نگرانی مستاجران از تاثیر کاهش سود سپرده بر اجاره بها

توافق بانک‌ها برای رعایت سود سپرده 15 درصدی و عزم بانک مرکزی برای اجرای این امر، این سوال مهم را به وجود آورده که باید منتظر افزایش التهاب ناشی از این تصمیم در کدام یک از بازارهای مالی باشیم؟ به اعتقاد برخی از کارشناسان این التهاب بیش از همه می‌تواند در بازار اجاره مشاهده شود.
به گزارش کاماپرس ، بعد از مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر پرداخت سود 15 درصدی طی دو سال گذشته، زمینه اجرای کامل آن فراهم نشد و برخی از بانک‌ها از این قانون تعدی کردند. در حال حاضر اما تصمیم بانک مرکزی برای اجرای این قانون با توافقی که بین بانک‌ها ایجاد شده ، جدی است. البته جرقه این اقدام با فعالیت‌های رئیس کل بانک مرکزی در تبدیل سود روزشمار به ماه شمار و همچنین الزام بانک‌ها برای رعایت نرخ سود مصوب و هشدار به بانک‌های خصوصی در سال گذشته زده شد.

آثار این تصمیم در حجم سپرده های بانکی نیز طبق آماری که اخیرا بانک مرکزی اعلام کرده، منفی نبوده است. به طوری که در گزارشی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، میزان سپرده‌های مردم در سیستم بانکی کشور در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سال ۱۳۹۷، معادل ۳۲ درصد افزایش یافته است. همین امر دلیل محکمی است برای اجرای مصوبه سود 15 درصدی در سال جاری اما باید دید در این شرایط تورمی کدام بازارهای مالی بیش از همه تحت تاثیر این مصوبه قرار خواهد گرفت؟

موج افزایش قیمت در بازار اجاره

آریاک سفر

در همین خصوص خبرگزاری خبر آنلاین در گزارشی نوشته: هر چند برخی معتقدند کاهش سود سپرده‌های بانکی هنوز هم می تواند خطر افزایش تقاضا را در بازار ارز و طلا و سکه به همراه بیاورد اما بررسی ها نشان می دهد ضریب بالای نفود بازارساز در بازار ارز شرایط را متفاوت از پیش کرده است . به عبارت دیگر تصمیماتی که در دو سال اخیر با هدف مهار رشد قیمت در بازار اتخاذ شد، زمینه را برای ورود موج سوداگرانه تقاضا از میان برده است . دلار در حال حاضر در نیمه کانال ۱۵ هزار تومان قرار دارد . وضعیت بازار سکه و طلا اما تفاوتی اندک دارد و احتمال ورود بخشی از تقاضا به این بازار هنوز مطرح است . در عین حال بازار اجاره نیز به طور مستقیم از این اتفاقا متاثر می شود .

در شرایط کنونی البته تمدید قراردادهای اجاره برای بسیاری از مالکان در دستور کار است چرا که شیوع کرونا شرایط را برای یافتن مستاجر تازه کمی دشوار می کند . با این حال نائب رییس اتحادیه مشاوران املاک هشدار داده که موج افزایش قیمت در بازار اجاره در راه است . ورود سرمایه های به بورس با توجه به بازدهی بالای این بازار نیز از سوی بسیاری از کارشناسان مطرح است، این روزها هشدار به تازه واردها از زبان بسیاری از مسئولان به گوش می رسد، هشداری که تکرار مکرر آن شاید عاملی برای احتیاط بیشتر غیر حرفه ای‌ها شود.

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز