وام 700 میلیونی خرید مسکن خانه اولی‌ها را صاحبخانه می‌کند؟

زوج های خانه اولی  بخش مهمی از متقاضیان مسکن را تشکیل می دهند. برخی بررسی ها نشان می دهد افزایش وام خرید خانه به 700 میلیون تومان می تواند به ورود آنها به بازار مسکن منجر شده و بازار را رونق دهد این در حالیست که قیمت مسکن در تهران و سایر شهرها چنان افزایش یافته که حتی چنین وامی نیز نمی تواند خانه دار شدن این اقشار را قطعی کند.

به گزارش کاماپرس، رکود بازار مسکن در حال عمیق شدن است و هر چه بر ابعاد و عمق این رکود افزوده می شود نگرانی فعالان این بازار نیز افزایش می یابد. عمیق شدن رکود بازار مسکن به معنی دور شدن افراد فاقد مسکن از خانه دار شدن نیز هست و از این منظر راهکارهایی که ورود این افراد به بازار و امکان پذیر کردن خرید مسکن را برای آنها فراهم کند، باید مورد توجه قرار گیرد.

یکی از راهکارهای تحرک بخشی به بازار مسکن افزایش قدرت خرید متقاضیان مصرفی است و در میان متقاضیان مصرفی خانه اولی ها از اهمیت خاصی برخوردارند. این اقشار به دلیل جوانی و پویایی و انگیزه، امکان پذیرفتن تعهد بازپرداخت تسهیلات را دارند اما سقف تسهیلات کنونی خرید خانه نمی تواند رویای آنها را برای خانه دار شدن محقق کند.

اخبار مهم و مرتبط را بخوانید:

افزایش 9 برابری تسهیلات خرید مسکن برای خانه اولی ها

آریاک سفر

روزنامه دنیای اقتصاد در تحیلی نوشته است که خبرگان بازار مسکن مهم‌ترین نقشه عملیاتی برای تحقق رویای صاحبخانه شدن خانه‌اولی‌ها را افزایش وام مسکن می‌دانند.

به نوشته این روزنامه در حال‌حاضر‌ بیشترین مبلغ وام مسکن در تهران برای هر یک از زوجین معادل‌80 میلیون تومان و در سایر شهرها معادل‌60‌میلیون تومان است. میانگین قیمت مسکن در شهر تهران نیز در نیمه بهار حدود 28 میلیون تومان و در سایر شهرهای کشورها حدود 10 میلیون تومان است. بر این اساس وام مسکن خانه‌اولی‌ها در شهر تهران برای پوشش نیمی از بهای خرید آپارتمان‌50 متری (سطح حداقلی مناسب) باید به 700 میلیون تومان برسد.

به بیان دیگر سقف وام مسکن برای موثر واقع شدن در بازار، باید به 9 برابر سقف فعلی برسد. در عین حال در سایر شهرهای کشور نیز این رقم باید به 250 میلیون تومان یعنی تقریبا چهار برابر رقم کنونی افزایش پیدا کند.

دو نکته مهم درباره افزایش وام خرید مسکن به 700 میلیون تومان

با وجود آن که افزایش وام خرید خانه به 700 میلیون تومان تا حدی موجب امیدواری خانه اولی به صاحبخانه شدن می شود نباید فراموش کرد که قیمت خانه اکنون در تهران چنان گرانی افسارگسیخته ای را تجربه می کند که حتی وام 700 میلیونی نیز نمی تواند در خرید خانه – در بسیاری از مناطق – موثر باشد. ضمنا این نکته را نیز نیابد از نظر دور داشت که وام 700 میلیونی اقساط سنگین – حداقل 5 میلیونی – دارد که بازپرداخت آن برای بسیاری از زوج های جوان امکان ناپذیر است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

12 دیدگاه برای “وام 700 میلیونی خرید مسکن خانه اولی‌ها را صاحبخانه می‌کند؟

  1. امیر گفته:

    با این چیزا نه کسی صاحب خونه میشه نه چیزی
    باید دولت فکر اساسی بکنه
    به نظر من باید بخشی به دولت اضافه بشه که قیمت خونه ها رو کارشناسی کنه و مالک ها باید قیمت ملک رو توی سایت ثبت کنن و خریداران از یایت دولتی که قیمت ها کنترل شده هست اقدام به خرید کنن قول نامه توی سایت بسته میشه و قیمت ثبت میشه
    حالا یا اجازه فروش به قیمت بالاتر داده نشه یا اگر داده میشه باید مالیات بخوره یه همچین چیزی

  2. سیما گفته:

    یه کارمند یا کارگری که حقوق اداره کار میگیره که فکر کنم امسال سه و خورده ای شده چطور میتونه قسط هفتصد میلیون بده بعد هم قیمت ها اینقدر کذایی شده اول باید نرخ مسکن برگرده به سالهای قبل

  3. سلیمان گفته:

    باسلام .مملکت داره فلج میشه باید یه فکری به حال مردم بشه مگه میشه خونه که جنس تجارت نیست یه سر پناه برای مردمه نباید دولت اجازه همچین وامی بده باید قیمتها بر اساس قانون و سال ساخت تعیین بشه ….داریم واقعابه کجا میریم .

  4. نسیم گفته:

    سلام، به نظر من اگه دولت خونه هایی بسازه وفقط به کسانی که بی خانمان و مستاجر هستن مخصوصا قشرهای خیلی ضعیف،از دم قسط بفروشن عالی میشه وفقط اینکه بعد از ساکن شدن این افراد در این خونه ها از شون قسط گرفته بشه چون خیلی از مردم پول پیش خودشون بقدری کمه که اگه قرار باشه برای خرید خونه های دولتی پیش پرداخت بپردازن بنا براین تازمانی که دولت اجازه ی ساکن شدن این افراد در این خونه ها بدن ،این قشر بی سر پناه میمونن و اون کسایی که اصلا سرپناه ندارن که اصلا نمی تونن پیش پرداختی پرداخت کنن هیج وقت صاحب خونه نمیشن،پس اگه دولت واقعا بخواد مردم کشورشونجات بده بهترین کار همینه که دولت بدون اینکه از مردم پیش پرداختی بخواد اول خونه های بسازه وبعدکسانی که بی خانمان و مستاجر هستن شناسایی کنه واجازهی ساکن شدن این افراد در این خونه ها بدن بعد از ساکن شدن بصورت از دم قسط قسط این خونه ها رو از این افراد کم کنن،خیلی ممنون میشم اگه رهبر عزیز کشورمون و بزرگ مردای کشور مثل پدر و بزرگتر مردم به این موضوع رسیدگی کنن

    • حسن گفته:

      احسنت ب شما . خدا وکیلی حقیقت رو گفتین ، چون دقیقا مشکل مام همینه.با سه تا بچه ، دوازده سال زندگی ، هنوز مستاجریم.

  5. کاربر گفته:

    دولت اگه واقعا چنین وامی در شرایط تحریم به اصطلاح خیلی شدید می‌تونه پرداخت کنه چرا از روز اول که اومد روی کار همین مبلغ ۷۰۰ میلیون رو به مردم وام نداد که اون موقع می‌تونستن صاحب خونه‌های خیلی خوبتر بشن اما الان شاید فقط بتونن صاحب نصف آپارتمان ۵۰ متری تو تهران بشن.
    میانگین قیمت خونه رو نوشتین ۲۸ میلیون توی تهران؟ احتمالا چون صفر ارزشی نداره چندتا صفرش رو برداشتین وگرنه پراید ۴ برابر این مبلغ قیمتش هست!
    متاسفانه کم نبودن این چنین شاهکارهای فکری که به جای حل مسأله، صورت مسأله رو دور میزنه و دل یه تعداد آدم صاف و ساده رو به دست میاره و هیچ وقت هم گره گشا و عملی نمیشه.

  6. فرامرز علی محمد زاده گفته:

    توشهرستان ما بانک میگه حساب شما باید کار کند تا این وام را بگیریم.آره جانم اگه من ازن پول داشته باشم که نیازی به وام ندارم آقای مسئول متاسفم برای فرزندانم که پدر مثل من دارند .

  7. مهتاب گفته:

    ماهای ک تو شهرستانیم چرا توضیح کامل نمیدید
    سایر شهرها10میلیون واقعا ب کجا داریم میریم ما ما تو مسکن مهر تو خونه های مستاجریم ک صابخونه 3تاخونه مسکن مهر داره چرا ی نفر باید3تا داشته باشه ما مسکن اولی ها اجاره نشین باشیم؟!؟

  8. فاطمه گفته:

    اونی که درامدش انقدی هست که علاوه بر خرج و مخارجش و هزینه های زندگی ماهی ۵ میلیون میندازه عقب که بده قسط بنظرم اصلا احتیاجی به این وام نداره مطمعنن تا الان صاحبخونه شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز