یارانه 45500 تومانی با چه فرمولی 10 برابر می‌شود؟

لست سکند

یک فعال اقتصادی که از اعضای شناخته شده و باسابقه اتاق بازرگانی به شمار می آید از چگونگی تامین بودجه یارانه 450 هزار تومانی وعده داده شده توسط محسن رضایی رمزگشایی کرد.

به گزارش کاماپرس، محسن رضایی به صراحت از 10 برابر کردن یارانه‌نقدی 45 هزار و 500 تومانی و افزایش مبلغ آن به 450 هزار تومان سخن گفته و با این وعده حاشیه‌ها و بحث های فراوانی در افکار عمومی و محافل کارشناسی ایجاد کرده است.

بسیاری افراد چنین یارانه ای را وعده ای فریبنده می دانند که حتی اگر محقق شود دستاوردی جز تورم برای عموم اقشار جامعه نخواهد داشت. البته ناگفته نماند که یارانه‌مذکور جذابیت خاص خود را هم دارد و طرفدارانی هم برای این نامزد انتخابات دست و پا کرده است. ضمنا این نامزد انتخابات گفته است این یارانه را همچون یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی به 70 میلیون نفر از اقشار جامعه پرداخت نمی کند بلکه 40 میلیون نفر آن را دریافت خواهند کرد.

فرمول 10 برابر کردن یارانه‌45 هزار و 500 تومانی

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی که گویا از منتقدان این گونه وعده ها – 10 برابر کردن یارانه نقدی 45 هزار تومانی – به شمار می رود، درباره این یارانه گفته است: کاندیدایی که وعده یارانه ۴۵۰ هزار تومانی داده است، در توضیح چگونگی تحقق وعده اش اشاره کرده بود که این یارانه از محل یارانه‌های پنهان تامین می‌شود!

راز آسمان پایتخت

دانشمند در گفتگو با سایت نود اقتصادی افزوده است: برای مثال یارانه‌پنهان یعنی ما نفتی که امروز با قیمت ۱۴ یا ۱۵ دلار به پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین می دهیم با زیر قیمت اوپک بدهیم که به عبارتی قیمت بنزین را به ۷ هزار تومان می رساند. حالا با درآمد ۴۰۰۰ تومانی که از محل این افزایش به دست می آوریم با فرض ۹۰ میلیون لیتر مصرف بنزین می توان ۳۱۰ هزار تومان به یارانه ها اضافه کرد!

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: بنابراین یارانه‌۴۵۰ هزار تومانی ( که یکی از نامزدها وعده آن را می دهد) ممکن است، ولی تورم زاست. همین مسیر را می توان برای برق و گاز و سایر انرژی‌ها هم طی کرد( گران کردن برق و گاز و … افزایش یارانه نقدی) و به مبلغ‌یارانه اضافه کرد.

وی این وعده را از منظری دیگر نیز قابل انتقاد دانست و گفت: از سوی دیگر این کار به جای تثبیت فرهنگ تولید مردم را تشویق به بیکار نشستن و پول گرفتن می‌کند.

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز