افزایش نگرانی بخش خصوصی از حذف ارز ترجیحی

لست سکند

احمد پورفلاح، مشاور عالی رئیس اتاق ایران، معتقد است که حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی شوک بزرگی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و باعث افزایش قیمت تمام‌شده کالاها و خدمات می‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ وام‌های بانکی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، پورفلاح‌ درباره حذف ارز ترجیحی گفت: چند سال است که پدیده‌های اقتصادی کشور با ارز ترجیحی متعادل شده و پنج برابر شدن یکباره قیمت اقلام و کالاهای مصرفی شوک بزرگی به مصرف‌کنندگان وارد و آن‌ها را در خصوص خرید کالا با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد. زیرا قدرت خرید آن‌ها متناسب با افزایش قیمت محصولات بالا نخواهد رفت. تنها راه‌حلِ موجود برای کمک به بخش تولید و همچنین مصرف‌کنندگان، افزایش درآمد ارزی است.

اخبار مرتبط را بخوانید:

راز آسمان پایتخت

به نظر مشاور عالی رئیس اتاق ایران، تصمیم حذف ارز ترجیحی، عجیب و عجولانه بود؛ به خصوص که در بخش دارو و مواد غذایی اثرات منفی خواهد گذاشت و انتظار می‌رود دولت با مکانیسم‌های مختلف و تامین درآمد بیشتر مصرف‌کنندگان، ضایعات این تصمیم را به حداقل برساند. احمد پورفلاح‌ نگران بازتاب‌های منفی ناشی از حذف کامل ارز ترجیحی است و به نظر وی اگر این کار به صورت پلکانی انجام می‌شد به نفع جامعه بود.

ارز تک‌نرخی در چه صورت کارآیی دارد؟

فعالان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی همواره معتقد بودند که ارز تک‌نرخی به نفع تمامی بخش‌های جامعه است. اما دولت به این مباحث چندان توجه نداشت، ولی اکنون در شرایطی قرار گرفته که مسیر تک‌نرخی کردن ارز را دنبال می‌کند.

به نظر پورفلاح این مسیر منطقی است اما باید به آرامی اجرا شود. اگر این کار به همراه رفع محدودیت‌ها درباره جذب سرمایه، صادرات و تعاملات پولی بین‌المللی انجام شود، نتایج بهتری به همراه خواهد داشت. در حال حاضر بخش خصوصی انتظار دارد تا دولت سیزدهم تلاش خود را برای سهولت در مبادلات بین‌المللی و ورود ارز بیشتر به کشور انجام دهد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز