۱۳ نکته که باید درباره نفت بهران بدانید

شرکت‌ نفت بهران یکی مهم‌ترین شرکت‌های نفتی ایران است که با شعار «ز ما چرخ گردنده پویا شود» و مدیریت اسعد عزیزی، فعالیت می‌کند.

کاما‌پرس قصد دارد در ادامه با بیان اطلاعاتی جامع، شرکت نفت بهران را به فعالان صنعت نفت و نیرو معرفی کند؛

۱. شرکت نفت بهران در سال 1341 تحت امتیاز و تکنولوژی شرکت «اکسان» آمریکا با سرمایه اولیه 225 میلیون ریال و نام تجاری «اسو» شروع به کار کرد. تا پیش از انقلاب اسلامی، شرکت بهران محصولات خود را با همین نام عرضه می‌کرد.

۲. شرکت نفت بهران درسال 1343، با تاسیس واحد مخلوط‌کنی به تولید روغن‌های اسو در داخل ایران پرداخت و در سال 1345 با نام شرکت تولید و تصفیه روغن فعالیت‌های خود را ادامه داد.

۳. در سال 1347، پالایشگاه این شرکت با ظرفیت تولید 30 هزار تن روغن در سال تحت مجوز شماره 15226 صادره از وزارت صنایع و معادن، تاسیس و راه‌اندازی شد. از سال 1363 نامش به شرکت «پالایش روغن تهران» تغییر یافت.

آریاک سفر

۴. سال 1368 ظرفیت تولید این کارخانه و پالایشگاه به 150هزار تن روغن، 3هزار تن پارافین و هزار و 500 تن ضدیخ رسید.

۵. در سال 1370 نام شرکت به «نفت بهران» تغییر کرد. شرکت نفت بهران در سال 1371 به تولید ضدیخ و در سال 1372 برای اولین بار موفق به تولید موم (پارافین وکس) به روش تعریق شد. بهران در سال 1375 توانست حلال «فورفورال» را در شوشتر تولید کند. این حلال در صنایع پتروشیمی و همچنین تولید رزین‌های جامد کاربرد دارد.

۶. در بهمن ماه 1392 بر اساس اصلاحیه‌ای از وزارت صنعت، معدن و تجارت، ظرفیت تولید سالانه روغن موتور و روانکارهای صنعتی، پارافین کم‌روغن و ضدیخ در شرکت نفت بهران به ترتیب به 330 هزار تن، 25 هزار تن و 27 هزار تن افزايش يافت.

۷. همچنین محصولات جانبی تولیدی شرکت شامل فورفورال اکسترکت با ظرفیت 124 هزار تن، اسلاک وکس با ظرفیت 4/23 هزار تن و فوتس اویل با ظرفیت 12هزار تن در سال به پروانه بهره‌برداری بهران اضافه شد.

۸. از محصولات کنونی این شرکت می‌توان به روانکارهای خودرو، روغن‌های سنعتی، گریس، پارافین وکس، مکمل‌های سوخت، ضدیخ و روغن‌های فرایند اشاره کرد. این شرکت اکنون با ظرفیت تولید سالانه 400 هزار تن انواع محصول، به فعالیت ادامه می‌دهد.

۹. شرکت نفت بهران بیش از 53% سهم بازار روانکار های خودرو و بیش از یک سوم سهم بازار روغن‌های صنعتی را در اختیار دارد؛ همچنین این شرکت در سال 1392 به عنوان صادر کننده نمونه استان تهران از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شد.

۱۰. شرکت نفت بهران در راستای ارتقای کیفیت و عنایت به محیط زیست، تاکنون موفق به دریافت گواهینامه‌های ایزو 9001 و کیفیت خودروسازان 16949، ایزو 14001و ایزو 18001 شده است. این شرکت تندیس حقوق مصرف‌کنندگان را در سال 1398 و نیز لوح تقدیری از بانک مرکزی جمهوری اسلامی دریافت کرده است.

۱۱. نفت بهران یکی از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار است و با نماد «شبهرن» در آن فعالیت می‌کند. شرکت انرژی گشتر سینا، شرکت‌های سرمایه‌گذاری هدف و توسعه ملی، گروه پتروشیمی تابان فردا و بنیاد مستضعفان از شرکت‌های سهام‌دار این مجموعه هستند.

۱۲. وزارت خزانه‌داری آمریکا در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰ شرکت نفت بهران را، به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان، در لیست سیاه قرار داد و تحریم کرد.

۱۳. از طرح‌های در حال اجرای شرکت نفت بهران می‌توان به طرح افزایش ظرفیت واحد بسته‌بندی وکس، ساخت مخازن جدید جهت افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی لوب کات به 35 هزار متر مکعب و دوگانه‌سوزی کوره‌های فورفورال را نام برد. همچنین خط جدید لوله انتقال لوبکات از پالایشگاه تهران به پالایشگاه نفت بهران، به خط قبلی اضافه شده و به این ترتیب ظرفیت انتقال این شرکت دوبرابر شده است. این طرح در اوایل سال 1394 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مرتبط با : بهران
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز