قیمت سهام استقلال چند است؟

پس از سال‌ها کشمکش، به نظر می‌رسد بورسی شدن پرسپولیس و استقلال در ماه‌های آینده به ایستگاه پایانی خود برسد.

به گزارش کاماپرس، خصوصی‌سازی پرسپولیس و استفلال که بارها شاهد صحبت‌های مختلفی پیرامون آن بوده‌ایم، این بار با جدیت بیشتری در حال پیگیری است و سازمان خصوصی‌سازی معطل اقدامات قانونی باشگاه‌ها برای نهایی کردن این آرزوی دیرینه است.

به نظر می‌رسد دولت که بارها در خصوصی‌سازی دو تیم پایتخت با شکست مواجه شده، عزم خود را برای خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال جزم کرده اما خصوصی‌سازی این دو باشگاه چندان کم‌حاشیه نخواهد بود؛ از قیمت عرضه گرفته تا نحوه عرضه آن، همگی موضوعاتی هستند که می‌بایست ریز به ریز بررسی شوند.

نحوه قیمت‌گذاری شرکت‌ها در بورس

سودآوری یک شرکت، مهم‌ترین اصل در تعیین قیمت آن در بازار سرمایه است. هر شرکتی که قصد ورود به بورس دارد، می‌بایست برنامه ٣ ساله کسب‌وکار بدهد و هر زمانی که نتواند این برنامه را پیاده کند در بورس به مشکل بر خواهد خورد، چون مردم بر اساس برنامه شرکت‌ها به بورس وارد می‌شوند. اگر یک شرکت تجاری قواعد بورس را رعایت نکند و مغایر برنامه‌اش حرکت کند، دچار مشکل می‌شود.

آیا استقلال برنامه 3 ساله کسب‌وکار خود را ارائه کرده است؟

برخلاف پرسپولیس، استقلال هنوز برنامه 3 ساله خود را ارائه نداده و بنا به گفته مسئولان سازمان خصوصی‌سازی تا زمان ارائه این برنامه، هیچ اقدامی برای خصوصی‌سازی باشگاه‌ها صورت نخواهد گرفت.

کرمان موتور شیراز

بنابراین، در حالت عادی، نمی‌توان روی سهام استقلال قیمت قطعی گذاشت اما به عقیده برخی کارشناسان، قیمت آن بین ۹۰۰ تا هزار میلیارد تومان خواهد بود؛ رقمی که از ارزش پرسپولیس کمی پایین‌تر خواهد بود.

تکلیف بدهی‌های استقلال چه می‌شود؟

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به بدهی‌های سنگین باشگاه استقلال می‌گوید: «این باشگاه مشمول ماده ۱۴۱ است ولی تا زمانی که ورزشگاه آن واگذار نشود از ورشکستگی خارج نخواهد شد.»

علیرضا صالح با اشاره به این که به هر باشگاه یک ورزشگاه اختصاصی تعلق خواهد گرفت، گفت: «با ارسال برنامه ۳ ساله باشگاه استقلال، قیمت‌گذاری روی دو باشگاه به سرانجام خواهد رسید.»

لازم به ذکر است که در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن تنها ۱۰ درصد از سهام باشگاه استقلال در بورس عرضه خواهد شد و بدهی‌های این باشگاه ربطی به بازار سرمایه و عرضه آن نخواهد داشت.

آیا ارزش سهام استقلال ربطی به عملکرد آن در مسابقات دارد؟

یکی از سوالاتی که این روز ها در میان اهالی بازار سرمایه بسیار به گوش می‌خورد، این است که آیا ارزش سهام استقلال ربطی به عملکرد آن در مسابقات مختلف دارد؟

می‌توان گفت بله؛ همانطور که قیمت سهام باشگاه پرسپولیس با توجه به موفقیت‌های این تیم در سه دوره جام لیگ برتر و باشگاه‌های آسیا با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده، عملکرد هر تیم در ارزش سهام آن تاثیر مستقیم دارد.

اگر باشگاه پس از عرضه زیان‌ده شد، تکلیف چیست؟

عرضه دو تیم بزرگ پایتخت را می‌توان یکی از پرابهام‌ترین عرضه‌های تاریخ نامید، زیرا پرسپولیس و استقلال از ضررده‌ترین تیم‌های حال حاضر فوتبال ایران به شمار می‌روند و هیچ تضمینی برای سوددهی آن‌ها پس از خصوصی شدن وجود ندارد.

از سوی دیگر، یکی از مهم‌ترین الزامات ورود هر شرکتی به بازار سرمایه سوددهی آن در چند سال متوالی و همچنین، شفافیت آن است؛ به طوری که صورت‌های مالی و حسابرسی شده آن‌ها می‌بایست جهت بررسی به سازمان خصوصی‌سازی ارائه شود که این موضوع در مورد هیچ‌یک از این دو تیم صدق نمی‌کند و مشخص نیست این خلأ قانونی مهم، یعنی «شفافیت» به چه شکل رفع خواهد شد.

به‌طور کلی، بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، عاقبت سرخابی‌ها در بازار سرمایه را «مه‌آلود» توصیف می‌کنند.

مرتبط با : استقلال
نرم افزار حسابداری
ایمالز
دومینیکا پارادایس
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

10 دیدگاه برای “قیمت سهام استقلال چند است؟

  1. اسکندر زمان گفته:

    صد درصد سهام این باشگاه‌ها را باید بفروشند. واگذاری ۱۰ درصدی و ۵ درصدی نه تنها هیچ مشکلی از این دو تیم حل نمی‌کند بلکه هواداران‌شان را هم در کوتاه‌مدت عصبی می‌کند. چراکه آنها فقط برپایه عشق‌شان نسبت به شکست‌ها و ناکامی‌ها واکنش نشان می‌دهند؛ در حالیکه بعد از سهام‌داری از موضع مالکی به خریدهای غلط بازیکنان و ناکامی‌های مدیران واکنش نشان می‌دهند.

  2. شاهین گفته:

    شک ندارم واگذاری استقلال و پرسپولیس به یه افتضاح ملی تبدیل میشه
    بدا به حال کسانی که پولشون رو توی این بازی از دست میدن

  3. بورس باز گفته:

    نه استقلال و نه پرسپولیس صلاحیت بورسی شدن رو ندارن
    مگه اینکه به زور دولت و دور زدن قانون بشه یه راهی برای ورودشون جور کرد

  4. احمد گفته:

    من ترجیح میدم بجاش … بخرم . تیمهای فوتبال استقلال و پرسپولیس هیچ خاصیتی ندارن اصلا نمیتونن در سطح اروپا فوتبال بازی کنن.

  5. محسن گفته:

    باید 100 درصد سهام واگذار شود تا از شر دولتی بودن نجات پیدا کند..با فروش 10 یا 20 درصد سهام در بازار بورس مشکلی حل نمیشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قصران گشت