یارانه 100 هزار تومانی کرونا به 26 میلیون نفر نرسید/ اعتراض جاماندگان شنیده می شود؟

یارانه ۱۰۰ هزار تومانی تلفیق دو مصوبه دولت و مجلس است، اما قرار بود ۶۰ میلیون نفر مشمول دریافت این یارانه باشند نه ۳۴ میلیون نفری که در مرحله اول یارانه گرفتند.

به گزارش کاماپرس، بعد از شیوع کرونا و مشکلات معیشتی که برای بیشتر اقشار جامعه به وجود آمد، طرحهایی از طرف دولت و مجلس برای کمک به اقشار آسیب مطرح شد. طرح مجلس این بود که به ۶۰ میلیون نفر کالابرگ یا کارت الکترونیکی برای تامین کالاهای اساسی تعلق بگیرد.

در متن ماده واحده مصوبه مجلس آمده است دولت برای تامین بخشی از نیاز‌های معیشتی خانوار‌های کم برخوردار، مکلف است از ابتدای ۶ ماهه دوم سال ۹۹ به صورت ماهانه تا پایان اسفندماه، به تعداد حداقل ۶۰ میلیون نفر مبلغ ۱۲۰ هزار تومان اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار واریز کند.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید 

دولت هم در کنار طرح مجلس برای کمک به کسب و کار‌های آسیب دیده در ایام محدودیت‌های کرونایی تصمیم به پرداخت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی کمک معیشتی به حدود ۳۰ میلیون خانوار گرفت و اولین مرحله این حمایت معیشتی ۲۷ آذر ۹۹ به حساب افراد مشمول واریز شد، که در نتیجه با همکاری دو قوا مقرر شد دو مصوبه تلفیق و اجرا شوند.

۴۰ میلیون نفر در مرحله اول شناسایی شدند

آریاک سفر

نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور بعد از مذاکرات روسای دو قوه اعلام کرد، طبق اصلاحی که در مصوبه ستاد انجام شد جمعیت دریافت کننده این کمک‌ها به ۴۰ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.

اما براساس طرح مجلس قرار بود حداقل جمعیت ۶۰ میلیون نفری از این حمایت معیشتی برخوردار شوند که عملا با تلفیق ۲ مصوبه دولت و مجلس ۲۰ میلیون نفر از لیست اولیه حذف شدند. البته ۴۰ میلیون نفر عدد نهایی نبود.

حسین میرزایی سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا اعلام کرد در مجموع ۳۴ میلیون نفر این یارانه ۱۰۰ هزار تومانی را دریافت می‌کنند. باتوجه به اصلاح طرح دولت و مجلس قرار بود ۴۰ میلیون نفر مشمول طرح شوند که عملا ۶ میلیون نفر دیگر نیز از طرح دریافت کمک معیشتی کنار گذاشته می‌شود.

یعنی ۲۶ میلیون نفر از طرح اولیه جا ماندند. اما موضوعی که مشخص است سقف مصوبه مجلس است که تعداد آن ۶۰ میلیون نفر بوده است نه ۳۴ میلیون نفر. حتی اگر به سقف توافق تلفیق مصوبه دولت و مجلس هم مراجعه شود باز ۶ میلیون نفر باید به این لیست اضافه شوند.

جامانده ها حق اعتراض ندارند

اما بعد از واریز مرحله اول ، خیلی از جامانده ها اعتراض کردند که چرا در لیست مشمولین جایی ندارند. اما موضوع مهم این بود که هیچ جایی برای اعتراض نبود. سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا صراحتا اعلام کرد امکان اعتراض برای افراد وجود ندارد و اگر بخواهیم راه اعتراضی را مشخص کنیم منوط به این است که سازمان برنامه بودجه اعلام کند. وقتی راهی برای اعتراض وجود ندارد طبیعتا افراد جدیدی مشمول طرح نمی‌شوند.

یارانه معیشتی ۶ ماه بود نه ۴ ماه

البته به جز آب رفتن تعداد مشمولین دریافت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی، تعداد ماههای پرداخت این یارانه هم بعد از تلفیق دو مصوبه کمتر شد. طرح اصلی مجلس این بود که به مدت ۶ ماه یعنی از مهرماه تا پایان سال ۹۹ این یارانه به مشمولین پرداخت شود، اما براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا زمان پرداختی حمایت معیشتی دولت فقط برای ۴ ماه (آذر، دی، بهمن و اسفند) در نظر گرفته شده است.

مجلس دست به کار می شود؟

بهروز محبی‌نجم‌آبادی نماینده مجلس معتقد است دولت در اجرای قانون تامین کالا‌های اساسی مردم از قانون تمرد می‌کند. او در این باره به میزان می گوید:« تمرد دولت از اجرای این قانون باعث نگرانی مردم شده است. آنچه مجلس پیروی این طرح مدنظر قرار داده مشخص است و دولت باید این قانون را به درستی اجرا کند. در این زمینه عده زیادی از مردم اعتراض داشتند و اذعان دارند که به چه دلیلی مبالغ کمتری دریافت می‌کنند و یا اینکه چرا جز مشمولان این قانون – تامین کالا‌های اساسی – نیستند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در ادامه می گوید:« برخی از خانواده‌ها به شدت در این رابطه معترض هستند و پیام‌های پی در پی را به گوش ما نمایندگان می‌رسانند.

همچنین آقای قالیباف در این زمینه تلاش کردند تا رئیس جمهور را پیرو اجرای قانون مجاب کنند، اما هیچ وقت نگفتند این قانون بدین شکل اجرایی شود. اگر دولت در اجرای قانون الزام دولت به تامین کالا‌های اساسی رویه فعلی خود را پیگیری کند، مطمئنا مجلس از ابزار‌های نظارتی خود استفاده خواهد کرد.»

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز