بازار خودرو؛ در انتظار مذاکرات برجام و طرح واردات خودرو

لست سکند

رکود شدید بازار خودرو، انتظار تغییرات در قیمت خودرو را در میان فعالان ایجاد کرده است. از سوی دیگر، اخباری از وین مبنی بر ریزش قیمت‌ها در صورت تحقق توافق، به گوش می‌رسد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس و به نقل از خبرآنلاین، در هفته‌های اخیر قیمت خودرو رشد قابل توجهی را ثبت کرد، به طوری که پراید قیمت 191 میلیون تومانی را نیز تجربه کرد! اما گزارش‌ها نشان می‌دهد چندان بر این قیمت‌ها، خرید و فروشی اتفاق نمی‌افتد بلکه بالا نگه داشتن قیمت‌ها با این هدف است که اگر در اثر توافق وین توافقی رخ داد، بهای خودرو کاهش قابل توجهی نداشته باشد.

از طرفی دیگر، گزارش‌های رسیده از وین بر این دلالت دارند که توافق به زودی حاصل خواهد شد؛ میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در توییتی نوشت که گفت‌وگوهای ایران و هیات‌های اروپایی به نقطه حساسی رسیده است و به زودی پیش‌نویس توافق وین تنظیم می‌شود.

راز آسمان پایتخت

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران نیز معتقد است در صورت توافق وین، قیمت‌ها دستخوش کاهش می‌شود. در حالی که معامله‌گران بازار به استناد اضافه شدن مالیات جدید به خریداران خودرو از کارخانه‍‌های خودروسازی و مشخص نبودن امکان ورود یا عدم ورود خودروهای خارجی می‌گویند آینده واردات خودرو چندان روشن نیست و احتمالا ریزش قیمت ها کمتر از انتظارات شکل گرفته در جامعه باشد.

گفتنی است که طرح واردات خودرو برای سومین بار است که در کمیسیون تلفیف تصویب می‌شود اما یا از شورای نگهبان یا از مجمع تشخیص مصلحت نظام برگشت می‌خورد؛ در عین حال برخی نمایندگان مجلس مکرر استناد به قطعی بودن واردات خودرو می کنند. به نظر می‌رسد تکلیف آن چندان معلوم نیست و بسیاری احتمال آزادی واردات خودرو را کم می‌دانند.

در زمینه خودرو بخوانید:

نکته دیگر اینکه برخی برآوردها نشان می‌دهد بیش از هشتاد درصد از کسانی که خودروی صفر خریده‌اند، با هدف سرمایه‌گذاری و نه مصرف شخصی چنین اقدامی را انجام داده‌اند. این دسته از افراد که به قصد سرمایه‌گذاری خودرو خریده اند، از عرضه خودرو با قیمت‌های بسیار پایین خودداری کرده و خودروهای خود را در پارکینگ نگهداری می‌کنند.

فعالان بازار خودرو معتقدند قیمت خودرو تنها در صورتی می‌تواند دستخوش کاهش شود که تورم عمومی مهار شود و در نتیجه در طول زمان قیمت خودرو، خود را با کاهش کمتر تورم منطبق خواهد کرد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز