یارانه 120 هزار تومانی و 2 راهکار برای اجرای آن

شورای نگهبان با طرح مجلس برای پرداخت یارانه 120 هزارتومانی مخالفت کرد، شورای نگهبان علت مخالفت خود را ایجاد بار مالی برای دولت عنوان کرد.

به گزارش کاماپرس، دولت با تحریم های آمریکا و کاهش فروش نفت با مشکل مالی روبه رو شده است، از این رو بارها در زمان تصویب طرح تامین کالای اساسی و پرداخت یارانه 120 هزارتومانی اعلام کرد، توان مالی پرداخت یارانه جدید را ندارد.

شورای نگهبان هم با بررسی دلایل دولت طرح پیشنهادی مجلس را رد کرد، اما حالا مجلسی ها در جواب رد پیشنهاد خود به علت بار مالی برای دولت، دو راه را برای تامین اعتبار این طرح پیشنهاد کرده اند.

عصرایران نوشت: یکی از منابع غیرتورم زا که می‌تواند جزو منابع اجرای مصوبه پرداخت یارانه کالاهای اساسی باشد، استفاده از کارمزد تراکنش‌های بانکی است.

به دلیل اینکه مالیات بر تراکنش، سرعت گردش پول و جابه‌جایی بین حساب‌های بانکی با انگیزه سفته بازی یا غیر آن را کاهش می‌دهد، حتی در شرایط بی ثبات اقتصاد کشور می‌تواند رویکردی غیر تورمی داشته باشد

آریاک سفر

امکان درآمدزایی ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی با اصلاح نرخ حقوق ورودی

دومین منبعی که از سوی محمدرضا عبداللهی، کارشناس اقتصادی برای اجرای طرح «الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی» پیشنهاد شده بود، اشاره کرد و گفت: در زمان بررسی طرح در مجلس، منبع دیگری که توسط کارشناسان برای تأمین مالی طرح پیشنهاد شد، «اصلاح نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی کالاهای وارداتی» است. در حال حاضر سه نرخ برای دلار وجود دارد یکی نرخ ۴۲۰۰ تومانی، دیگری نرخ در سامانه نیما و دیگری نرخ ارزی که در بازار شکل گرفته است.

عبداللهی با اشاره به منبع درآمد هنگفتی که با اصلاح حقوق ورودی نصیب دولت می‌شود، گفت: واردات کالاهای اساسی به کشور در حال حاضر با نرخ ۴۲۰۰ و نرخ نیما انجام می‌شود. طبق قانون بودجه در سال جاری حدود ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تخصیص می‌یابد که در مقایسه با ۴۱ میلیارد دلاری که پارسال در نظر گرفته شده بود رقم بسیار کمتری است.

اخبار مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز