استانبول بدون استامبولی ؛ روایت منصور ضابطیان از قسطنطنیه

استامبولی، کتاب جدید منصور ضابطیان درباره استانبول، قلب اقتصاد و گردشگری ترکیه است که در سال 2022 به‌تنهایی از حدود 16 میلیون گردشگر میزبانی کرده‌ است.

به گزارش کاماپرس، نام این کتاب برگرفته از غذایی معروف در ایران است که هیچ نشانی از آن در استانبول دیده نمی‌شود. البته ضابطیان در متن کتاب اشاره می‌کند که در بخش‌هایی از شرق و جنوب ترکیه این غذا پخته می‌شود.

استامبولی همچون سایر کتاب‌های نویسنده، یک راهنمای سفر نیست بلکه تجربه‌های نویسنده از سفرهایش است. ضابطیان این کتاب را با هدف معرفی فرهنگ، تاریخ و مکان‌هایی که رنگ و بویی از استانبول قدیم دارند، به رشته تحریر درآورده است.

بیشتر بخوانید:

ایده این کتاب از سال‌ها قبل در ذهن نویسنده بوده اما تصمیم جدی برای نوشتن استامبولی همزمان با شروع سفرها بعد از پایان پاندمی کرونا گرفته شده است. این کتاب 21 فصل دارد؛ منصور ضابطیان در هر فصل با یک نفر در یک منطقه از استانبول به گفتگو نشسته و فرهنگ و تاریخ آن منطقه را توصیف کرده است. این کتاب را نشر مون در سال 1400 چاپ کرده و تا به امروز 19 بار تجدید چاپ شده است.

راز آسمان پایتخت

استانبولی-کاماپرس

 

کتاب استامبولی هم برای کسانی که برای بار اول قصد سفر به استانبول دارند جالب است؛ هم برای کسانی که پس از چند بار سفر به استانبول، در جستجوی مناطق جدیدی برای گشت و گذار در این شهر هستند.

روزنامه‌نگار جهانگرد

منصور ضابطیان، فارغ‌التحصیل رشته سینما از دانشگاه تهران است. او به‌عنوان روزنامه‌نگار با روزنامه‌ها و مجلات مختلفی چون همشهری، ایران، تهران امروز، گزارش فیلم، حیات نو و چلچراغ همکاری کرده است. ضابطیان از سال 1378 کار در رادیو و تلویزیون را آغاز کرد. از جمله برنامه‌های او در این حوزه می‌توان به وکیل محله، باغچۀ مینو، مردم ایران سلام، فرش‌واژه، رادیو هفت، روزی روزگاری، صد برگ و رادیو شب اشاره کرد.

او برای بهترین گفتگوی سال و بهترین گزارش سال دو جایزه قلم بلورین را از جشنواره مطبوعات دریافت کرده است. ضابطیان همچنین جایزه مشترک بهترین برنامه‌ساز تلویزیون در نوروز 1390 را نیز کسب کرده است. در همان سال نیز از طرف مجله سروش به عنوان دومین مجری برتر تلویزیون برگزیده شد.

ضابطیان تجربه‌هایش از سفر به کشورهای مختلف را در کتاب‌های مصوری به رشته تحریر درآورده که مورد استقبال اهالی کتاب و سفر قرار گرفته است. مارک و پلو، مارک دو پلو، برگ اضافی، سباستین، چای نعنا، موآ، بی‌زمستان و سه‌رنگ، نوشابه زرد کتاب‌های ضابطیان هستند. همه سفرنامه‌های ضابطیان به جر نوشابه زرد و استامبولی توسط نشر مثلث زیر چاپ رفتند. دو کتاب آخر او را نشر مون منتشر کرده است.

انتهای پیام

مرتبط با : انتشارات مثلثانتشارات مونمنصور ضابطیان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز