بورس با ۵ اقدام دولت سودآور می شود

یک استاد اقتصاد سیاسی معتقد است بورس با ۵ اقدام دولت سود آور می شود و دولت می تواند بخشی از ضرر سهامداران را جبران کند.

به گزارش کاماپرس، خیلی از سهامداران بعد از ریزش بورس در یک ماهه گذشته دچار ضرر و زیانهای زیاد شدند حالا آنها منتظر اقدامات دولت هستند تا بخشی از ضرر آنها جبران شود. اما دولت چگونه می تواند به سهامداران کمک کند؟

عباس حاتمی استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه اصفهان معتقد است در وضعیت فعلی، حداقل پنج اقدام از سوی دولت ضروری به نظر می رسد.

۱- تخصیص تمامی یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی

حاتمی در این باره می گوید:« گرچه به نظر می رسد بخش بسیار محدودی از این منابع تخصیص یافته است، انتظار می رود فرآیند این تخصیص تسریع شود. این تخصیص نباید حکم نوشدارو پس از مرگ بورس را پیدا کند. باید به خاطر داشته باشد که در این وضعیت او حامی بورس و نه طرف معامله در بورس است.»

آریاک سفر

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

۲- تعیین تکلیف میزان نرخ بهره بانکی برای حداقل میان مدت

این استاد اقتصاد سیاسی درباره نرخ بهره بانکی می گوید:« گاه و بیگاه شایعاتی از گوشه و کنار به گوش می رسد که بانک مرکزی قصد دارد بهره بانکی را افزایش یا کاهش دهد. اگر کاهش نرخ بهره بانکی کوتاه مدت تعریف شود، تاثیر مثبت آن بر بورس نیز کوتاه مدت خواهد بود. به همین شیوه زمانی که دولت تصمیم بگیرد نرخ بهره بانکی را دوباره افزایش دهد تاثیر منفی آن بر بورس آشکار و تاثیرات مثبت پیشین به سادگی خنثی خواهند شد.»

۳- کاهش نرخ بهره بین بانکی

به گفته حاتمی برخی برآوردهای رسمی نشان می دهد دولت طی مدت کوتاهی یعنی حدود چهار ماه نرخ بهره بین بانکی را از ۸ درصد به بالای ۲۰ درصد افزایش داده است. او در ادامه می گوید:«اگر این برآورد‌ها درست باشند، افزایش مزبور ممکن است این تصور را ایجاد کند که دولت احتمالاً در آینده نرخ بهره بانکی را نیز افزایش خواهد داد. اما در آن سو اگر دولت اقدام به کاهش نرخ بهره بین بانکی نماید، سیگنالی مثبت برای آینده بازار سرمایه به این مفهوم ارسال می‌کند که سیاست کلی دولت کاهش نرخ بهره در هر شکلی از آن است. »

۴- تجدید نظر اساسی درباره آزادسازی بخش باقی مانده سهام عدالت

او درباره آزاد سازی باقی مانده سهام عدالت می گوید:« به نظر می رسد ضروری است دولت آزادسازی بخش باقی مانده سهام عدالت را به سال بعد یا سالیان بعد موکول نماید. هرچند زمزمه هایی از تعلیق آزادسازی سهام عدالت به گوش می رسد، بهتر است دولت این موضوع را به سرعت و رسما اعلام کند. در غیر این صورت، تداوم سیاست آزاد سازی سهام عدالت ممکن است ارزش این سهام را حتی بیش از این هم کاهش دهد. »

۵- بازگرداندن استقلال سازمان بورس و کاهش دخالت دولت

این استاد سیاست اقتصادی در پایان به تابناک می گوید:« اولین اقدام در این خصوص تغییر در ساختار شورای عالی بورس است. به طور مشخص ضروری است تا سهامداران خرد در ساختار تصمیم سازی این شورا حضور داشته باشند. مقدمه این حضور نیز تاسیس سندیکاهای سهامداران در کشور است. »

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز