افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1400 به تعویق افتاد

با وجود اعلام قبلی مبنی بر اعمال مقادیر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1400 در فیش های حقوقی فروردین ماه امسال، سازمان با صدور اطلاعیه ای افزایش حقوق اقشار بازنشسته و مستمری بگیر را به تعویق انداخت.

به گزارش کاماپرس، گویا مسئولان سازمان تامین اجتماعی برخلاف بازنشستگان این سازمان که بی صبرانه در انتظار صدور احکام حقوقی جدید خود هستند و می خواهند ببینند بعد از آن همه اعتراض و تجمع ، چقدر به حقوقشان افزوده شده ، عجله ای در صدور این احکام ندارند چرا که افزایش حقوق و به عبارت دقیق تر صدور احکام جدید حقوق اقشار بازنشسته و مستمری بگیر تحت پوشش این سازمان را از فروردین ماه به اردیبهشت ماه موکول کرده اند.

انتقاد به روش تامین مالی افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

اگر عینک خوش بینی بر چشم بزنیم دلیل تعلل مسئولان سازمان در صدور احکام جدید رفع ابهام در فرمول افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1400 است اما برخی گمانه زنی ها نیز انتقادات مطرح شده به روش تامین مالی افزایش حقوق اقشار بازنشسته و مستمری بگیر سازمان را علت تعویق صدور احکام حقوق می دانند؛ انتقاداتی که از سوی اعضای هیات امنای سازمان نیز مورد تاکید قرار گرفته و تامین مالی افزایش حقوق بازنشستگان از بدهی دولت به سازمان را غیرمنطقی و برداشت از دارایی های خود بازنشستگان می دانند.

رایزنی و نظرخواهی از بازنشستگان در مورد فرمول جدید افزایش حقوق انجام شد؟

آریاک سفر

باز سوی دیگر به نظر می رسد فرمول جدید افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1400 که قرار بود بر اساس رایزنی و مشورت مسئولان سازمان تامین اجتماعی و مدیران ارشد وزارت کار با روسای کانون های بازنشستگان تامین اجتماعی در استان ها نهایی شود ، بدون نظرخواهی از روسای کانون ها و در واقع بدون نظر و مشارکت بازنشستگان به جمع بندی رسیده و ابهامات فراوانی دارد.

علت تعویق رونمایی از فرمول افزایش حقوق چیست؟

بر این اساس برای جلوگیری از اعتراض مجدد بازنشستگان ، سازمان تصمیم گرفته است فعلا از فرمول جدید رونمایی نکند و حقوق فروردین 1400 بازنشستگان را بر اساس همان فرمول قبلی پرداخت کند. فراموش نکنیم سال گذشته نیز وقتی فرمول همسان سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد اعتراضات این اقشار به اوج رسید چرا که آنچه در احکام حقوقی این اقشار و فرمول جدید آمده بود با آنچه مسئولان سازمان و وزیرکار وعده کرده بودند مغایرت فراوان داشت.

سوال اصلی این است که ایراد کار کجا بود که ماجرای افزایش حقوق بازنشستگان به تعویق افتاد؟ ظاهرا بعد از صدور احکام جدید که روی سایت تامین اجتماعی در دسترس شخص مستمری بگیر قرار می گیرد، بازنشستگان متوجه شدند مبنای افزایش حقوق سالانه و متناسب سازی حقوق آنها تیرماه 99 بوده و نه اسفندماه 99 . حالا چرا تیرماه 99 ؟ به این دلیل که پارسال از مردادماه یک مرحله متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعمال شد و بر اساس آن بین 400 تا 800 هزار تومان به حقوق ها افزوده شد.

بنابراین سازمان تامین اجتماعی آمده درصد افزایش حقوق در احکام جدید را بر مبنای فیش حقوقی تیرماه 99 اعمال کرده که امسال حقوق کمتری به مستمری ها افزوده شود. بازنشسته ها اما معترضند و می گویند باید مبنای احکام جدید، فیش حقوقی اسفندماه پارسال باشد. ضمن اینکه به طور شفاف اعلام نشده که مبلغ متناس بسازی چنددرصد و چقدر است؟ بعضی هم مدعی شدند که بخشی از این مبلغ متناسب سازی روی حق مسکن و عائله مندی افزوده شده که در سال های بعد شامل افزایش مصوب سالانه حقوق نشود.

اذعان سازمان به اشتباه بودن محاسبات خود

طبق اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی که ایسنا آن را منتشر کرده است ، سازمان مدعی شده دریافت ‌نظرات مستمری‌بگیران سازمان از سوی مدیران کل استان‌ها و کانون‌های بازنشستگان سراسر کشور و  وجود پاره‌ای اشکالات و ابهامات در چگونگی افزایش مستمری فروردین ‌۱۴۰۰ برخی از غیرحداقل‌بگیران علت اصلی این تعویق است.

سازمان تامین اجتماعی در این اطلاعیه اذعان کرده است که محاسبات حقوق انجام شده در این سازمان دارای اشتباهاتی بوده ود تصریح کرده است که با وصول نظرات و بررسی کارشناسی به عمل آمده؛ وجود بعضی ایرادات نرم افزاری در محاسبات مستمری متناسب‌سازی شده در خصوص متوسط بگیران (غیرحداقل بگیران) ملاحظه شد که مستلزم اصلاح فنی و نرم افزاری است.

در  این اطلاعیه همچنین آمده است: با هدف جلوگیری از توقف در پرداخت مستمری‌ها، پرداخت حقوق بازنشستگان برمبنای محاسبات فعلی در فروردین 1400 ادامه خواهد یافت اما همزمان نسبت به بررسی و رفع ایرادات نرم‌افزاری و اعمال اصلاحات و صدور احکام جدید برای مستمری بگیران فوق تا‌ پایان اردیبهشت سال‌جاری، اقدام لازم انجام شود.

ضمنا در اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی به این موضوع اشاره نشده است که با تعویق صدور احکام جدید حقوق، حقوق فروردین ماه 1400 نیز با فرمول جدید محاسبه شده و در اردیبهشت ماه امسال اعمال خواهد شد یا خیر ؟

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

 

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال 1400 به تعویق افتاد

  1. فرشته گفته:

    موضوع اصلی اینه که 89هزار میلیارد فقط برای همسان سازیه و افزایش سالیانه مثل گذشته باید از محل درآمدهای سازمان مثل بیمه کاگران و کارفرمایان صورت بگیره… این پول برای همه بازنشسته ها میتونه کافی باشه و اینکه بردنش توی عائله مندی و حق اولاد(به همه تعلق نمیگیره) و شامل پایه حقوق نمیشه یعنی دزدی و شیادی کاملا آشکار!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز