انواع لنز عکاسی با موبایل را بشناسید

لست سکند

عکاسی با گوشی‌های هوشمند تبدیل به یک سرگرمی محبوب و یک فعالیت خلاقانه برای بسیاری از مردم شده است. بااین‌حال، دوربین اکثر گوشی‌های هوشمند دارای محدودیت‌هایی نظیر فاصله کانونی ثابت، دیافراگم کوچک و زوم اپتیکال کم است. برای غلبه بر این محدودیت‌ها و افزایش کیفیت و تنوع عکس‌ها، برخی از عکاسان گوشی‌های هوشمند از لنزهای خارجی استفاده می‌کنند که به دستگاه‌ها متصل می‌شوند. این لنزها می‌توانند جلوه‌ها و چشم‌اندازهای مختلفی را ارائه دهند که دستیابی به آن‌ها با دوربین اصلی گوشی‌های هوشمند غیرممکن یا دشوار است.

انواع مختلفی از لنزهای عکاسی گوشی هوشمند در بازار موجود است که هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند. در این مقاله کاماپرس به معرفی برخی از رایج‌ترین لنزهای موجود می‌پردازد.

لنز عریض

لنز عریض یا واید (Wide) لنزی است که میدان دید وسیع‌تری نسبت به لنز معمولی دوربین گوشی‌های هوشمند دارد. این بدان معناست که می‌تواند فضای بیشتری را در یک شات ثبت کند که برای عکاسی از مناظر، معماری، فضای داخلی، عکس‌های گروهی و موقعیت‌هایی که کاربر می‌خواهد جزئیات و زمینه بیشتری را در تصویر خود لحاظ کند، مفید است. یک لنز با زاویه دید عریض همچنین می‌تواند حس عمق و پرسپکتیو را در عکس‌ها ایجاد کند و آن‌ها را پویاتر و دراماتیک‌تر نمایش دهد.

بااین‌حال، این نوع لنزها نیز می‌توانند مقداری اعوجاج (کشیدگی تصویر) و شرایط نوری نامناسب (گوشه‌های تاریک) را در عکس‌های کاربر ایجاد کنند؛ به‌خصوص زمانی که در فاصله نزدیک یا نزدیک لبه‌های کادر استفاده شوند. برای جلوگیری از این امر، باید از لنز باکیفیتی که برای مدل گوشی هوشمند کاربر طراحی شده است استفاده کرد و سوژه را در مرکز قاب نگه داشت. همچنین باید مراقب بود که عناصر ناخواسته مانند انگشتان یا لبه لنز را در عکس وارد نشوند.

راز آسمان پایتخت

لنز تله‌فوتو

لنز تله‌فوتو (Telephoto) لنزی است که فاصله کانونی بیشتری نسبت به لنز معمولی دوربین گوشی‌های هوشمند دارد. این ویژگی به این مدل از لنزها، توانایی بزرگ‌نمایی اجسام دور را می‌دهد و آن‌ها را به منظره‌یاب دوربین نزدیک‌تر می‌کند. لنزهای تله‌فوتو برای عکاسی از حیات‌وحش، ورزش، پرتره‌ها و موقعیت‌هایی که کاربر می‌خواهد سوژه خود را از پس‌زمینه جدا کند، مفید است. یک لنز تله‌فوتو همچنین می‌تواند جلوه‌ای از عمق میدان کم در عکس‌ها ایجاد کند؛ یعنی سوژه مدنظر کاربر فوکوس و شفاف بوده درصورتی‌که پس‌زمینه آن تار است. این امر به کاربر در جهت تأکید روی سوژه‌ها و حرفه‌ای‌تر کردن عکس‌ها کمک می‌کند.

بااین‌حال، یک لنز تله‌فوتو می‌تواند میزان نوری که به سنسور می‌رسد را کاهش دهد که می‌تواند بر نوردهی و وضوح عکس‌ها تأثیر بگذارد. برای جلوگیری از این امر، باید از یک سه‌پایه یا یک سطح ثابت استفاده کرد تا گوشی هوشمند ثابت نگه داشته شده و از لرزش دوربین جلوگیری کند. همچنین باید از سرعت شاتر بالا استفاده کرد یا تنظیم ISO را برای جبران نور کم افزایش داد. برخی از لنزهای تله‌فوتو ممکن است با ویژگی تثبیت‌کننده تصویر اپتیکال گوشی هوشمند سازگار نباشند که می‌تواند باعث تار شدن تصاویر شود.

بیشتر بخوانید:

لنز ماکرو

لنز ماکرو (Macro) لنزی است که فاصله کانونی بسیار کوتاه و نسبت بزرگ‌نمایی بسیار بالایی دارد. این بدان معنی است که می‌تواند بر روی اجسام بسیار نزدیک تمرکز کند و جزئیات و بافت‌های ظریف آن‌ها را که با چشم غیرمسلح نامرئی هستند، آشکار کند. این لنز برای ثبت تصاویری از طبیعت، غذا، جواهرات و موقعیت‌هایی که کاربر می‌خواهد زیبایی و پیچیدگی چیزهای کوچک را به تصویر بکشید، مفید است. یک لنز ماکرو همچنین می‌تواند مانند لنز تله‌فوتو، جلوه‌ای از عمق میدان بسیار کم در عکس‌ها ایجاد کند.

بااین‌حال، استفاده از لنز ماکرو نیز می‌تواند به دلیل نیاز به فوکوس و موقعیت‌یابی دقیق، چالش‌برانگیز باشد. برای جلوگیری از این امر، باید از یک حالت فوکوس دستی یا یک برنامه شخص ثالث استفاده کرد که به کاربر امکان می‌دهد فوکوس را به‌صورت دستی تنظیم کند. همچنین باید از سه‌پایه یا سطح ثابت برای ثابت نگه‌داشتن گوشی هوشمند و جلوگیری از لرزش دوربین و از نور کافی یا فلاش خارجی برای روشن‌کردن سوژه و اجتناب از سایه‌ها استفاده کرد.

لنز چشم ماهی

لنز چشم ماهی (Fisheye) لنزی است که میدان دید بسیار وسیع و فاصله کانونی بسیار کوتاهی دارد. به‌عبارت‌دیگر، می‌تواند تقریباً 180 درجه از صحنه را در یک شات ثبت کند و در نتیجه تصویری دایره‌ای با لبه‌های منحنی ایجاد کند. این لنز برای جلوه‌های خلاقانه، سلفی‌های سرگرم‌کننده، ورزش‌های پرتحرک و سایر موقعیت‌هایی که کاربر می‌خواهد واقعیت را تحریف کند و چشم‌اندازی غیرعادی ایجاد کند، مفید است. این لنز همچنین می‌تواند حس عمق و فضا را در عکس‌ها ایجاد و آن‌ها را فراگیرتر و پویاتر کند.

بااین‌حال، لنز چشم ماهی نیز می‌تواند باعث ایجاد اعوجاج و کاهش نور شدید در عکس‌ها شود که ممکن است برای برخی از سوژه‌ها یا موقعیت‌ها مطلوب نباشد. برای جلوگیری از این امر، باید مانند لنز فوق‌عریض از لنز باکیفیت مخصوص خود گوشی استفاده کرد و سوژه را در مرکز قاب نگه داشت. همچنین باید مراقب بود که عناصر ناخواسته نیز باعث خرابی تصاویر نشوند.

بااینکه بسیاری از گوشی‌های هوشمند دارای لنزهای چندگانه و دارای چند کاربرد هستند، اما نازکی و کاهش ضخامت گوشی‌ها به تولیدکنندگان اجازه استفاده از لنزهای بزرگ را نمی‌دهد. به همین دلیل است که بسیاری از کاربران حرفه‌ای برای عکس‌برداری و حتی فیلم‌برداری سراغ لنزهای خارجی و جانبی رفته و همیشه آن‌ها را همراه خود دارند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز