جزییات فروش متری مسکن در بورس / 3 شرط اصلی خرید

سخنگوی شهرداری تهران اخیرا اعلام کرده که مقدمات فروش متری مسکن در بورس آماده شده و  مدیریت شهری منتظر دریافت مجوزهای لازم از سوی بازار سرمایه است.

به گزارش کاماپرس، باتوجه به گرانی مسکن و عدم توان اکثریت جامعه برای خرید و یا سرمایه‌گذاری در بازار مسکن، هر از چندگاهی برخی طرح‌ها برای تسهیل سرمایه‌گذاری افراد در این حوزه مطرح می‌شود. فروش متری مسکن در بورس یکی از همین طرح‌هاست که هنوز اقدامی جدی در راستای تحقق آن صورت نگرفته است.

کارشناسان معتقدند که با اجرای این طرح، مردم می‌توانند با سرمایه‌های کمتر وارد بازار مسکن شده و ضمن کسب سود، به مرور صاحب خانه شوند.

بیشتر بخوانید:

در این رابطه عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران اعلام کرده که تمام مقدمات این کار آماده شده و مجموعه مدیریت شهری منتظر دریافت مجوزهای لازم از طرف بازار سرمایه است. همچنین شهرداری در تعامل با سازمان بورس در حال ایجاد بستر و زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح است.

راز آسمان پایتخت

وی با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس سازمان بورس در رابطه با فراهم شدن مقدمات اوراق سلف برای فروش متری مسکن تا پایان سال، بیان کرد: امیدواریم با همراهی وزارت اقتصاد شاهد ورود پروژه‌های فروش متری ساختمان در بازار سرمایه باشیم.

در همین رابطه، مدیرعامل سازمان نوسازی تهران نیز اعلام کرده بود که درصورت توافق با بورس، ۲۰۰ واحد از پروژه مسکن هلال‌احمر در قالب اوراق سلف موازی عرضه می‌شود.

نحوه عرضه مسکن در بورس

به نقل از تجارت نیوز، از آنجاکه ماهیت عرضه مسکن در بورس متفاوت است، برای حل این مشکل قرار است که اوراق سهام بر روی یک پروژه مشخص منتشر شود و اوراق هر پروژه از پروژه دیگر متفاوت باشد.

در هر پروژه نیز یک واحد مبنا در نظر گرفته شود و ارزش سایر واحدها بر مبنای آن قیمت‌گذاری شود. در این صورت، در زمان انتشار اوراق، ویژگی‌های پروژه برای خریدار مشخص می‌شود، ولی معلوم نیست خریدار در زمان سررسید، کدام واحد را تحویل می‌گیرد.

برخی شرایط خرید متری مسکن در بورس

  1. شرط اولیه برای ورود به خرید و فروش مسکن در بورس، داشتن کد بورسی است. که برای این منظور،  متقاضی باید در سامانه سجام ثبت‌نام کند.
  2. همچنین متقاضی باید در یک کارگزاری ثبت‌نام کرده و معاملات خود را از این طریق انجام دهد. متقاضی باید حساب بورسی خود را از طریق درگاه پرداخت الکترونیک شارژ کند.
  3. به عنوان شرط سوم، متقاضی باید، حداقل سرمایه‌ای که در زمان واگذاری اوراق از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام می‌شود را در اختیار داشته باشد. در این شرایط متقاضی در زمان سررسید مشخص، واحد مسکونی را تحویل می‌گیرد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز