ب ام و ۷۳۰Li یا ۳۳۰i ؛ رقابت تنگاتنگ باواریایی‌ها

لست سکند

دو خودرو بازار وارداتی ایران، ب ام و ۷۳۰i  و ب ام و ۳۳۰i ، رقابت تنگاتنگی دارند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، البته این رقابت به بازار وارداتی ایران خلاصه نمی‌شود؛ بلکه نزدیکی قیمت، مشخصات فنی و پیشرانه این دو خودرو در میان اروپائیان هم باعث سردرگمی شده است.

در زمینه خودرو بیشتر بخوانید:

طراحی داخلی و ظاهری کدام خودرو؟

به گزارش کارچ، کارشناسان معتقدند که سری 7 بی ام و، رقیب مستقیم بنزهای کلاس اس به شمار می‌رود. با این تفاوت که جلوپنجره این خودرو کمی بزرگ‌تر است و سپرهایش نیز شکل جدیدی به خود گرفته‌اند. چراغ‌هایش نیز با برش هندسی، جلوه جذابی دارند. لوگوی بی ام و 730 در میانه است که حس یک آلمانی اصیل را القا می‌کنند. عقب خودرو نیز مانند جلوی آن، طراحی هماهنگی دارد و ترکیب بخشی از چراغ عقب با صندوق نیز به چشم می‌خورد.

راز آسمان پایتخت

نه‌تنها خبری از پلاستیک داخل کابین این خودرو نیست، بلکه کیفیت متریال داخل کابین نیز حرفی برای گفتن به جا نمی‌گذارد. در داخل خودرو، مانیتور بر خلاف سایر خودروها روی داشبورد است. روی فرمان هم کنترلرهایی قرار گرفته که می‌توان با آن‌ها، محیط چندرسانه‌ای خودرو را سفارشی‌سازی کرد. بین دو سرنشین به‌اندازه یک سدان بزرگ و جادار است.

در مقابل، طراحی بی ام و 330i  بیشتر شبیه به خودروهای نسل ام این شرکت بوده و قدیمی‌تر است. چراغ‌های جلو هم طراحی معمولی‌تری دارند. اما روی کاپوت خودرو همان برش‌ها شکل‌گرفته است و دریچه‌های جلو دوتکه هستند. دقیقاً شبیه به چیزی که در خودروی 730 وجود داشت.

داخل خودرو کمی به مدل 730 نزدیک می‎شود اما داشبورد کش‌وقوس‌های بیشتری دارد. بازهم همان کنترلرها روی فرمان قرار گرفته است. ممکن است در نگاه اول فضای داخلی این خودرو کوچک به نظر برسد اما این دو بی ام و از نظر گنجایش فضای داخلی تفاوت زیادی با هم ندارند.

فنیِ کدام ب ام و برنده است؟

در بخش فنی بی ام و I330 یک موتور چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجم 1998 سی‌سی به کار رفته است. این ماشین دیفرانسیل عقب بوده و پیشرانه آن، توان تولید قدرتی معادل 252 اسب بخار و 350 نیوتن متر گشتاور را دارد.

بی ام و 330، 5.8 ثانیه زمان می‌خواهد تا از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت آن نیز 250 کیلومتر بر ساعت است. مصرف این خودرو در هر صد کیلومتر به‌صورت سوخت ترکیبی 5.8 لیتر و حجم باک آن نیز 60 لیتر است.

در مقابل، پیشرانه خودرو I730 4 سیلندر و 16 سوپاپ، حجم موتور آن 1998 و تنفس پیشرانه به‌صورت توربو شارژر است. حداکثر قدرت تولیدی در این خودرو 258 اسب بخار و گشتاور آن به 400 نیوتن متر می‌رسد. بی ام و 730i در عرض 6.3 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن مانند مدل قبلی روی 250 کیلومتر بر ساعت تنظیم می‌شود.

وزن ب ام و I730 نسبت به مدل قبلی بیشتر است و مصرف سوخت 6.2 لیتری موجب می‌شود که حالا تفاوت‌ها بیشتر به چشم بیایند. حجم باک آن نیز 78 لیتر است.

در نهایت باید گفت که امکانات ب ام و سری 7 بسیار زیاد است و پیشرانه آن با حجم نسبتاً کمی که دارد، توان تولید قدرت بی‌نظیری را از خود ارائه می‌دهد. در مقابل قیمت این خودرو بالا بوده است و هزینه نگه‌داری آن سخت می‌شود. موتور این خودرو هم تنها کمی در برابر وزن آن، ضعیف است.

در واقع از بی ام و انتظار می‌رفت که با این ساختار و قیمت موتوری قدرتمندتر در این خودرو مورداستفاده قرار دهد. مدل 330 هم یک ظاهر تکراری با موتور معمولی دارد و بالاخره اینکه؛ تفاوت این دو خودرو را بیشتر باید در ظاهرشان جستجو کرد و بر اساس سلیقه، در خرید آن‌ها تصمیم گرفت. اکنون در بازار ایران ب ام و سری 3 سدان 330i به قیمت سه میلیارد و 700 میلیون تومان به فروش می‌رسد. قیمت سری 7 هم هفت میلیارد و 350 میلیون تومان است.

مرتبط با : بی ام و
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز