افزایش تعرفه بسته های اینترنتی در راه است؟

افزایش تعرفه بسته های اینترنتی در راه است؟-کاماپرس
تور لحظه آخری-کاماپرس

افزایش 30 درصدی تعرفه بسته‌های اینترنتی در راه است. در حالی که این افزایش تعرفه هنوز به تایید وزرات ارتباطات نرسیده است، این خبر باعث واکنش‌های منفی در شبکه‌های اجتماعی شد، زیرا کاربران با کیفیت پایین و فیلترینگ مواجه هستند و از این رو افزایش ‌قیمت‌ها را منصفانه نمی‌دانند. از نظر برخی فعالان این حوزه، این موضوع در نهایت به قطع دسترسی گروهی از مردم به اینترنت با سرعت بالا منجر می‌شود و این گروه شامل افراد کم درآمد خواهد بود.

به گزارش کاماپرس، با وجود اینکه در دنیای امروز اینترنت به یکی از ابزارهای ضروری زندگی تبدیل شده، در ایران دسترسی به اینترنت با کیفیت و بدون اختلال همچنان یک رویا است. همراه با اختلال‌ها و سرعت پایین، فیلترینگ پلتفرم‌های بین‌المللی نیز کاربران را مجبور به استفاده از ابزارهای فیلترشکن می‌کند که همین موضوع نیز باعث کاهش کیفیت اینترنت می‌شود.

با این حال، اپراتورهای اینترنت ثابت و همراه معتقدند که بهبود کیفیت اینترنت به توسعه زیرساخت‌ها بستگی دارد و برای این توسعه به افزایش تعرفه اینترنت نیاز است. پس از سال‌ها اعتراض اپراتورها به نرخ تعرفه‌های اینترنتی، اخیراً خبری منتشر شد که نشان می‌دهد رئیس رگولاتوری موافقت ستاد تنظیم بازار را برای افزایش تعرفه دریافت کرده است و به‌زودی اتخاذ تدابیری برای افزایش ۳۰ درصدی تعرفه اینترنت در اپراتورهای همراه صورت خواهد گرفت.

این خبر در حالی منتشر شد که در مدت اخیر وزیر ارتباطات بارها مخالفت خود در مورد افزایش تعرفه اینترنت را اعلام کرده بود. البته عیسی زارع‌پور، اردیبهشت ماه در نشست کمیسیون صنایع و معادن به درخواست اپراتورهای موبایل برای افزایش تعرفه اینترنت اشاره کرده و رشد کیفیت اینترنت را شرط اصلی موافقت با این درخواست عنوان کرد. وی در ادامه گفت: «این شرکت‌ها ظرف سه سال آینده سرعت را دو برابر کرده، پوشش ۴G را صد درصد کنند و ۱۰ درصد ارتباطات نیز مبتنی بر نسل ۵ شود.»

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

کیفیت اینترنت در ایران و دلایل ضعف آن

کیفیت و سرعت نامناسب اینترنت و نارضایتی مردم از این مسئله، وزیر ارتباطات را تحت تذکرهای مکرر نمایندگان مجلس قرار داده است. آمارها نشان می‌دهند که سرعت اینترنت موبایل در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار پایین است، به طوری که ایران از این حیث در رتبه 75 جهان قرار دارد.

عوامل اصلی این کمبود کیفیت شامل ضعف شرکت مخابرات در لایه دسترسی، کاهش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تلکام، توسعه کند ۵G و فیبر نوری و عملکرد ناکارآمد شرکت ارتباطات زیرساخت در لایه هسته اعلام شده است. همچنین، تحریم فیلترینگ پلتفرم‌های بین‌المللی توسط دولت باعث شده است که استفاده از اینترنت برای کاربران دشوارتر شود و هزینه‌های بیشتری را به همراه داشته باشد. کاربران در حال حاضر برای دسترسی به اینترنت معمولی مجبورند دو هزینه مجزا را پرداخت کنند: مبلغ تعرفه اپراتورها و هزینه خرید وی‌پی‌ان.

گزارش سرف‌شارک که نهاد مستقل رصد کیفیت اینترنت است، نشان می‌دهد که اینترنت در ایران گران است و در شاخص مقرون به صرفه بودن اینترنت، ایران در بین 117 کشور دنیا جایگاه چهل و هفتم را دارد. با این اوصاف افزایش تعرفه اینترنت موجب محدودیت دسترسی مردم به فضای مجازی خواهد شد.

در همین راستا حامد بیدی، یکی از فعالان حوزه اینترنت، درباره افزایش تعرفه بسته‌های اینترنتی می‌گوید: تامین ترافیک اینترنت در ایران به‌طور انحصاری توسط یک شرکت دولتی یعنی شرکت ارتباطات زیرساخت صورت می‌گیرد و عدم شفافیت در مسائل مالی و قراردادها، نگرانی مردم را افزایش می‌دهد.

به گزارش دنیای اقتصاد، تا زمانی که کیفیت ارتباطات ثابت بهبود پیدا نکند و پروژه فیبر نوری تحقق نیابد، افزایش تعرفه اینترنت با نارضایتی عمومی همراه خواهد بود. از نظر برخی فعالان این حوزه شکستن انحصاری در تامین زیرساخت و خدمات ارتباطی می‌تواند تغییرات جدی در حوزه ارتباطات را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز