بهترین غذاهای شهر ماکو برای مسافران نوروزی

معرفی بهترین غذاهای شهر ماکو
لست سکند

ماکو که یکی از شهرهای مرزی ایران در استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود به دلیل موقعیت جغرافیایی دارای فرهنگ‌ها و مردمان با گویش مختلف است. این شهر علاوه بر چشم‌اندازهای کوهستانی، مراتع سرسبز، چشمه‌های آب گرم، آبشارها، کلیساها، کاخ‌ها و عمارت‌های مختلف دارای غذاهای متنوعی است که مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

کاماپرس در این گزارش، بهترین غذاهای شهر ماکو را معرفی می‌کند.

1-ساج قاورماسی

ساج‌قاورماسی یکی از غذاهای محبوب و سنتی شهر ماکو به شمار می‌رود که غذایی بر پایه گوشت است. این ترکیب گوشتی حتما باید روی ساج که تابه‌ای سنتی است و روی آتش طبخ شود، قرار بگیرد تا طعم اصلی خود را بدهد. نحوه پختن آن به این صورت است که گوشت گوسفند را با دنبه و روغن حیوانی تفت می‌دهند تا نرم شود و در نهایت آن را با سسی که از ترکیب ماست رقیق و سیر است میل می‌کنند. به جرات می‌توان گفت این غذا بسیار لذیذ و خوش‌طعم است و در گروه غذاهای چرب و پر کالری قرار می‌گیرد.

1-ساج قاورماسی

2-اولیک چکمسی

اولیک چکمسی هم مانند اغلب غذاهای این منطقه بر پایه گوشت است. درواقع اولیک سبزی بومی منطقه است که نقش اصلی و مهمی را در طعم این غذا بازی می‌کند. پس از پختن سبزی‌ها و گوشت‌ باید به آن برنج اضافه کرد و فرصت داد تا دم بکشد. این غذا به خاطر سبزی‌‌ای که دارد داروی سرما‌خوردگی است و در فصل زمستان بسیار استفاده می‌شود.

راز آسمان پایتخت

2-اولیک چکمسی

3-جزوز

جزو که یکی از غذاهای محلی و سنتی ماکو به شمار می‌رود و بسیار خوش‌طعم است شباهت زیادی به جغور بغور دارد. در دستور اصلی این غذا ترکیباتی مثل سیب‌زمینی نگینی، گوشت و جگر استفاده شده که همه را با هم ترکیب می‌کنند و در نهایت هم به آن گوجه اضافه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

3-جزوز 

4-شوربا

شوربا یکی دیگر از غذاهای محلی ماکو به شمار می‌رود که در بین مردمان محلی و مهمانانی که به این شهر سفر می‌کنند طرفداران زیادی دارد. درواقع این غذا ترکیبی از ، پیاز ، سیب زمینی ، تخم مرغ ، برنج ، سبزی مرزه و پیازچه است که ترکیب آن یکی از خوشمزه‌ترین غذاها را ایجاد می‌کند. علاوه بر آن این غذا حالت آبکی دارد و مانند آبگوشت سرو می‌شود.

4-شوربا

5-تره یا هاستا

این غذا که در زبان اصیل ماکویی به آن هاستا گفته می‌شود یکی از غذاهای اصیل این منطقه شناخته می‌‌شود. شیوه پخت این غذا به این صوت است که آرد را داخل شیره انگور ریخته و با آن مخلوط کرده و در روغن داغ می‌ریزند و ظاهری شبیه به حلوا ایجاد می‌شود که خاصیت زیادی هم دارد.

5-تره 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز