تارا و رانا پلاس با موتور نسل جدید TU5 به بازار می‌آید

مرکز تحقیق و توسعه گروه صنعتی ایران خودرو با حضور وزیر صنعت، پیشرانه ای جدید را رونمایی کرده است. این پیشرانه نسل جدید موتور TU5 به شمار می رود و قرار است تا بزودی بر روی «ایران خودرو تارا» و «رانا پلاس» نصب شود.

به گزارش کاماپرس، استقبال از موتورهای TU5  که پیش از این در خودروهای پژو پارس و پژو ELX مورد استفاده قرار گرفته و شتاب و قدرت بیشتری به این خودروها داده ضمنا مصرف و آلودگی این خودروها را کاهش داده موجب شده است که ایران خودرو به فکر توسعه نسل جدیدی از این موتورها و استفاده از این موتورها در خودروهایی همچون تارا – K132 –  و رانا پلاس بیفتد.

موتور TU5 پلاس یا همان EC5، نسخه ارتقا یافته پیشرانه معروف TU5 است که 1598 سی سی حجم دارد و 4 سیلندر و 16 سوپاپ در آن دیده می شود. با معرفی سدان اقتصادی پژو 301 به بازارهای در حال توسعه، گروه PSA به پیشنهاد گروه دانگ فنگ ارتقایی را برای TU5 بازار چین در نظر گرفته و در نهایت با معرفی پیشرانه EC5، این موتور ارتقا یافته را بر روی نسخه های پایه محصولات خود در بازار اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی نصب کرد.

موتور TU5 پلاس چه مزیتی دارد؟

پیشرانه TU5 پلاس که در خارج ایران EC5 نام دارد، به سامانه زمان بندی متغییر سوپاپ ها یا همان CVVT مجهز شده و پمپ روغن متغییر بر روی آن نصب گردیده است. به گفته مهندسان ایران خودرو، این تغییرات بر روی TU5 باعث شده تا سطح دوام این موتور ارتقا پیدا کند و از سویی در هنگام استفاده در نسخه های دنده ای خودروهای B و C، مصرف سوخت متوسط نزدیک به ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را داشته باشد.

راز آسمان پایتخت

موتور TU5 پلاس به استاندارد آلایندگی یورو ۵ مجهز است و می تواند در حالت استاندارد حداکثر توان 115 اسب بخار را با گشتاور 150 نیوتن متر تولید کند.

اخبار مهم را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار خودرو، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : ایران خودرو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز