یارانه ۱۲۰ هزار تومانی گرانی ها را افزایش می دهد؟

یارانه ۱۲۰ هزار تومانی به معیشت مردم کمک می کند یا باعث افزایش تورم و گرانی ها می شود؟
به گزارش کاماپرس، بعد از تصویب طرح پرداخت یارانه های نقدی ۱۲۰ و ۶۰ هزار تومانی در مجلس، خیلی از کارشناسان از بار مالی سنگینی که اجرای این طرح روی دوش دولت می گذارد خبر دادند . آنها معتقدند اجرای این طرح خیلی سخت است چون پولی وجود ندارد.

علی قنبری، استاد اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس در واکنش به طرحی که از سوی نمایندگان با هدف پرداخت یارانه نقدی مصوب شده است، می‌گوید: « نکته مهم این است که یارانه را ابزار مخالفت یا موافقت با دولت کرده‌اند در حالی که شان مجلس حفظ منافع ملی است و نباید به تصویب طرح‌های روی بیاورد که یا امکان اجرا ندارد یا در صورت اجرایی شدن بار تورمی دارند و در نتیجه مشکلات مردم را دو چندان می‌کند. پیش از این، وقتی طرح مجلس در دستور کار بررسی قرار داشت، سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه‌ و بودجه کشور معتقد بود اجرای این طرح ممکن نیست چون پولی وجود ندارد.»

به گزارش خبر آنلاین برخی از نمایندگان مخالف نیز با استناد به اینکه دولت در شرایط کنونی با کسری بودجه روبروست و اجرای این مصوبه می‌تواند دولت را مجبور به انتشار پول و دامن زدن به تورم می‌کند، نسبت به عواقب این طرح هشدار داده‌اند .

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

 

آریاک سفر

منابع از کجا تامین می شود؟

بر اساس مصوبه مجلس منابع مورد نیاز برای اجرای این بند به میزان سیصد هزار میلیارد ریال از محل فروش اموال، حق‌الامتیاز و واگذاری سهام دولت و حقوق مالکانه ناشی از آن در چارچوب قانون توسط وزارت اقتصاد و دارایی تامین می‌شود. منابع حاصله به صورت صددرصد تخصیص یافته و در اختیار سازمان هدفمندی یارانه برای انجام تکالیف این قانون قرار می‌گیرد.پیش بینی شده است در صورت عدم تکافوی منابع حاصله دولت مکلف است از منابع اعتبار موجود و افزایش تنخواه گردان خزانه کسری منابع را جبران کرده و با منابع حاصل از فروش مذکور جایگزین کند.

دولت می‌تواند به جای فروش و واگذاری اموال و سهام موضوع این قانون تا سقف منابع مذکور از منابع اعتباری موجود یا جابجایی سایر اعتبارات مشروط به عدم آسیب به هزینه‌های ضروری و حقوق مردم یا افزایش تنخواه گردان خزانه استفاده کند.

زندگی مردم سخت‌تر می‌شود؟

فروش اموال و دارایی‌های دولت در حالی در این طرح پیش بینی شده که این روزها ریزش شاخص سهام یکی از مهمترین دغدغه‌های سهامداران است.
علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در واکنشی صریح نسبت به طرح مصوب مجلس گفته است: نباید طوری شود طرح‌ها زندگی مردم را تلخ‌تر و سخت‌تر کند و رضایت آنی ایجاد شود و تلخی بلند مدت داشته باشد. ابتدا گفتند از محل تبصره ۱۴ این پول را بردارند. ما اجازه گرفتیم ۴۰ هزار میلیارد اوراق بفروشیم و نشد. گفتیم از تراکنش‌های بانکی پول برداریم. اینها قابل محاسبه در دراز مدت است‌.

دکتر همتی طرحی پیشنهاد دادند که در نتیجه به این رسیدیم این طرح افزایش قیمت به همراه دارد بنابراین منصرف شدیم. استراتژی درست دولت افزایش حقوق‌ها است و ما باید به این سمت برویم. اخیرا راه حلی را پیشنهاد دادند که ۳۰ هزار میلیارد دیگر دولت اموال به برخی نهادها بفروشد. اینکه آن نهاد چقدر توان مالی دارد مشخص نیست‌. »

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز