برای درد معده چه قرصی بخوریم + جدول داروها

درد معده-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

معده درد، دل درد یا شکم درد، از هر اسمی که استفاده کنید، منظور درد گرفتن ناحیه‌ای است که در بالا به قفسه سینه و در پایین به لگن محدود می‌شود. بنابراین وقتی یک نفر می‌گوید معده درد دارد، ممکن است معده او هیچ مشکلی نداشته باشد و عامل ایجاد درد در کیسه صفرا، آپاندیس، سرطان، مشکلات دوره بارداری و… باشد.

با این حال، در اغلب موارد عامل معده درد چیز جدی نیست و خود به خود و بدون هیچ اقدام خاصی خوب می‌شود. اما اگر درد شکم مدت طولانی باقی ماند، پزشک سراغ دارودرمانی می‌رود.

قرص‌های مورد استفاده در این زمینه متعدد هستند و هرکدام کارکرد خاصی دارند که معمولا پزشک بعد از شرح حال گرفتن از بیمار، یکی از انواع این قرص‌ها را تجویز می‌کند. خیلی از آن‌ها را هم می‌توان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد اما باید به درستی بدانیم که برای معده درد چه قرصی بخوریم تا جواب مناسبی دریافت کنیم.

بهترین قرص ها

در ادامه به قرص‎های پرکاربردی که برای معده درد مورد استفاده قرار می‌گیرند، اشاره می‌شود:

نام قرص کارکرد
رانیتیدین این قرص به دلیل اینکه حاوی موادی است که ممکن است منجر به سرطان شود، جمع‌آوری شده است و توصیه شده از آن استفاده نشود.
فاموتیدین برای درمان زخم معده، رفلاکس معده و تولید بیش از حد اسید معده کاربرد دارد. فاموتیدین به جز قرص در قالب شربت هم تجویز می‌شود.
امپرازول برای درمان زخم‌های خوش‌خیم معده، دوازدهه یا اثنی عشر و رفلاکس معده کاربرد دارد. کاهنده اسید معده است.
رابپرازول کاهنده اسید معده است و برای درمان زخم معده ناشی از میکروب هلیکوباکترپیلوری و یا رفلاکس معده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دی‌سیکلومین معمولا به رنگ سبز است و به همین دلیل به قرص معده سبز شهرت دارد. برای درمان سندروم روده تحریک‌پذیر کاربرد دارد. عضلات معده و روده را شل می‌کند.
کلردیازپوکساید معمولا همراه با قرص کلیدینیوم سی تجویز می‌شود. مشکلات معده و روده مثل زخم معده، سندروم روده تحریک‌پذیر و التهاب کولون و روده کوچک را هدف می‌گیرند. ممکن است باعث خشکی دهان، سرگیجه و تهوع شوند.
مترونیدازول آنتی‌بیوتیک است و برای درمان عفونت‌های مختلف از جمله معده استفاده می‌شود. ممکن است به آن آلرژی نشان دهید که باید این مساله را به پزشک اطلاع دهید.
لانسوپرازول کاهنده اسید معده است و برای درمان رفلاکس معده یا همان بازگشت اسید از معده به مری، عفونت‌های باکتریایی و التهاب مری کاربرد دارد. اگر داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی مصرف می‌کنید، لانسوپرازول همراه آن‌ها و برای جلوگیری از زخم معده تجویز می‌شود.
پنتوپرازول کاهنده اسید معده است و برای کاهش درد معده، رفع بی‌اشتهایی و تسکین زخم‌های معده و روده استفاده می‌شود. نباید مدت زیادی از آن استفاده کرد چون عوارض خطرناکی مثل احتمال شکستگی استخوان و کمبود زیاد ویتامین ب 12 را به همراه دارد.
دومپریدون بیشتر کارکرد ضدتهوع دارد و علایم استفراغ را کنترل می‌کند. برای رفلاکس معده یا همان بازگست اسید از معده به مری هم مفید است. معمولا قبل از تجویز این دارو، علت بیماری کاملا مشخص شده است. از عوارض آن، خشکی دهان، تپش قلب، تغییر در عادت ماهانه و ایجاد دانه‌های پوستی و خارش است.
بیسموت ساب سیترات برای کنترل و درمان اسهال مسافرتی استفاده می‌شود. هم‌چنین ترکیب آن با مترونیدازول و تتراسایکلین در درمان عفونت ناشی از باکتری هلیوباکترپیلوری کارکرد دارد. اگر این باکتری درمان نشود، ممکن است شما را به زخم معده مبتلا کند.
سایتوتک میزوپروستول یا سایتوتک برای پیشگیری از زخم معده کاربرد دارد. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مثل آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن می‌توانند به معده آسیب بزنند و سایتوتک مانع از این اتفاق می‌شود. حالت تهوع، گرفتگی عضلات و اسهال از عوارض معمول آن هستند.
دایمتیکون ضد نفخ و درد شکم است. عوارض جانبی آن ضعیف و زودگذر هستند، مثل اسهال و ناراحتی معده. اما اگر عوارض جانبی آن طولانی شد، باید به پزشک اطلاع دهید. این قرص جویدنی است.

قرص معده-کاماپرس

درمان خانگی

البته که در فرهنگ ایرانی روش‌های جایگزین برای قرص معده وجود دارد. رایج‌ترین روش برای درمان معده درد شدید در خانه، استفاده از عرق نعناء است که سابقه طولانی در فرهنگ ما دارد. خوردن دمنوش نعناء یا عرق آویشن و شیرین بیان هم می‌تواند در از بین بردن درد معده موثر باشد. گذاشتن کیسه آب گرم یا حوله گرم روی شکم هم در کاهش درد موثر است.

راز آسمان پایتخت

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

امکان تهیه قرص‌های معده به ویژه قرص‌های ضداسید بدون نسخه پزشک فراهم است اما بهتر است از مصرف سرخود آن‌ها، بدون مشورت با پزشک خودداری کنید.

در نهایت، بسیاری از دردهای شکمی بعد از گذشت مدت کوتاهی از بین می‌روند و نشانه مشکل خطرناکی نیستند؛ اما اگر درد شدید بود و به ویژه با فشار و درد در قفسه سینه همراه بود، باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

هم‌چنین با دیدن علایمی نظیر مدفوع خونی، استفراغ خونی، حالت تهوع مداوم، تورم شدید شکم، یبوست طولانی مدت و تب باید به سرعت با دکتر مشورت کنید.

منبع: ایده آل مگ

انتهای پیام

مرتبط با : ایده ال مگ
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “برای درد معده چه قرصی بخوریم + جدول داروها

  1. سمیه یوسفی گفته:

    ما یه طب پزشکی داریم مخصوص مادرا یعنی شما اگر آپاندیستم در حال ترکیدن باشه می گن چایی نبات بخوری خوب میشه

  2. نهال رستمی گفته:

    وای که چه درد بد و مزخرفیه این معده درد و واقعا آدم رو تا دم مرگ میبره بهترین دارو مصرف پنتوپرازول در کنار دومپریدون که عالی عمل میکنه مثل آب رو آتیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز