنگنده های امریکایی نسبت به روسی برتری دارن

      • بدون نام گفته:

        مقاله های: جایگاه سوخو 30 بین رقبا. و جایگاه سوخو35 بین رقبا. رو در سایت جنگاوران مطالعه کنید. یک مقاله کاملا بی طرفانه. جالبه که شما سوخو 35 رو از اف 35 استیلز برتر می دونید.

      • امین گفته:

        عزیز من چی میگی ؟ زمان قبل شوروی ک جنگنده با کیفیت نمیساخت الان با اومدن روسیه با کیفیت میسازه دو اینکه ی نگاه ب آناتومی ساخت اف ۱۶ و سوخو ۳۰ بفرمایید میبینید سوخو ۳۰ خیلی قوی تر و گردن کلفت تر از اف ۱۶ عه . فقط ارمنی ها چهار تا سوخو ۳۰ داشتن ولی ترکیه ۲۵۰ اف ۱۶ داره این یعنی ارمنی ها از تعداد اف ۱۶ ترسیدن نه از اف ۱۶

    • Ali گفته:

      داداش شما مهندسی طراحی هواپیمایی چیزی خوندی ؟
      ماشالله چنان محکم حرف میزنی که انگار تو ساخت همه هواپیما ها حضور داشتی…

  3. حسین ازارومیه گفته:

    آقایون ارمنستان ترسیده وگرنه سوخو 30 که اف 16رامثل آب خوردن ازمیدان میزنه کنار. آفرین به خلبانان خودمان ایران عزیز

  4. رضا گفته:

    خوب سوخو 30باید با موشک هوا به هوا با اف16مقابله کنه که هنوز چیزی تحویل نگرفت دوما ترکیه اواکس هاشو لب مرز ارمنستان برده بود و کل خاموش پشتیبانی میکرد آواکس شناسایی میکرد اف16موشک هوا به هوا هدایتش بر عهده آواکس میزاره و خودش دور میشه پس 4عدد سوخت بدون تجهیزات و آواکس لقمه اسونیه

    • Javad_jamali_gramliky گفته:

      اگه خیلی سوختی شماره آتش نشانی 125 است، ارمنی اشغالگر را مایه عبرت قرار دهید … ارتساخ رو هم با تصویب حداد عادل به زارت ساخ تغییر نام دادیم،

  5. رضا. گفته:

    نیروی هوایی و ادوات و تجهیزات آمریکایی از هر جهت به نمونه های مشابه روسی برتری دارند.این را افر14 و 4 و 5 در جنگ ایران و عزاق در مقابل میگ و سوخو های عراق نشان داد و اف 14 ایران با توجه به کمبود تجهیزات و یدک و همچنین موشک فونیکس باز هم قهرمان بلامنازع آسمان جنگ 8 ساله بودند. البته در زمینه زرهی و موشکی و پدافند و سلاح سبک روسیه تا حدودی برتر است.

  6. نیما گفته:

    ۴ فروند هواگرد در مقیاس جنگ قره باغ یعنی هیچی،اصلا به حساب نمیاد.
    این تعداد برای آموزش یک یا دو اسکادران پروازی طی این مدت هم کافی نیست.
    در ضمن عملیات تهاجمی با این جنگنده ها باعث گسترش جنگ میشد،در حالی که ارمنستان توان جنگ فراگیر رو نداشت،وگرنه توافق آتش بس رو نمیپذیرفت.
    اگه چند اسکادران جنگندهsu30 _ su35 در اختیار داشتند و پدافند چند لایه(s300 یا هر سامانه دیگری به تنهایی کافی نیست)میتونستن ریسک حملات تلافی جویانه باکو رو کم کنن.
    در صورت کیفیت آموزش برابر برای خلبانها و پشتیبانی برابر راداری و پدافندی su30 هم در داگفایت هم درگیری خارج از خط دید ازf16 برتره…
    وزارت دفاع روسیه با توجه به توانایی جنگنده های غربی رقیب پروژه هایی تعریفمیکنه و طرحهای پیشنهاد شده رو درمرحله اول در تعداد محدود تحویل میگیره،تعداد سفارش بالای su30 برای خود روسیه نشانه اطمینان به این جنگنده میتونه باشه…

    • مجتبی کاوه گفته:

      یکی از مخاطبان کاماپرس نظر خودشون رو درباره این خبر در یک متن برای ما ارسال کردن که بی کم و کاست اینجا منتشر می کنیم:

      سوخوی۳۰ به روسی CУХОЙ-30 یک شکاری بمب افکن مولتی رول یا چندمنظوره سنگین وزن سوپرسونیک با فناوری نسل۴/۵ يا نسل 4++ که ویژگی های مشترک جنگنده های نسل چهارم و نسل پنجم را داراست دارای طول حدود ۲۲متر و بیش از ۱۴جایگاه حمل سلاح با توان حمل ۸۵۰۰کیلوگرم جنگ افزار و دارای اویونیک گلس کاکپیت یا شیشه ای با رادار کنترل آتش پرقدرت دیجیتالی آرایه فازی کاوش الکترونیک دوربرد با برد کشف اهداف تا فاصله ۴۰۰کیلومتری و برد قفل روی اهداف تا فاصله ۲۵۰کیلومتریو مجهز به رادارهای خاص و دوربرد و تسلیحات خاص و توان حمله زمینی بالا با کمک انکاع بمب و موشکهای هوابه سطح و انواع راکت و همچنین یک شکتری بمب افکن بلندپروتز با سقف پروازی تا بیش از ۶۵۰۰۰فوت و فوق العاده مانورپدیر و چابک و چالاک و توان تحمل جی لیمیت بالای بیش از +9G و دتراى قابليت انجام مامورهاى فوق العاده خاصى همچون مانور کبرا و کبرای بوگاچف و مانور کولبیت و مانور بل که پرنده های غربی از انجام آن عاجز هیتند و توان انجام رزم در هرگونه شرایط جوی و آب و هوایی و و برد عملیاتی بالا با اتکا به سوخت داخلی معادل ۳۹۰۰کیلومتر و با اتکا به باک سوخت اضافی اکسترنال بیش از۵۰۰۰کیلومتر و با سوختگیری هوایی به روش بسکت بیش از ۷۰۰۰کیلومتر و دارای دو پیشران توربوفن از خانواده پیشران های لیولکا ساترن با نازلهای ۳بعدی برای موتورها و مصرف سوخت پایین و دارای ساختار سازه ای و متالوژیک قدرتمند در کنار هیدرولیک خاص و قدرتمند و منحصر به فرد و وایرینگ داخلی خاص خود و توان بالای جنگ الکترونیک از هر نظر نسبت به جنگنده سبک و کوچک و کوتاهبرد اف۱۶ که دارای راداری مدیوم رنج یا برد متوسط است برتری کامل دارد، ضمن اینکه اف۱۶ جنگنده ای تک موتوره و کوتاهبرد و دارای مصرف سوخت بالا است، سقف اوجگیری اف۱۶های ترکیه بالغ بر۵۴۰۰۰فوت و طولی بالغ بر بیش از ۱۵متر دارند و توان حمل مهمات تا نهایت ۷تن، ضمن اینکه سرعت بیشینه سوخوی۳۰ بیش از ۲/۵برابر سرعت صوت و سرعت بیشینه اف۱۶ بیش از ۲ماخ است و از حیث تنوع تسلیحات و فناوری و مانورپدیری و چابکی و چالاکی و برد عملیاتی و سرعت و قدرت مانور و اویونیک و تجهیزات دست برتر با سوخوی۳۰ است منتها جنگنده های سوخوی۳۰ ارمنستان دارای تعداد محدود دریافتی ۴ فروند بود و استفاده از ۴ جنگنده در شرایط جنگی توجیه اقتصادی ندارد، ارمنستان سفارش یک اسکاردارنСУХОЙ-30 СМ به روسیه داد ولی فعلا تنها ۴ فروند را دریافت کرده است،یک اسکادران نیز شامل ۱۸فروند جنگنده است.ضمن اینکه سامانه های باراک صهیونیستها در جهان عملا مشتری نداشت و رژیم دیکتاتوری باکو با فریب صهیونیستها با فروش نفت مردم آذربایجان به قیمت پایین تر از قیمت جهانی این سامانه را که حتی در کشورهای غربی خریداری نداشت به بهای گزاف خریداری کرد. در این جنگ حتی سامانه موشکی بالستیک لورا ساخت صهیونیستها نیز که در اختیار رژیم باکو بود در تنها شلیک خود شکست خورد و نتوانست هدف خود که یک پل بود که ارمنستان را به قره باغ متصل می ساخت هدف قرار دهد و به خطا رفت، ضمن اینکه ارمنستان نیز بجز سوخوی۳۰ و سامانه های موشکی اسکندر و توچکا واسکاد و برخی تجهیزات جدید پدافند هوایی و تعداد محدود تانکهای تی۸۰ عمده تجهیزاتش بروز رسانی نشده بودند و قالبا تجهیزاتی بود که از شوروی سابق بجای مانده بودند. ارمنستان همچنین ور این جنگ با استفاده از توانایی جنگ الکترونیک و دفاع غیرعامل بسیاری از حملات پهپادی ائتلاف رژیم باکو را ناکارآمد نمود ولی به هر حال از مشکلات عدم روزآمدسازی عمده تجهیزات رنج می برد.

  7. رضا گفته:

    اقا احمد صحبت هات پارازیت میمونه و هیچ جنبه علمی و تجربی نداره !! اف ۱۴ حریف میگ ۲۳ هم نشد واقعا دیگه خنده اوره خخخخخخخ کجا زندگی میکنی کابل یا سودان جنوبی احیانا !!!

  8. عبدالله گفته:

    دوست عزیز از لحاظ تهاجمی جنگنذههای امریکا حرف اول رو میزنه طوریکه در جنگ 8ساله باعراقم 90درصد عملیات ها ازجمله حمله به اچ 3با جنگنده های امریکای بود نه روسی
    حتی کنفرانسی که تو بغداد برگزار شده بود شهیذ عباس دوران با جنگنده اف 5سپر دفاعی بغداد زیر سوال برد و…

  9. Azerbaycan گفته:

    دوست عزیز دلیل اینکه ارمنستان از سوخو ۳۰ استفاده نکرد این بود که روسیه اجازه نداد. چون روسیه بیش از نه سال است در جبهه های مختلف با ترکیه در جنگ است مثلاً در حمله ترکیه به سوخو ۲۲ روسیه سامانه جنگ الکترونیک کورال نقش اساسی داشت و هدف از حمله تست کردن توانایی کورال در شرایط واقعی بود، در مراحل بعدی جنگ ترکیه از پهپادها و تجهیزات نفوذ و تخریب و جنگ الکترونیک علیه سیستمهای دفاعی روسیه استفاده کرد که حتی اس ۳۰۰ ها را منهدم کرد. روسیه نمی خواست که بعد از سیستمهای موشکی آبروی جنگنده هایش نیز برود. در ضمن اف ۱۶ در چند مدل از بلوک ۳۰ تا بلوک ۷۰ است و قدرت موتور اش نیز از نوع روسی بالاتر است هزینه نگهداری پایین و سرعت عیب یابی و تعمیر بالایی دارد. در ضمن روس ها در بزرگنمایی تسلیحاتشان خیلی هنرمند هستند مثلاً بوک ام، پانتسیر و اس ۳۰۰ ها تا قبل از حمله ترکیه افسانه ای بودند. مسلما روسیه مایل نیست به خاطر ارمنستان آبروی صنایع هوایی خود را ببرد و به غرب این پیغام را بدهد که تسلیحات روس در جنگ واقعی بی استفاده است و روسیه هدف غیر قابل شکستی نیست.

  10. Saeed گفته:

    ارمنستان کشوری کوچک و مسیحی در بین چند کشور مسلمانه تمامیت خواه محاصره شده.شما بیش از این چه انتظاری دارین…در مورد اینکه این منطقهدمتعلق به اذربایجان بوده شکی نیست…ولی متاسفانه تمام جمعیت ارامنه ی در اون منطقه رو مجبور به کوچک اجباری کردن یک تصمیم کاملا ظالمانست…

  11. خرمدین گفته:

    نبرد ارمنستان وآذر بایجان مهم منافع ملی ایرانه کدام کشور پیروز میشود بهتر بود که منافع بلند مدت ما را براورد کند کشور آذر بایجان مطمئن هستم سودی برای مردم آذربایجان ما ندارد کشور آذر بایجان کالای ترکیه واسرائیل را خریداری میکند اما ارمنستان از لحاظ اقتصادی میتونست برای استان های شمال غربی مفید باشه مردم تبریز واردبیل که از پیروزی آذربایجان خوشحالن دیگه مرز مشترک با ارمنستان ندارند بی کاری بیشتر واقتصاد ضعیف تر مهم ایران و منافع بلند مدت ماست و جنگ چالدران رافراموش نکنید اردوغال دوست ما نیست فرزندان ستار خان وباقرخان را چه شده ؟ به امید روزی که اذر بایجان وارمنستان وگرجستان به دامان سرزمین مادر خود ایران بزرگ برگردند

  12. علی گفته:

    عزیزان هر هواپیمایی با توجه به نیاز یک کشور خریداری میشه هواپیمای اف ۱۴ در ایران کاربرد داره ولی در اسرائیل نه! هواپیمای اف ۱۵ در اسرائل کاربرد داره. اف ۱۴ به دلیل عمق استراتژیک خاک ایران به درد ایران میخوره چون برد موشک فینیکس(فونیکس) و رادار اف ۱۴ خیلی بیشتر از اف ۱۵ هست یعنی قبل از اینکه اف ۱۵ بتونه اف ۱۴ رو ببینه اف ۱۴ موشک خودش هم شلیک کرده ولی به درد اسرائیل نمیخوره چون اندازه نصف شهر تهرانه کشورش!!! تا بخواد پرواز کنه پرنده ی مهاجم بهش رسیده و درگیری داگ فایت صورت بگیره قطعا اف ۱۵ پیروزه نه اف ۱۴ چون مانور پذیری خیلی بهتری داره! هواپیما و سایر تجهیزات با توجه به نیاز خریداری میشه

  13. ناشناس گفته:

    پاسخ به خرمدین :در سالیان گذشته اقتصاد منطقه شمالغرب واستانهای ترک نشین به ارمنستان وابسته بود وبا از دست دادن این بازار بزرگ ومتنوع دیگر تمام این استانها ورشکسته و جوانانش بیکار میشون توراس میگی،،😂😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣🤣درتوهمات زندگی کن،آذرزبایجان بعد سی سال خاکش رو پس گرفت وغاصبان ارمنی که تا دیروز توسط بعضی ها در ایران قهرمان جلوه داده میشدن هم درس تاریخی وفراموش نشدنی گرفتن ودیگر جرات چپ نگاه کردن به خاک آذربایجان عزیز رو ندارن،درضمن برادری وهم دین ومذهب بودن وهم تباری وهم نژادی یک ملت واحد از اقتصاد وتعلقات دنیوی بالاتر ومهمتر هستن واین در همه جای دنیا همین طوری هست ومختص مردمان آذربایجانات نیست ودرهیچ جای دنیا این سناریورو نخواهی دید که مثلا یک گروه تروریستی به خانه شما حمله کنه وبگه تو آدم خوبی هستی باهات کاری نداریم ولی برادرت آدم بدی هست وباید اجازه بدی ما از حیاط تو رد شیم وبریم خانه برادرت واونو بکشیم این گفته های شما مصداق این مثال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز