برترین اقتصادهای دنیا در سال 2023

تورهای مسافرتی لحظه آخر

بیش از ۲۰۰ کشور روی کره زمین هستند و از این میان تنها تعداد انگشت شماری به عنوان کشور ثروتمند و متمول شناخته می‌شوند. عوامل مختلفی مثل تولید ناخالص داخلی، آزادی اقتصادی و میزان منابع طبیعی و بهره‌وری از آن‌ها در تعیین ثروتمندترین اقتصادهای دنیا نقش دارند. به گزارش کاماپرس، تولید ناخالص داخلی با تقسیم کردن کل تولید ناخالص داخلی کشور بر تعداد جمعیت محاسبه می‌شود. از این محاسبه به تولید ناخالص داخلی سرانه یک کشور دست پیدا می‌کنیم.

کاماپرس در ادامه برترین اقتصادهای دنیا در سال 2023 را معرفی می‌کند.

1- ایالات متحده

بزرگترین و پیشرفته‌ترین اقتصاد دنیا متعلق به ایالات متحده است. تولید ناخالص داخلی سرانه این کشور در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد که رقم آن حدود 78 هزار و 420 دلار در سال 2022 بود.

بیشتر بخوانید:

2- سوئیس

سوئیس از نظر سه شاخص از چهار معیار ما – تولید ناخالص داخلی سرانه، آزادی اقتصادی و پیشرفت فناوری – در سه رتبه اول قرار گرفت. فرانک سوئیس هشتمین ارز پرمعامله در جهان است. این کشور به عنوان یک پناهگاه امن مالی برای سرمایه گذاران در نظر گرفته می شود.

راز آسمان پایتخت

3- سوئد

سوئد چهارمین کشور پیشرفته دنیاست. بر اساس ارقام منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول، از نظر تولید ناخالص داخلی اسمی، اقتصاد سوئد بیست و چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است و با تولید 586 میلیارد دلار در سال 2022 باید هم در رتبه سوم قرار بگیرد. سوئد با تولید ناخالص داخلی سرانه بیش از 60 هزار دلار، سومین اقتصاد برتر جهان است.

4- هلند

کشور هلند در شاخص آزادی اقتصادی در سال 2023 امتیاز چشمگیر 78 از 100 را کسب کرد. سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور 57 هزار و 630  دلار است.

5- بریتانیا

بریتانیا پنجمین اقتصاد برتر جهان است. در سال 2022، تولید ناخالص داخلی اسمی آن 3.1 تریلیون دلار بود که آن را به ششمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر اندازه تبدیل کرد. در فهرست آزادی اقتصادی 2023 که توسط بنیاد هریتیج منتشر شده است، بریتانیا در رتبه 28 قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

6- آلمان

آلمان با تولید 4 تریلیون دلار در سال 2022، چهارمین اقتصاد بزرگ جهان را از نظر تولید ناخالص داخلی اسمی دارد.

7- کانادا

کانادا به سرعت به عنوان یکی از بزرگترین قطب‌های فناوری در جهان در حال ظهور است. شرکت‌های بانفوذی مثل اپل، مایکروسافت و آمازون در این کشور مستقر هستند. دولت کانادا از طریق برنامه‌های مهاجرتی خود استعدادهای برتر جهان را جذب می‌کند. از نظر تولید ناخالص داخلی اسمی هم کانادا با 2.21 تریلیون دلار در سال 2022 در بین ده کشور برتر جهان قرار داشت.

8- سنگاپور

سنگاپور آزادترین اقتصاد جهان را دارد. بالاترین تولید ناخالص داخلی سرانه در جهان هم با رقم 84 هزار و 500 دلار به نام سنگاپور ثبت شده است. تولید ناخالص داخلی اسمی این کشور در سال 2022 برابر با 467 میلیارد دلار بود. سنگاپور یک مرکز مالی مهم است و ارز آن 1.8 درصد از تجارت روزانه جهانی را تشکیل می‌دهد. شرکت مشهور استات اویل هم در سنگاپور مستقر است.

9- استرالیا

در سال 2022، صندوق بین المللی پول تولید ناخالص داخلی اسمی این کشور را 1.7 تریلیون دلار تخمین زد. استرالیا همچنین از نظر آزادی اقتصادی و پیشرفت تکنولوژی در رتبه بالایی قرار دارد. دلار استرالیا با حجم مبادلات روزانه 479 میلیارد دلار در بازار ارز یکی از پرمعامله‌ترین ارزهای جهان است.

10- کره جنوبی

کره جنوبی پیشرفته‌ترین کشور آسیا است و در فهرست 25 کشور پیشرفته از نظر فناوری در جهان در سال 2022 رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. کره جنوبی و سنگاپور نمونه‌های موفقی از کشورهای در حال توسعه‌ای هستند که اکنون به کشوری توسعه‌یافته تبدیل شده‌اند. کره جنوبی همچنین سیزدهمین اقتصاد بزرگ جهان با تولید ناخالص داخلی اسمی 1.65 تریلیون دلار است. کره جنوبی به خاطر صنایع الکترونیک و رباتیک بسیار مورد توجه است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز