یارانه 155500 تومانی جایگزین یارانه نقدی 45500 تومانی می شود؟

قرار است با حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی از کالاهای اساسی، ۱۱۰ هزار تومان دیگر به یارانه نقدی۴۵۵۰۰ تومانی اضافه شود.

به گزارش کاماپرس، محمد باقر قالیباف رئيس مجلس یک دو روز پیش و در صحن علنی مجلس اعلام کرد، دلار ۴۲۰۰ تومانی باید جای خود را به پرداخت یارانه مستقیم بدهد. او گفت:« ‌در سالهای اخیر به نام کالاهای اساسی، میلیاردها دلار ارز ۴۲۰۰تومانی توزیع شد، اما مردم همچنان شاهد گرانی این کالاها هستند.»
به همین دلیل مجلس می‌خواهد این رویه نادرست را اصلاح کند. بر اساس گفته های قالیباف، مجلس می‌خواهد با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی یارانه کالاهای اساسی، یارانه اصلی را به ‌خود مصرف‌کننده برساند.

بر همین اساس کمیسون تلفیق از محل تسعیر ارز ۱۰۶ هزار میلیارد تومان برای هزینه‌کرد در قالب هدفمندی یارانه‌ها پیش بینی کرده است. دولت برای سال آینده 8 میلیارد دلار با قیمت 4 هزار و 200 تومانی در نظرگرفته بود تا صرف واردات کالاهای اساسی شود.

۱۰۶ هزار میلیارد تومان به کل میزان یارانه اضافه می شود

با توجه به آن که 8 میلیارد دلار از منابع دولت با عنوان یارانه نقدی بین اشخاص توزیع می‌شود تغییرات نرخ ارز می تواند حجم ریالی آن را جابه جا کند. پیش از این نرخ تبدیل این میزان ارز، به پول داخلی بر مبنای دلار 4 هزار و 200 تومانی بود.

آریاک سفر

اکنون این رقم به 17 هزار و 500 تومان تغییر پیدا کرده است. حاصلضرب ارقام فوق نشان می دهد که پیش از این 33 هزار و 600 میلیارد تومان مجموع هزینه سالانه یارانه نقدی بوده که با نرخ ارز دولتی جدید این مبلغ به 140 هزاز میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

مابه التفاوت این دو رقم حجم پولی است که از این تغییر نرخ ارز به کل میزان یارانه اضافه می شود.این مبلغ در حدود 106 هزار میلیارد تومان محاسبه می شود. سه سناریوی احتمالی برای هزینه این مبلغ وجود دارد.

افزایش ۱۱۰ هزار تومانی یارانه نقدی

توزیع ۱۰۶ هزار میلیارد تومان، بین 80 میلیون نفر نشان می دهد که به رقم یارانه نقدی برای اشخاص در هر ماه حد اقل 110 هزار تومان افزوده می شود.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

افزایش ۱۴۷ هزار تومانی یارانه معیشتی

طرح حمایت معیشتی دولت برای خانوارهای تک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر۲۰۵ هزار تومان است. در صورت حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی این رقم به یارانه بگیران معیشتی تخصیص داده می‌شود، در این صورت تقسیم 106 هزار میلیارد تومان بین 60 میلیون، باعث افزایش 147 هزار تومانی یارانه معیشتی در هر ماه می شود.

سود بازرگانی به سایر کالاها

به گزارش اقتصاد نیوز، سناریوی سوم حالتی است که در آن، مبلغ اضافه شده به بخش سود بازرگانی و حقوق ورودی سایر کالاها اختصاص داده شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
ایمالز
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز