ایران به دنبال درآمدزایی از اکسپو دبی

اکسپو 2020 اکنون وارد ماه دوم فعالیت خود شده است و تا فروردین 1401 ادامه خواهد داشت. این رویداد، یک فرصت استثنایی برای کشورهای شرکت‌کننده است تا از خلاقیت‌هایشان بهره ببرند و به بهترین نحو خود را معرفی کنند.

به گزارش کاماپرس، با این وجود، به نظر می‌رسد که پاویون ایران همچنان سرگردان است و مشخص نیست دقیقا چه کاری می‌خواهد انجام دهد. کارشناسان معتقدند این اتفاق ناشی از سیاست‌گذاری‌های آشفته و دقیقه نودی است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار روز نمایشگاه اکسپو اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

در همین رابطه، محمد ابراهیم لاریجانی، کارشناس و مدیر سابق بازاریابی و تبلیغات گردشگری در نشست رسانه‌ای مجازی که با حضور فعالان و کارشناسان گردشگری و اقتصادی در کلاب هاوس برگزار شد، در این مورد توضیحاتی ارائه کرد؛

تازه‌ترین اخبار نمایشگاه اکسپو را دنبال کنید:

آریاک سفر

عدم درک فلسفه اکسپو

لاریجانی باتوجه به سابقه حضور در اکسپو بیان داشت: پاویون ایران در اکسپو دبی قدری رشد کرده است، به لحاظ چیدمان، طراحی و محتوا، اما نسبت به سایر کشورها و ظرفیت ایران و سطح دانش و مدیریت پاویون‌های دیگر، کماکان ضعف اساسی دارد. نسبت به آن‌چه باید باشیم محتوا و فلسفه وجودی را درک نکرده‌ایم و همچنان از آن به عنوان نمایشگاه یاد می‌کنیم، دو عروسک بزرگ فرستاده‌ایم که «عروس گُلِی» بخوانند.

او در ادامه اظهار کرد: نگاه ما به اکسپو معمولا درآمدزایی است. کماکان کشوری هستیم که پول نداریم و دنبال این هستیم که یک متر از فضای پاویون را بفروشیم. این یک آسیب است، ما خودمان را می‌خواهیم معرفی کنیم، ولی هنوز دنبال این هستیم که چند متر بفروشیم.

مجری پاویون ایران چه کسی است؟

لاریجانی با طرح ابهام درباره چگونگی و دلایل انتخاب مجری اتاق گردشگری در پاویون ایران، تصریح کرد: ما برای اکسپو و رویدادهای نمایشگاهی محتوا داریم، اما فردی که عرضه‌کننده این محتا باشد، نداریم و بازدیدکنندگان در پاویون ایران سرگردان هستند.

او همچنین گفت: دانش، تفکر و سناریو برای قبل از افتتاح پاویون ایران در اکسپو است. ممکن است پاویون فعلی تِمی داشته باشد، اما طراحی سناریو، دانش، اندیشه و تولید محتوا باید قبل از افتتاح اتفاق افتاده باشد و در زمان اجرا فقط یک صحنه‌گردان می‌خواهیم، همان شخصیت کاریزماتیک، آدمی را می‌خواهیم برای محتوایی که میلیاردها تومان تولید آن هزینه برده است، برنامه‌ریزی کند، شش ماه پاویون ایران را زنده نگه دارد و دستاورد داشته باشد.

دیدارهای بی تو بی جایگزینِ جذب گردشگر

این کارشناس گردشگری با اشاره به هدف‌گذاری برای جذب گردشگر از اکسپو، بیان کرد: اعتقاد ندارم از اکسپو دبی، تور به ایران برگزار کنیم، قرائت بی‌ارزشی است، برای هیچ کشوری چنین اتفاقی نمی‌افتد، چون ۸۰ تا ۹۰ درصد بازدیدکنندگان اکسپو از متخصصان هستند و با هدف و انگیزه و برای مبادلات تجاری، بازدید می‌کنند، ‌اما انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی می‌تواند هر هفته یک دیدار B۲B ماهنگ کند. در تقویم و برنامه اکسپو هفته گرشگری وجود داد، رییس بخش B۲B دارد، درحالی‌که ما با این بخش‌ها ارتباطی نداریم و فقط بازدید می‌کنیم. موضوع این است که آن‌ها در اکسپو حضور دارند، این ما هستیم که حضور نداریم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اکسپو رویدادی نیست که امروز از آن بهره‌برداری کنیم، دستاورد آن را بیشتر در آینده می‌بینیم. اکسپو را مرکز جهانی گفت‌وشنود می‌دانند. همه کشورها متمرکز در یک نقطه تلاش می‌کنند شریک تجاری و سرمایه‌گذار پیدا کنند، در عین حالی که فرهنگ خود را معرفی می‌کنند و ترویج می‌دهند. در شش ماه برگزاری اکسپو، مؤثرترین افراد بازدید دارند و ما باید مؤثرترین محتوا و افراد را به اکسپو بفرستیم.

وی در پایان گفت: امیدوارم پنج ماه باقی‌مانده، مدیر کاریزماتیک وارد شود و با کمک همه بخش‌ها، هر هفته در پاویون ایران یک رویداد برگزار کند. امیدواریم این فرصت را از دست ندهیم، چون تا پنج سال دیگر خبری نیست و این اولین بار است اکسپو در خاورمیانه در بیخ گوش ایران برگزار شده است و معلوم نیست سال‌های بعد چه شرایطی داشته باشد.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز