ایران هم مدعی ساخت تولید واکسن کرونا شد

توئیت آخر هفته‌ای کیانوش جهانپور در مورد قرار گرفتن واکسن‌های ایرانی کرونا در فهرست کاندیداهای واکسن سازمان بهداشت جهانی، بارقه‌های امید را در دل مردم زنده کرد.
به گزارش کاماپرس، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت که در اولین هفته‌های شیوع ویروس کرونا به عنوان سخنگوی این وزارتخانه نیز ایفای نقش می‌کرد، در صفحه توئیتر خود نوشت: واکسن های ایرانی کرونا در جمع فهرست کاندیداهای واکسن سازمان بهداشت جهانی.

چرا روند تولید واکسن کرونای ایران کند است؟
دکتر رضا ملک‌زاده، معاون فناوری و تحقیقات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: واکسن ایرانی کرونا در حال طی کردن مراحل ساخت است. ما در مراحل پری کلینیکال این طرح هستیم و هنوز وارد مرحله کارآزمایی بالینی انسانی آن نشده‌ایم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان طولانی نیاز است تا واکسن کرونا ایرانی تولید و وارد بازار شود، گفت: برای فعالیت های تحقیقاتی نمی توان زمان دقیق اعلام کرد اما محققان ما با تمام توان و ظرفیت در تلاش هستند تا این موضوع محقق شود، به عبارتی باید تلاش بیشتری کنیم تا مراحل ساخت این واکسن را با موفقیت پشت سر بگذاریم.
ملک زاده در پاسخ به این سوال که چرا ساخت واکسن کرونا در ایران قدری با کندی همراه است، گفت: ما برخی از زیرساخت های لازم را در اختیار نداریم و در تلاش برای ایجاد آنها در کشور هستیم. وی ادامه داد: هر چند ما دانش ساخت واکسن کرونا را به دست آوردیم اما ایجاد زیرساخت های آن هم مهم است که امیدواریم هرچه سریع تر به آن دست پیدا کنیم.

چالش تولید انبوه واکسن کرونا
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: بعد از ساخت واکسن کرونا، تولید آن چالش بزرگی است که باید از پیش پا برداشته شود، تا مردم بیشتری از این محصول استفاده کنند. وی افزود: در حال حاضر همه ساکنان زمین منتظر واکسن کرونا هستند و تولید آن در حدی که همه از آن استفاده کنند، کار بزرگی است به نظر می رسد که حتی یک کشور قادر به انجام آن نیست. ملک‌زاده افزود: معمولا در این مواقع همکاری بین المللی شکل می گیرد و کشورهایی مانند هند، برزیل، چین و حتی ایران هم این امکان را دارند که وارد این طرح شوند تا واکسن را برای کشور خودشان تولید کنند.
واکسن کرونا در سایر کشورها
اواسط هفته رسانه‌ها اعلام کردند واکسن شرکت فایزر آمریکا و شریک آلمانی آن یعنی شرکت بیونتک آلمان بیش از ۹۰ درصد از ابتلای به کرونا جلوگیری می‌کند. حدود ۴۳ هزار و ۵۰۰ داوطلب در شش کشور این واکسن را دریافت کردند.
همچنین پژوهشگران آمریکایی بیماری‌های عفونی و ویروس‌شناسی نیز خوشبینی کرد که داده‌های اولیه نتایج مرحله سوم واکسن کرونای شرکت «مُدرنا» به اندازه کاندیدای واکسن کرونای شرکت‌های «فایزر» و «بیون تک» امیدوارکننده خواهد بود.

آریاک سفر

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز