۵ جت جنگنده قدرتمند که می توانند با اف ۱۶ رقابت کنند

جنگنده اف-۱۶ فایتینگ فالکن یکی از قابل توجه‌ترین جت‌هایی است که توسط لاکهید مارتین تولید شده و با وجود گذشت ۵۰ سال همچنان به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین‌ها ۱۵ درصد از کل ناوگان جنگنده‌های جهان را تشکیل می‌دهد. با این‌حال همگام با افزایش هزینه‌ها، به‌نظر می‌رسد اف ۱۶ نیز دیگر انحصار قبل را ندارد و قدرت‌های بزرگ به سمت جنگنده‌های مقرون به صرفه‌تر متمایل می‌شوند. کاماپرس در این مطلب به معرفی پنج جت جنگنده که می‌توانند با اف ۱۶ رقابت کنند می‌پردازد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

چنگدو جی-۱۰

این جنگنده تک‌ موتوره که برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ پرواز کرد توسط چینی‌ها تولید شده و قادر است با سرعت ۱.۸۵ ماخ و برد جنگی ۵۵۵ کیلومتر در آسمان اوج بگیرد. این هواپیما همچنین میزبان موشک‌های هوا به هوا، هوا به زمین، بمب‌های لیزری و معمولی و غلاف راکت است و به همین دلیل می‌تواند در ماموریت‌های مختلف وظایف چند منظوره انجام دهد.

اخبار پربازدید سایت را بخوانید:

راز آسمان پایتخت

داسو میراژ ۲۰۰۰

کشور فرانسه این جنگنده تک موتوره را در حقیقت به‌عنوان جایگزینی برای میراژ III دهه ۶۰ ساخت و انرژی زیادی صرف نوسازی و ارتقا قابلیت‌های آن کرد. این جت مافوق صوت با حداکثر سرعت ۲.۲ ماخ و برد جنگی هزار و ۵۰۰ کیلومتر از قابلیت سوخت‌گیری در حین پرواز بهره‌مند شده و قادر است انواع بمب‌های هدایت شونده لیرزی، موشک‌های ضد رادار و حتی موشک‌های کروز را حمل کند‌.

هال تجاس

دولت هند در دهه ۸۰ میلادی برای جایگزینی میگ-۲۱ یک پروژه گسترده را آغاز کرد که منجر به ساخت هواپیمای سبک، تک موتوره و چند منظوره هال تجاس شد. این جنگنده با سرعت حداکثری ۱.۸ ماخ و برد ۵۰۰ کیلومتر در سال ۲۰۱۶ خدمت خود در نیروی هوایی هند را آغاز کرد و می‌تواند موشک‌های ضد کشتی، هوا به هوا ‌و هوا به سطح را حمل کند.

میکویان میگ-۲۹ فالکروم

شوروی در دهه ۷۰ میلادی، تحقیقات برای ساخت یک جنگنده، جهت مقابله با جت‌های جدید آمریکایی را آغاز کرد و نتیجه آن میگ-۲۹ توانمند بود‌ که یک سر و گردن از دیگر رقبای اف ۱۶ بالاتر است. این جنگنده دو‌ موتوره با حداکثر سرعت ۲.۲۵ ماخ و برد جنگی ۸۹۸ کیلومتر قادر به سوختگیری در هواست و می‌تواند موشک‌های هوا به هوا، غلاف راکت، بمب‌های معمولی و حتی سلاح هسته‌ای تاکتیکی آر ان-۴۰ را حمل کند‌.

ساب جاس ۳۹ گریپن

این جنگنده تک موتوره ساخت سوئد در سال ۱۹۹۷ خدمت خود در ارتش این کشور را آغاز کرد و قادر است به حداکثر سرعت ۲ ماخ و برد جنگی هزار و ۳۰۰ کیلومتر برسد. جاس ۳۹ گریپن به لطف قابلیت سوخت‌گیری در هوا و حمل بمب‌های هوا به هوا، هوا به زمین و بمب‌های هدایت شونده توسط نیروی هوایی بسیار از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

14 دیدگاه برای “۵ جت جنگنده قدرتمند که می توانند با اف ۱۶ رقابت کنند

  1. حامد گفته:

    بزودی کشور ماهم تو ساخت جنگنده جز بهترین ها میشه همانطور که تو ساخت موشک به اوج خودکفایی رسیدیم و جز ۱۰ کشور تولید کننده موشک شدیم تو ساخت جنگنده هم به همون اوج میرسیم

    • ایرانی میهن‌پرست گفته:

      داداش اف۱۵ و رافال و یوروفایتر و حتی اف۱۸ گرانتر و کارآمدتر از اف۱۶ هستند.
      این لیست جنگنده‌های ارزان‌تر و چندمنظوره‌تر رو مد نظر داشته و الا اف۱۵ سلطان و سوخو۳۵ ابرچالاک تو هر لیستی جا دارند.

  2. حسن روزدار گفته:

    بااین وصف ایران ما (کشورمان)باید جنگنده ی پیشرفته تروکاربردی ترازجنگنده های به روز دنیا تولیدبکند

  3. امین گفته:

    ایران نیاز چندانی به هواپیمای جنگی نداره.البته داره ولی نه خیلی.بجاش پهباد داریم که هم خیلی ارزون تره و میشه ازش تعداد بسیار زیاد تولید کرد.میشه مثل موشک که تولید کردیم پهباد تولید کنیم.که خیلی بصرفه تره.

  4. احمد گفته:

    آقای نگارنده هیچکدوم از اون قراضه هایی ک اسم بردی، جرات نزدیک شدن ب اف16 رو ندارن چ برسه ب رویارویی، کمی بیشتر دقت کن…

  5. رضا گفته:

    جنگنده مافوق صوت رادار گریز کوثر از همه این اشعالهای غربی بهتر هست برد عملیاتی ۲۵۰۰ کیلومتر سرعت ۲.۸ ماخ حمل ۱۲ تن مهمات وکلی قابلیت های محرمانه فقط اینو بگم وقتی از هر نقطه ای عبور کنه کل تجهیزات الکترونیکی اون منطقه از کار میوفته بعد از کوثر با اختلاف زیاد سوخو ۳۵ هست هر جنگنده کوثر بطور همزمان توان نابودی ۱۰تا اف ۳۵ یا ۵ تا سوخو ۳۵ داره

  6. saeid saeidy گفته:

    چقدر عجله دارید، این هواپیما ها برای دهه‌های ۶۰ و ۷۰ هستند اما ما پروژه‌های مهم‌تری داریم که قطعاً با به ثمر رسیدن اون‌ها بساط تمام اینها جمع میشه. مهم‌ترین اون هم پراید و پژو و سمند و …هست که سالهاست درحال ارتقا داده شدن هستن

  7. سعید رحیمی گفته:

    اف ۱۶ در رده خودش فعلن بی رقیب هستش، مگر دوباره یا لاکهید مارتین یا بویینگ یا مَکدانل داگلاس، یاجنرال داینامیکز و غیره،، همین کمپانی های نامی آمریکایی مدرن یک جنگنده بهتراز اف ۱۶ بسازند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز