بورس به 4 دلیل تا دی ماه 1400 رونق نمی‌گیرد

وضعیت بورس تهران در مهر 1400

بورس تهران روز شنبه 10 مهر 36 هزار واحد رشد کرد تا هفته دوم مهرماه را بهتر از هفته اول پائیز شروع کند اما امروز یکشنبه وضعیت بازار متعادل و منفی است. برخی تحلیل ها از ادامه روند نزولی بورس تا دی ماه حکایت می کند و دی ماه را شروع دوباره رونق بورس می دانند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بورس و سایر بازارها، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

به گزارش کاماپرس ، وضعیت پیوستن مجدد ایران به مذاکرات برجام به شدت بر بورس سایه انداخته و هر چند برخی کارشناسان معتقدند حتی در صورت احیای برجام و کاهش قیمت ارز و تورم، باز هم بورس چشم انداز مثبتی دارد اما بسیاری از بورس بازان با این تحلیل موافق نیستند.

روزنامه هفت صبح در تحلیلی به 4 دلیل اشاره کرده است که می تواند رونق بورس را در دی ماه نشان دهد. در ادامه گزیده این تحلیل را مرور می کنیم.

خداحافظی با کانال 1.5 میلیون واحدی برای سهامداران بورس گران تمام شده است. اتفاقی که باعث شده دوباره روند ورود و خروج پول حقیقی معکوس شود و حتی با وجود افزایش 50 هزار واحدی شاخص کل در هفته گذشته، شاهد خروج453 میلیارد تومان پول ناقابل از بورس بودیم. افزایش قابل توجه قدرت فروشنده به ما می گوید بزرگان بازار دست به نقد شده اند و از طرفی ایجاد اختلاف بین روند شاخص کل و شاخص هم وزن نشانه های خوبی به همراه ندارد.

آریاک سفر

همه این موارد در کنار هم ما را یاد آذرماه سال 99 می اندازد. شاخص بورس بعد از آغاز روند نزولی، هفته آخر آبان ماه در محدود یک میلیون و 200 هزار متوقف شد و تا نیمه آذر به یک میلیون و 900 هزار واحد رسید.

بعد از این اتفاق دقیقا همین نشانه ها در بورس به وجود آمده بود و در نتیجه آن شاهد ادامه روند نزولی تا نیمه اسفندماه بودیم. جایی که شاخص کل به محدوده یک میلیون و 170 هزار واحد رسید. نزدیک بودن نشانه ها در آذرماه 99 و شهریور1400 درس هایی برای ما دارد که بر اساس آنها می‌توان پیش بینی کرد که روند صعودی احتمالا از دی ماه مجددا آغاز شود.

تا آن زمان معلوم نیست شاخص تا چه حد بتواند در محدوده های بالاتر از کانال 1.3 میلیونی دوام بیاورد.

خبرهای پریازدید و مهم را بخوانید:

1. اختلاف بین شاخص کل و هم وزن

شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته 3.6 درصد افزایش پیدا کرد اما هم زمان شاخص هم وزن به رشد1.3 درصدی بسنده کرد. در شرایط عادی وقتی شاخص کل 3.6 درصد افزایش پیدا می کند شاهد نقشه سراسر سبزرنگ هستیم، اما نقشه بازار هفته گذشته عمدتا قرمزپوش است و تنها چند گروه مثل محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به واسطه افزایش قیمت دلار روند صعودی به خود گرفته اند. موضوعی که نشان می دهد پرتفوی اغلب سهامداران این روزها روند نزولی دارد و همین ایجاد اختلاف بین شاخص کل و شاخص هموزن می تواند تا حد زیادی یادآور روزهای نیمه آذرماه سال 99 باشد.

2. کاهش قدرت خریداران در بازار

مرداد امسال قدرت خریداران به اوج خود رسیده بود. بررسی سرانه خرید و فروش در بازار سرمایه نشان می دهد تا قبل از اینکه شاخص از کانال 1.5 میلیون واحدی خداحافظی کند، سرانه خرید در بازار به حدود20 میلیون تومان می رسید. یعنی هر خریدار در هر سفارش خرید به طور میانگین به اندازه 20 میلیون تومان سهام می خرید اما این رقم اکنون به 13 میلیون تومان کاهش پیدا کرده و در طرف مقابل شاهد قدرت گرفتن فروشنده ها در بازار هستیم.

در آذرماه سال 99 هم سرانه خرید حقیقی از 22 میلیون به 15 میلیون تومان کاهش پیدا کرده بود.

3. کوچ سرمایه بزرگان به پارکینگ صندوق درآمد ثابت

در کنار آغاز دوباره روند خروج پول حقیقی از بورس که می تواند تیر خلاص برای آخرین امیدها به ادامه روند صعودی باشد، این روزها شاخص معکوس شدن روند ورود و خروج پول از صندوق های درآمد ثابت هستیم. از زمانی که شاخص کل بورس از محدوده یک میلیون و 500 هزار واحد عقب نشینی کرده، تاکنون حدود دو هزار و 700 میلیارد تومان پول وارد صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت شده است. موردی که نشان می دهد سهامداران بزرگ مجددا سرمایه خود را از سهام به واحد سرمایه گذاری درآمد ثابت تبدیل کرده اند و منتظر هستند تا روند نزولی به پایان برسد و در ابتدای صعود دوباره دست به خرید سهام بزنند.

باید توجه داشته باشید که وقتی روند بورس صعودی می شود، شاهد خروج پول از صندوق های درآمد ثابت هستیم. اتفاقی که از خردادماه تا ابتدای شهریورماه امسال افتاد و در این بازه بیش از شش هزار میلیارد تومان پول از صندوق های درآمد ثابت خارج شد.

4. تکرار الگوی RSI برای شاخص کل

بررسی اندیکاتور شاخص قدرت نسبی روی نمودار شاخص کل نشان می دهد تغییرات RSIدر هفته  گذشته، تا حد زیادی مطابق با هفته آخر آذر 99 است.

بعد از به وجود آمدن این الگو شاخص کل بورس از محدوده یک میلیون و 440 هزار واحد به کانال1.1 میلیونی سقوط کرد. حالا شاخص کل دقیقا در همان محدوده و شاخص RSIهم دقیقا در همان  منطقه قرار گرفته است و همه چیز برای تکرار تاریخ مهیا شده. اگر این اتفاق بیافتد، بعید نیست تا آخر پاییز شاخص کل دوباره به کانال 1.1 یا 1.2 میلیون واحدی عقب نشینی کند.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

9 دیدگاه برای “بورس به 4 دلیل تا دی ماه 1400 رونق نمی‌گیرد

    • سامیار گفته:

      وقتی چهارتا ادم بیسواد حقیقی بخاطر سود دویست سیصد هزارتومنی سهم میفروشن انتظار چی دارید اگر حقوقی ها نباشن که حقیقی کل بازار منفی میکرد

  1. ارش کمانگیر گفته:

    سلام بر مهدی موعود عج .انشالله که عاقبت به خیر نشوند کسانی که سرمایه مردمی که به زحمت و مشقت جمع کرده بودند رو به قارت بردن آن هم در کشوری که ادعای اسلامی بودن دارد.سازمان فاسد بورسی که چشم به استخراج ارز دیجیتال با یغما بردن سرمایه مردم دارند. مارا به خیر شما امیدی نیست شر مرسان.

  2. حمید گفته:

    بورس ما هیچ وقت تکنیکال نبوده. به لطف عزیزان اقتصاد دان کشور، بورس جای نگرانی نداره. کشوری که 45 درصد تورم سالیانشه، بهترین سرمایه گذاری بورسه. این فنره جمع شده روزی باز میشه و فروشنده‌ها فقط حسرت چیزی میخورن که فروختن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز