اصلاح شاخص بورس یعنی چه؟

اصلاح شاخص بورس اصطلاحی است که این روزها زیاد آن را می شنویم ولی این اصطلاح برای بسیاری از سهامداران تازه کار و علاقه مندان به سرمایه گذاری در بورس، ناآشنا است.

به گزارش کاماپرس، یکی از پیامدهای رونق بی سابقه بورس رایج شدن اصطلاحات بورسی در میان مردم است با این وجود برخی اصطلاحات همچون اصلاح شاخص بورس بارها به گوش بسیاری از سهامداران تازه کار و علاقه مندان و متقاضیان خرید سهام و سرمایه گذاری در بورس می خورد بی آن که معنی این اصطلاح برای آنها روشن باشد.

شاخص بورس چیست؟

قبل از آن که بگوئیم اصلاح شاخص بورس به چه معناست باید نگاهی اجمالی داشته باشیم به این که اصولا شاخص بورس چیست. شاخص بورس – و به عبارت دقیق تر شاخص های بورس –  معیارهایی برای مشخص شدن میانگین سود و زیان سهامداران از معاملات بورس به شمار می روند. به عبارت دیگر تغییرات شاخص های بورس نشان دهنده میانگین بازدهی سرمایه گذاران در بورس است. همان طور که می دامنیم بازار بورس بازاری است برای داد و ستد سهام شرکت ها و میانگین بازدهی این داد و ستدها را می توان در شاخص های مختلف بورس مثل شاخص قیمت ، شاخص 50 شرکت فعال تر، شاخص صنعت، شاخص آزاد شناور و … مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد.

پرکاربردترین شاخص بورس، شاخص کل است که همان شاخصی است که همیشه در اخبار و رسانه ها از آن به عنوان شاخص بورس تهران یاد می شود. این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت و تغییرات قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است و وقتی از اصلاح شاخص می شنویم منظور اصلاح همین شاخص است.

راز آسمان پایتخت

اصلاح شاخص بورس خبر بد است یا خوب؟

وقتی در روزهای پیاپی داد و ستد سهام اغلب شرکت ها با افزایش قیمت سهام همراه است شاخص کل بورس نیز – که پیشتر ذکر شد میانگین بازدهی بورس را نشان می دهد – با رشد مواجه می شود و این درحالیست که ممکن است افزایش قیمت های ایجاد شده در سهام شرکت ها متکی به معیارهای ارزندگی واقعی سهام نبوده و جو روانی یا برخی اخبار موجب افزایش قیمت سهام شرکت ها شده باشد.

در این حالت سرمایه گذاران بورسی اقدام به فروش سهام خود در قیمت های بالا می کنند تا سودی را که مبنای چندان واقعی ندارد از آن خود کنند و همین امر موجب سنگین شدن طرف عرضه و سقوط قیمت سهام می شود.  ضمنا ممکن است در بازارهای موازی بورس مثل بازار طلا نیز فرصت های جذاب تری برای سرمایه گذاری ایجاد شود که سهامداران را به فروش سهام و سرمایه گذاری در آن بازارها جلب کند. مجموع این عوامل عرضه سهام در بورس را افزایش داده و قیمت سهام اغلب شرکت ها را با کاهش مواجه می کند که در نتیجه شاخص کل نیز که میانگین بازدهی داد و ستدهای بورس را به نمایش می گذارد با کاهش مواجه می شود.

به این رویداد اصطلاحا اصلاح شاخص گفته می شود. چنانچه سطح عمومی قیمت سهام از ارزندگی واقعی سهام فاصله گرفته و فراتر رفته باشد اصلاح شاخص اتفاق مثبتی به شمار می رود و بازار را شفاف تر و سرمایه گذاری در آن را کم ریسک تر می کند.

شایان ذکر است اصلاح شاخص بورس با ریزش شاخص متفاوت است.در ریزش شاخص هجوم سهامداران برای فروش سهام، قیمت سهام را به حدی کاهش می دهد که قیمت سهام از ارزندگی واقعی سهام به مراتب کمتر می شود.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز