بورس سال 1401 را چطور شروع می کند؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

بورس در نخستین روز کاری سال 1401، شرایط مساعدی داشت و رشد چشم گیری پیدا کرد. با این حال به اعتقاد اغلب کارشناسان بازار سرمایه، هنوز این بخش وضعیت تراز و باثباتی ندارد و دیدگاه‌های مختلفی در این باره بیان شده است. در این خصوص مسائل تخصصی مانند نرخ دلار، آینده قیمتی آن در شرایط مختلف، قیمت نفت، ارزش کامودیتی‌ها و … مورد توجه قرار می‌گیرد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار بازار سرمایه، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، سال گذشته برای سرمایه گذاران بورسی چندان خوشایند نبود و برخلاف پیش بینی‌ها شاخص کل این بازار نتوانست به مرز یک میلیون و 400 هزار واحدی هم برسد. با این حال در اسفندماه سال 1400، شرایط بازار سرمایه نسبت به بهمن ماه، بهبود پیدا کرد و میزان ورود پول حقیقی به این بازار و حجم معاملات آن روند رو به رشدی داشت. به نظر برخی از فعالان و صاحبنظران بازار سرمایه، بالا رفتن تب و تاب مذاکرات برجام، خوش بینی‌ نسبت به این روند و امکان ورود سرمایه به کشور و در نتیجه بهبود وضعیت شرکت‌های بورسی تحت تاثیر این امیدواری‌ها، باعث شد تا وضعیت این بخش بهتر شود.

اخبار مرتبط را بخوانید:

نظر کارشناسی درباره وضعیت بورس در آغاز سال 1401

در این خصوص نیما میرزایی، فعال بازار سرمایه، در گفت و گو با فردا بورس بیان کرده که محتمل‌ترین سناریو این است که برجام در هفته‌های ابتدایی سال 1401 وارد فاز جدید شود و سپس اجرایی شدن آن اتفاق بیفتاد. به نظر میرزایی، احیای برجام افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی را نوید می‌دهد.

راز آسمان پایتخت

ضمنا مسائلی مثل جنگ روسیه و اوکراین که روی قیمت برخی مواد اساسی مهم مثل نفت و گاز اثر دارد هم بر روند بازار سرمایه کشور موثر است. ضمن اینکه ادامه این اتفاق منجر به افزایش قیمت دلار در عرضه جهانی خواهد شد. همین مسئله سبب می‌شود، قیمت دلار در داخل بالا برود و اثر مثبتی روی بازار سرمایه بگذارد. با این حال رشد قیمت دلار به صورت کاملا مقطعی روی این بخش موثر خواهد بود و عوامل دیگر محرک‌های اصلی بازار سرمایه هستند. اغلب کارشناسان معتقدند که توافق برجام محرک اصلی بازار سرمایه در سال 1401 خواهد بود و روی روند مثبت این بخش اثر خواهد داشت.

وضعیت بورس در اولین روز کاری سال جدید

بازار بورس در اولین روز کاری سال 1401 شرایط خوبی داشت و شاخص کل آن رشد 23 هزار و 529 واحدی پیدا کرد. در پایان معاملات روز شنبه هفته جاری، 410 نماد رشد قیمتی داشتند و 180 نماد هم کاهش نرخ را به ثبت رساندند. به نظر با توجه به انتشار اخبار جدیدی پیرامون سفر انریکه مورا، هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات وین، برای رفع موانع باقی مانده درباره توافق و افزایش خوش بینی نسبت به رابطه مجدد ایران و طرف‌های غربی، شرایط بازار سرمایه بهبود قابل توجهی پیدا کرد. دیروز تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سرمایه هم مثبت بود و در اولین روز کاری سال 1401، حقیقی‌ها پول بیشتری را به این بازار وارد کردند.

نمادهای متعلق به شرکت فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و گسترش نفت و گاز پارسیان بیشترین مثبت را روی شاخص کل بورس روز گذشته داشتند.

مرتبط با : سازمان بورس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز