اکسپو 2020 ؛ اقتصاد و تجارت در پوشش فرهنگ

امروز،  از آغاز اکسپو 2020 که با یک سال تاخیر به علت شیوع کرونا در دبی برگزار شد، درست یک ماه می‌گذرد. در همین مدت، نقدهای بسیاری به برنامه‌ریزی پاویون ایران وارد شده است.

به گزارش کاماپرس، در همین رابطه نشستی مجازی در بستر کلاب هاوس برگزار شد و کارشناسان به نقاط ضعف و کمبودهای پاویون ایران در این رویداد بزرگ بین المللی پرداختند. نمایشگاهی که ۵ ماه دیگر ادامه دارد و شاید پیشنهادهایی که در ادامه آمده، بتواند حضور ضعیف ایران را در این رویداد جهانی تغییر دهد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ نمایشگاه اکسپو اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

محمد ابراهیم لاریجانی، کارشناس و مدیر سابق بازاریابی و تبلیغات گردشگری، با بیان اینکه که باید قدری بیشتر اکسپو را مطالعه کنیم و بشناسیم، گفت: نگاه تند و تیز فرهنگی به اکسپو داریم و در اکسپو هم ظاهر و ویترین فرهنگ است، چون دریچه خوبی برای جذب است. ولی پشت این ظاهر فرهنگی کشورها دنبال اقتصاد و تجارت هستند، برای همین از دو هزار و 14 متر غرفه ایران حدود هفتاد متر فرهنگی است و بقیه فضا به امور اقتصادی اختصاص داده شده است. در پاویون سایر کشورها هم این‌گونه است.

وی ادامه داد: نگاه صرف فرهنگی به اکسپو این‌طور می‌شود که تورگردان‌های ایرانی دیدارهای‌شان را در پاویون‌های کشورهای دیگر برگزار می‌کنند و یا بخش خصوصی اصلا دعوت نمی‌شود. نگاه صرف فرهنگی به اکسپو یعنی این‌که معاونت گردشگری تقویمی برای گروه‌های موسیقی استان‌ها تنظیم می‌کند و آن گروه‌ها را به اکسپو می‌فرستد تا موسیقی اجرا کنند.

آریاک سفر

اخبار مرتبط را بخوانید:

لاریجانی خاطرنشان کرد: البته که این کار واجب و لازم است، اما نه این‌که از بین همه ظرفیت استان‌ها فقط گروه‌های موسیقی را فهرست کنیم، باید هیأت‌های گردشگری را هم بفرستیم، چون اکسپو یک فرصت سرمایه‌گذاری است. اصلا چرا مدیران مناطق آزاد باید به اکسپو بروند، سرمایه‌گذاران باید اعزام شوند.

او افزود: خوب است صنایع دستی، هنر، فرهنگ و موسیقی را برای اکسپو هماهنگ کنیم، ولی پشت این ویترین و ظاهر جذاب، ‌ باید به جنبه‌های اقتصادی و تجاری هم توجه کنیم، این همان مفهوم اکسپو است که درک نشده است. امیدواریم از این فرصت در پنج ماه باقی‌مانده بهره بیشتری ببریم.

نفیسه مشعوف، برگزارکننده نمایشگاه‌های گردشگری نیز تصریح کرد: اکسپو رویدادی اقتصادی است و فقط رویکرد فرهنگی ندارد، از فرهنگ استفاده می‌کنند تا به بازدیدکننده نشان دهند وارد چه کشوری شده‌اند. ایران در ذهنش این است که مثل نمایشگاه بین‌المللی بودجه را باید به شکلی خرج کند؛ استان‌ها را دعوت کند، ‌ رستوران راه بیاندازد، ‌ آش درست کند. اما اکسپو این‌طور نیست؛ برای معرفی صنعت و تجارت کشورها راه‌اندازی می‌شود که با بروشور هم خود را معرفی نمی‌کنند.

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز