یارانه جدید شبه نقدی «پدرانه» جایگزین یارانه 45500 تومانی می‌شود؟

یارانه شبه نقدی

با انتخاب رئیسی به عنوان رئیس جمهور، مجلس و دولت جدید برای تغییر نظام یارانه ای کشور هم سو شده‌اند و انتظار می‌رود روند تغییر نظام یارانه‌ها سرعت بگیرد. مرکز پژوهش های مجلس نیز به تازه‌گی طرحی برای جایگزینی یارانه شبه نقدی «پدرانه» به جای یارانه فعلی ارائه کرده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار و تحلیل های مهم اقتصادی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، نمایندگان مجلس از مدتها پیش در اندیشه تغییر نظام یارانه ای کشور هستند و طرح های مختلفی را نیز در این زمینه ارائه کرده اند که از آن جمله می توان به طرح یارانه وان یا طرح پرداخت یارانه بنزین به هر کد ملی و … اشاره کرد.

تضاد بین تفکرات یارانه‌ای نمایندگان مجلس و تیم اقتصادی دولت روحانی

این طرح ها چندان با تفکرات حاکم بر دولت روحانی سازگار نبود و نهایتا به جز پرداخت یارانه 100 هزار تومانی در ماه رمضان به برخی اقشار کم درآمد که این یارانه را نیز خود دولت بدون همفکری با مجلس پرداخت کرد، تغییر خاصی در نظام یارانه ای کشور اتفاق نیفتاد.

البته نباید فراموش کنیم که دولت بعد از سه برابر کردن قیمت بنزین که حاشیه ها و تنش های فراوانی نیز در جامعه به دنبال داشت یارانه معیشتی برای برخی اقشار تعیین کرد که همین یارانه نیز جاماندگان و معترضان فراوانی داشت.

آریاک سفر

خبرهای توصیه شده سرویس بازارهای کاماپرس:

حذف تدریجی ارز 4200 تومانی و افزایش یارانه ها با بودجه این ارز

حالا با تصدی سید ابراهیم رئیسی بر دولت ، به نظر می رسد مجلس و دولت سیزدهم همسویی بیشتری در ایجاد تغییر و تحول در نظام یارانه ای کشور دارند. اخیرا نیز نماینده خمین در مجلس از نظر موافق مجلس و رئیسی با حذف تدریجی تخصیص ارز 4200 تومانی به کالای اساسی و پرداخت منابع حاصل از حذف این ارز به صورت یارانه مستقیم و در قالب کارت اعتباری به مردم خبر داده بود.

معنای یارانه پدرانه چیست؟

تحول دیگری که در این زمینه روی داده این است که مرکز پژوهش‌های مجلس از گزینه یارانه‌های شبه نقدی، به‌جای پرداخت مستقیم پول نقد رونمایی کرده است.

روزنامه همشهری در گزارشی به بررسی این یارانه پرداخته ونوشته است؛ یک روز پس از انتشار خبری مبنی بر تلاش تعدادی از نمایندگان برای به رفراندوم گذاشتن حذف یارانه‌های نقدی، مرکز پژوهش‌های مجلس از گزینه یارانه‌های شبه نقدی، به‌جای پرداخت مستقیم پول نقد به مردم رونمایی کرد که از آن به‌عنوان یارانه پدرانه یاد شده است.

هدف از یارانه‌های شبه نقدی این است که دولت در مقام پدر جامعه می‌خواهد و می‌تواند مردم را به مصرف یک کالا یا خدمت خاص ترغیب کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده یارانه‌های شبه نقدی که برای استفاده از یک یا چند قلم کالا یا خدمات در اختیار مردم قرار می‌گیرد، به‌صورت گسترده در دیگر کشورهای جهان رایج است؛ به‌گونه‌ای که در کشورهای پیشرفته تا 6درصد از مخارج سالانه کشور صرف این یارانه‌ها می‌شود.

اخبار و گزارش های پربازدید را بخوانید:

الگوبرداری از تجربه دیگر کشورهای جهان و نظام یارانه‌ای آمریکا

طبق گزارش روزنامه همشهری این احتمال وجود دارد که دولت و مجلس با درس گرفتن از انحراف در قانون هدفمندی یارانه‌ها‌ در طول بیش از یک دهه اخیر، به این تصمیم مهم برسند که نظام پرداخت مستقیم یارانه‌ها در قالب پول نقد به‌حساب سرپرستان خانوار را کنار گذاشته و به‌جای آن با الگو گرفتن از تجربه دیگر کشورها به سمت یارانه‌های نقدی حرکت کنند.

پژوهشگران مجلس با بررسی نظام یارانه‌ای آمریکا می‌گویند متداول‌ترین یارانه‌های شبه نقدی در جهان شامل یارانه مسکن، سلامت، آموزش، تغذیه، نگهداری کودکان و بهبود فضای بازار کار می‌شود تا جایی که دولت‌ها برای حفظ اشتغال و نجات بنگاه‌های گرفتارشده سیاست ایجاد انگیزه برای کارفرمایان جهت حفظ نیروی کار یا جذب آنها را در پیش ‌گرفته‌اند.

یارانه‌های شبه نقدی پدرانه چه مزیت هایی دارند؟

پرسش اصلی اینجاست که مزیت یارانه‌های شبه نقدی چیست؟ به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شرط استفاده از یارانه‌های شبه نقدی باید شفاف باشد؛ ازجمله زمانی که دولت بخواهد به دلایلی مصرف یک کالا یا خدمت خاص نظیر توزیع شیر مدارس را به افراد خاص تحمیل کند یا با دادن یارانه به شکل کالایی فقرا را از ثروتمندان جدا کند که فقط برای اقشار فقیر جذابیت داشته باشد؛ نظیر یارانه خانه‌های کوچک.

از دیگر شکل های این یارانه‌های شبه نقدی می‌توان به یارانه آموزش برای ارتقای سطح آموزش شهروندان اشاره کرد یا اینکه هدف، ایجاد تغییر بزرگ در یک بازار نظیر یارانه مسکن باشد که در نهایت به کاهش قیمت مسکن کمک کند.

وجه دیگر این شکل یارانه، وقتی است که کشور با مدیریت شکست بازار مواجه می‌شود؛ نظیر خدمات سلامت که افزایش هزینه‌های آن ممکن است مردم را با فشار مواجه سازد.

این گزارش می‌افزاید؛ در بسیاری از کشورهای پیشرفته دولت‌ها یارانه غذا را اجرا می‌کنند که یک یارانه غیرنقدی است.

یارانه‌هایی با نگاه پدرانه با این هدف پرداخت می‌شود که برای کل جامعه مطلوبیت به همراه دارد. درحالی‌که در وضعیت پرداخت یارانه‌های نقدی ممکن است مردم یارانه دریافتی را در بخش دیگری هزینه کنند. نظیر آنکه پدر یک خانواده یارانه نقدی را به خرید و مصرف دخانیات اختصاص دهد به‌جای آنکه صرف تغذیه فرزند خود کند.

با این حال مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید: تشخیص نیازمندان واقعی در نظام یارانه‌های غیرنقدی مشکل خواهد بود، اما از سوی دیگر این شکل از یارانه‌ دادن با تحمیل مصرف یک نوع کالا بر شهروندان می‌تواند موجب رشد او در بلندمدت شده و آنها را از تله فقر نجات دهد؛ مشروط به اینکه آنها از این یارانه‌ها به‌درستی استفاده کنند.

درس عبرتی که از کوپن های سابق باید گرفت

نویسندگان گزارش به‌گفته خودشان آموزه‌هایی را از تجربه آمریکا برای ایران استخراج کرده‌اند و تأکید دارند: ارائه یارانه شبه نقدی روی غذا می‌تواند گام مناسبی برای رفع فقر در ایران باشد؛ به شرط اینکه از نظام کوپنی سابق درس عبرت گرفته و به‌جای آن از ظرفیت‌های فناوری استفاده‌ شود تا فروش دوباره کالاهای توزیع‌شده به حداقل برسد.

پیشنهاد این پژوهشگران این است که می‌توان مانند برنامه کمک غذایی مکمل، به جای مشخص کردن اجناس خاص برای استفاده مشمولان یارانه، با تعداد زیادی خرده‌فروش مواد غذایی قرارداد منعقد شود و مشمولان یارانه، محدود به خرید مواد غذایی از این فروشگاه‌ها شوند تا در این صورت، افراد در انتخاب کیفیت اجناس مصرفی آزادی داشته و جلوی فساد در توزیع کالاها گرفته شود.

مشروح این گزارش را در روزنامه همشهری پنجشنبه 18 شهریور 1400 بخوانید.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار و تحلیل های مهم اقتصادی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

106 دیدگاه برای “یارانه جدید شبه نقدی «پدرانه» جایگزین یارانه 45500 تومانی می‌شود؟

  1. میرسعید احمدی گفته:

    این ها مردم را سردر گم کردن است یارانه پدرانه پیش کش خودتان مگر صدقه می‌دهید که می‌گویید یارانه پدرانه اگر می‌خواهید یارانه بدهید مثل کشور های حاشیه خلیج فارس بدهید بخدا به هر نفر سه ملیون هم میشه داد بشزطی، که با اجرای قانون تشدید ارتشا واختلاس وقطع ارز 4200 به کسانی که گرفته وکالا نمی آورند ودر بازار آزاد به مبلغ کلان می‌فروشند اخذ وام های میلیاردی که با ارتشا گرفته پس نمی دهند وحذف کمک های بیخود به روزنامه ها ونمایندگان مجلس می‌شود یارانه کلان داد ودر بودجه کسری نیاورد بخدا خدا را خوش نمی آید مردم 18ساعت درروز کارکرده وبه نان شب محتاج باشد امیداست آقای رئسی سید بزرگوار به افراد اختلاس گر وحیف ومیل کنندگان بیت المال بصورت جدی برخود کند

  2. behnam گفته:

    اولا که یارانه 45هزارتومانی چیه که می‌خواهید دنگ وفنگ درست کنید میدونم دارید فکر می‌کنید چطور حذفش کنید ناراحت نباشید با خیال راحت حذفش کنید آب از آب تکون نمیخوره. کاری نکنید شرمنده آنهایی شویم که به ما می‌گفتند رای ندهید

    • ویران گفته:

      ببین حرفت از حق حق تره فقط با اون قسمتی که گفتی شرمنده آنهایی شویم که به ما می گفتند رای ندهید حال کردم.

    • حامد گفته:

      عزیزم اگر خبر نداری بدون خیلی وقت شرمنده شدین،ای کاش با شرمندگی شما کار تموم بود،به والله روزایی برسه از بدبختی وفقر شدید مردم روزی هزار بار ارزوی مرگ کنید

  3. سعید گفته:

    یواش یواش اسم یارانه وشکلش تغییر بدید،،واین یارانه از مردم بگیرید و پدر جان نوش جونت بخورش،،ما نخاستیم،سالها پول مردم دادید به شرکت ها که تولید زیاد وارزان به جامعه بدهند،،اونهم نوش جون شرکت ها

    • م گفته:

      تو رو خدا این یارانه نقدی راقطع نکنید کسایی هستند که با این پول فقط نان خالی میخورند …یا صاحب الزمان کجایی …ادرکنی ادرکنی ادرکنی………

  4. رضا گفته:

    برای کسی مثل من که ازهمسرم جداشده ام ودرامدی حداکثر750هزارتومان ماهیانه دارم وکاری جز رشته تخصصی دانشگاهیم(کرشناسب روانشناس بالینی) ندارم و54سال سن، این جایگزینی به چه درد من میخورد که حداقل ماهیانه باید600هزارتومان برای سکه مهریه همسرم بپردازم؟

  5. امیر گفته:

    یارانه 45500تومانی مگر مال انرژی نبود که وقتی به حساب مردم ریختید پول انرژی مصرفی ما را گران کردید.چگونه میشود برای پول خودمان تصمیم بگیرید .دولت اگر پدر خوبی است یارانه پدرانه را جدای از یارانه نقدی به مردم بدهد#پدر_خوب

  6. ناشناس گفته:

    قسم میخورم. دنبال دولت رعیسی دنبال اینه که همین چندرغاز یارانه راهم جمع کنه. میگی نه!!! صبرکنید و ببینید!!!

  7. فرهاد گفته:

    خدایی خجالت نمی کشید راه جدید کلاهبرداری سر ملتی که 80درصدشون زیر خط فقر زندگی می‌کنند یکم بخودتون واخرتتون فکر کنید اگه بویی از انسانیت بردید والی خدا به دادتون برسه

  8. حح گفته:

    هرانچه حق ملت است بدون دکون دستگاه مستقیم بدهید بازلطفا دکان جدید برای سواستفاده کنندگان بازنکنید نترسید مردم شکمشان سیرشود برسرشما نمی شورند

  9. بهراد گفته:

    دست بکشید از این یارانه مسخره پدرانه ….. شما اول قیمت ها رو به ده سال پیش برگردانید بعد هر کاری خواستید بکنید …. درآمدهایی که شما دارید می‌دهید زیر خط استانداردهای جهانیه ، کی میخواهید به خودتان بیایید …. اگر مردم شورش کردند نگید پس به چه دلیل بود بخاطر فقر و فاصله طبقاتی درآمدهای ناهنجار و قیمت های لاکچری و شیک مخصوص حقوق های سی میلیون تومانی رئیس و روسا ….

  10. محمدرضا گفته:

    سلام یارانه نقدی پرداخت بشه خیلی بهتره. مردم با همین یارانه ضامن هستن کالایی گرفتن وطیق ایده خودشان پولشان مصرف می کنند وکالاهی تحمیلی نمی گیرن

  11. علی گفته:

    آخه چرا این مسئولان نمیخوان بفهمند و درک کنند که خیلی از مردم با این یارانه ناچیز دارن قسط میدن ویا اجاره خونه میدن و …..

  12. متین گفته:

    بابا دیگه مردم رو شما خیلی حساب کردن فکرکردن امیدبرگشته خواهشاً به جای این الفاظ اگه راست میگین یارانه روزیاد کنیت مردم بدبختن تو سختی هستن درررررک کنین نه به زبون بلکه از درون

  13. حسینی پور از آبادان گفته:

    سلام… من در پالایشگاه کار میکنم اونم کارگر… البته فقط اسمش پالایشگاه هست الان 4ماه حقوق به ما نداده اند… آخه این مملکت صاحب نداره به وضع این کارگرا برسد…

  14. محمد گفته:

    الان من نوعی به خاطرنداشتن درامدداره زندگیم نابودمیشه زنوبجه هام گذاشتن رفتن اینم قط بکنیدتاخیلی هامثل من نابودبشه زندگیش خدایادیگه خسته شدیم

  15. حمید گفته:

    اخ چرا اینمردم باید بیشتر رنج بکشن مگر گناهی کردن0 8 درصد زیر خط فقر زندگی می‌کنند به خوتون بیاید با صبر تحمل مردم شریف بازی نکنید بعدا پشیمانی فایده‌ای ندارد این مردم حقشون هس ماهانه دو میلیون تومان پول نقد بگیرند هر کسی به شکلی گرفتار شده کالا واسیه چی؟؟ یا میخای این چن تومن قط کنی ؟؟

  16. حمید۲۰۰۰ گفته:

    خلایق هر چه لایق، اون امتی که ۵۷ دنبال آب و برق مفتی بودن رکب خوردن بد کلفت هر سال هم سوزشش بیشتر میشه

  17. سید رضا گفته:

    مردم هیچ چیز از دولت نمی خوان..فقط شرایط زندگی و در آمد مردم را مثل کشورم های همسایه در نظر بگیرید آنها چقدر کار میکنن چند دلار حقوق می گیرند چند درصد حقوق آنها صرف مسکن و خوراک وغیره میشه ما هم مثل آنها باشیم.

  18. اکبر گفته:

    باز می‌خواهند مردم را درگیر این سوپرمارکت های از خدا بی‌خبر کنند که برای یک کالا صد مرتبه مراجعه کنی و آخرش هم قید کالا را بزند که هیچ صف های طولانی را نیز خوراک غربی ها کنند آقا نقد بده خودت را خلاص کن

  19. مملی گفته:

    بترسید از روزی که ملت غیور ایران زمین شورش کنند…
    بعد حالا هی..دم.از.یارانہ.معیشتی.و.پدرانه بزنید
    شما که با این کارتون همہ رو بی پدر کردید
    بعد نگی نگفتم ..عواقب بدی انتظار تون رو میکشہ
    این سکوت و خاموشی..آرامش قبل از طوفانِ

  20. فرهاد گفته:

    برای اینکه نشان بدین دارین کار می کنین سر از ان سوی دنیا دراوردین طرح امریکایی رونوشت میکنین . اقا من همین نزدیکی ام هم می بینم هم می شنوم . من وو مجبور نکن محصول کارخانه ای را سر سفره ام ببرم که سه ماه نظارت روش نباشه پالم و پر کنه تو روغن و شیر .مجبور شم بندازم دور.

  21. حسین گفته:

    فقط عجب. وقتی تصمبم گیرنده این کشور ثروتمند یکی یاچند نفر شوت. وبیسواد وخیانت کار باشه دیگه بهتر از این نمی شه. اگریارانه را 2میلیون بدن بازم به 15 سال قبل بر نمی گرده

  22. ناشناس گفته:

    سلام به نظر بنده به جای دادن یارانه ی بیشتر و ایجاد تورم بیشترتر به مردم مثل زمان جنگ کپن رایگان بدهندتا اینجوری مردم ما یحتاج خود را بدون واسطه وبدون حرص و ولع با توجه به مصرف وتعداد نفرات دریافت گنند مانند کشورهای دیگه که به جای پول به مردم مواد غذایی رایگان می دهند اینجوری هم تورم از بین می رود و واسطه ها حذف می شود وهمچنین می شود پول ملی را از سقوط هر چه بیشتر نجات داد

  23. فرهاد گفته:

    شاید یکی تصمیم داشته باشه نان خشک بخوره ۳ ماه پول ۳ ماه یارانه شو که میشه بره بده دکتر دندان عقل شو بکشه .

  24. دایی گفته:

    در قانون حسابداری هر طرحی که ۳ ماه اجرا بشه میشه قانون شما نمیتونید یارانه ۴۵ تومانی را حذف کنید فقط میتونید زیادش کنید . میلیونها انسان خودشونو با این مبلغ ناچیز هماهنگ کرده اند و سالها انتظار افزایش ان هستند.

  25. حلما گفته:

    فقط می تونم بگم خدا به داد مردم برسه. این چندر غاز رو هم از مردم بگیرید بذارید جیب خودتون، شما گناه دارید حرص پول رو پول گذاشتن بد دردیه.

  26. ناشناس گفته:

    با عرض سلام میخواستم بدونم این یارانه که میدن چه کاری برای مردم میکننداون موقع که میدادن همه چیز ارزون بودولی الآن چی چرا کسی به فکر نیست چرا مسئولین خواب تشریف دارند یا خودشون رو زدن به خواب

  27. حمیدرضا گفته:

    ازقدیم گفتن یه چیزی بگوبگنجه پدرانه هه بگوییدیارانه ظالمانه واقعامثل علف سرگردون شدم بااین زندگیه پدرانه ای که برای ماساختیدبه اخرتم که اعتقادی نداریدکه حوالتون بدم

  28. Behnaz گفته:

    چرا از هر دری وارد میشین میخواین یارانه رو قطع کنین چرا زیادش نمیکنین مگه چی قیمتش مثل قبل هست که یارانه از ۴۵ تومن بیشتر نمیشه شما بیشترش کنید ما خوشحال تر میشیم نمیخواد شما پدر ما باشید اینجوری خیلی بهتر هست

  29. جاسم گفته:

    به هیچ عنوان قابل قبول مردم نیست چون خیلی ازمردم روی نقدینگی یارانه حساب کردن،مثلا شایدبرای مخارج مدرسه یادکترودواودرمان،الکی خون مردم نمکید

  30. علی گفته:

    والله انسان از شرم خیس عرق میشه من باسواد دکتری نفهمیدم که چه بشود مثلا پول نقدی که خانواده بهاش ضروری ترین مشکلی که دارد را حل میکند شما میخواهید هپلو هپوکنید واقعا خجالت آور وشرمساری دارد اسم این ۴۰هزار که پول یک دبه ماست نیست به قران چندروز پیش یک دبه ماست خریدم ۶۰هزارتومن شرم برنقشه شوم وماهرانه عده ای که چشم این ۴ریال راندارند درعوض عربستان وتمام کشورهای عربی به هرنفر ۹۰۰هزار تومن پول نقدیارانه میدن وخیلی چیزها

  31. شفیعی گفته:

    سلام اگه میخاین یارانه نقدی رو حذف کنید و پدرانه کنید، در راستای کار اول قبوض آب برق گاز، و 60سهیمه بنزین، که بخاطر گران کردن همین 4قلم در ازاش یارانه می‌دهند، را تا یک سقفی، ومیزان متناسب با مصرفی، رایگان کنیدو وام های ازدواج را رایگان کنید، بعد کالای پدرانه و خدمات پدرانه از قبیل کمک خرید مسکن، خودرو، کمک به اشتغال زایی، که دغدغه اصلی مردم هست را حل کنید،
    و اگه میخواین مثل سال‌های گذشته برنج خارجی وهندی و روغن های پالپ دار، تخم مرغ و تن ماهی فاسد،و داستان دار، عرضه کنید.خواهش میکنیم اصلا ندین.

  32. محمد گفته:

    سلام اگه میخاین یارانه نقدی رو حذف کنید و پدرانه کنید، در راستای کار اول قبوض آب برق گاز، و 60سهیمه بنزین، که بخاطر گران کردن همین 4قلم در ازاش یارانه می‌دهند، را تا یک سقفی، ومیزان متناسب با مصرفی، رایگان کنیدو وام های ازدواج را رایگان کنید، بعد کالای پدرانه و خدمات پدرانه از قبیل کمک خرید مسکن، خودرو، کمک به اشتغال زایی، که دغدغه اصلی مردم هست را حل کنید،
    و اگه میخواین مثل سال‌های گذشته برنج خارجی وهندی و روغن های پالپ دار، تخم مرغ و تن ماهی فاسد،و داستان دار، عرضه کنید.خواهش میکنیم اصلا ندین.

  33. م گفته:

    تو رو خدا این یارانه نقدی راقطع نکنید کسایی هستند که با این پول فقط نان خالی میخورند …یا صاحب الزمان کجایی …ادرکنی ادرکنی ادرکنی………

    • م گفته:

      میخان با پول یارانه خودمون به ما کالا بدن مثلا روغن و ….خب هرکسی روش حساب باز کرده کسایی هستن که اصلا در امدی ندارن با این پول نقدبخور نمیر زندگی را سر میکنن .

  34. حسین گفته:

    حالا که دولت بودجه کم آورده میخواد به هر دلیلی این یه پول ناچیز هم از مردم بگیره این یارانه مگه برای هزینه آب و برق وگازو غیره نیست بجای اینکه یارانه رو زیاد کنید میخوایین از ما بگیرین واقعا که

  35. م گفته:

    میخان با پول یارانه خودمون به ما کالا بدن مثلا روغن و ….خب هرکسی روش حساب باز کرده کسایی هستن که اصلا در امدی ندارن با این پول نقدبخور نمیر زندگی را سر میکنن .

  36. هیجا گفته:

    تجربه کشورهای امریکا !!تورو خدا اسم امریکا رم به گند نکشین و خودتونو کنار اون نذارین .حداقل اتیوپی گینه بیسائوی چیزی .امریکااااا

  37. محمود گفته:

    خواهشا بسه چرا نمیترسید ازخدا.این یارانه چیه که قطع میکنید.والا من به این یارانه پول اضاف میزارم که قسط وامم جور بشع ….نقشه نکشسد بزای مردم بیچاره

  38. فرزاد گفته:

    فقط بازی با کلماته و تهش کلاه گذاشتن سر مردم بدبخت، ایران چیش از عربستان کمتره؟! با اینکه همه در رفاه هستن ماهی ۵-۶ میلیون تومن یارانه میگرن، کشورهای حوزه خلیج فارس همه کم و بیش همینطورین

  39. محمد گفته:

    آقا این کار رو نکنید
    این ها طرح های رویا پردازانه است
    مبتنی بر واقعیات تصمیم بگیرید
    خیلی ها به این یارانه نقدی نیاز دارند

  40. حسین گفته:

    حسین.من۲فرزنددرخانه دارم.باحقوق۱۰روز
    بازنشسته۱۲۰۰هزاتومان ازتاریخ شهریور۹۸
    یارانه ماراقت.کردن
    بهرجامیرم.جواب.نمیدن

  41. مهدی گفته:

    هر کار میکنید اولا پول نقد بدید،دوما مقدارش خیلی از این بیشتر باشد،سوما به کسانی که پولدار و خانه و ماشین دارن ندید،چهارماهه را درستو حسابی پالایش کنید که مثل سهام عدالتتان نشود،که مستحقین را فراموش کنید و به پولداران سهام بدید،پنجم سریع السیر باشد و خیلی کشش ندید.

    • محمد گفته:

      اگه حق و ناس هستش،و پول ذخایر این کشور هستش،باید به تمام مردم ایران بدهند،فقیر و پولدار هم نداره،مگه این کشور کم ذخایر داره که نتونن،پس کشورهای خلیج فارس چطوری دارن به همه مردمشون یارانه میدن؟؟

  42. صداقت گفته:

    من به عنوان یک شهروند یادم می آید زمان جنگ تحمیلی که من وبرادر بزرگم باهم به جبهه برای سربازی رفتیم .چون خانواده فقیری داشتیم .پدرم توان تهیه مخارج خانواده را نداشت.یکی از دوستان پاسداربه من گفت که مشخصات خانوار خودمان را بهش بدم تا کمیته امداد کمک مالی بدهد.اما من وخانواده ام قبول نکردیم وگفتم این کمک ها برای افرادی است که ازما ضعیف ترند.اما الان دولت ها بلایی سر مردم آورده اند که گدا پروری می کنند چه بسیار جوانانی که توانایی دارند اما به دنبال کار نمی روند به این بهانه که کمیته امداد خرج خانواده آنها را می دهد وچه بسیار خانواده هایی که می توانند خرج زندگی صدها نفر درماه را بدهند.اما به خاطر چند رأی برای نمایندگی مجلس تحت حمایت کمیته امداد قرار گرفته اند.یادمه پسر یکی از این خانواده ها که بهش نصیحتی دوستانه کردم گفت پول مفت دولت بهت بدن نخوری اونا خودشون مسؤلین این همه پول نفت را می خورند وبه خارج ازایران هم کمک می کنند تو میگی ما خودمان ازش نخوریم ببین جمهوری اسلامی که افرادی مانند رفسنجانی وروحانی وآملی وعلی لاریجانی در رأس آن بودند چه فرهنگی را درمیان مردم نهادینه کرده اند.دولت هایی که در ترویج فساد واشرافیت گوی سبقت را ازتمام پادشاهان گذشته ایران ربوده است واگر وطن پرستی هم بخواهد دلسوزی کند فورأ به او برچسب ضدنظام می زنند.تا صدای مخالفی برای اشرافیت نباشد.مردم با نجابتی که از ترس چاله های پهلوی انقلاب کردند .وبه چاه افراد اشرافی افتادند..تا جایی که مردم عادی خسته وکوفته از دست امثال رفسنجانی وآملی لاریجانی وبه خصوص چوپان دروغگوی زمان حسن روحانی،می گویند مگر حضرت مهدی ظهور کند تا مردم رااز شر اشراف سیاسی واقتصادی که به جان مردم افتاده اند را نجات دهد.دعایی که مردم روزی چند بار آنرا تکرار می کنند.ناگفته نماند که مردم عادی که صاحبان انقلابند امید زیادی به شخص سید ابراهیم رئیسی بسته اند ویرای موفقیت او دعا می کنند ودولتش را گزینه آخر جمهوری اسلامی میدانند.اماااز ریشه های فاسد دولت های قبلی که در سازمان ها وادارات ریشه دوانیده سخت در هراسند.تاجایی که از انتصاب افرادی مانند آملی در رأس نظام گله مندند

  43. hhhhhj گفته:

    آقای رییسی شما را قسم به اون جدت
    مجلسی ها شما را به مرگ عزیزانتان مردم نه یارانه میخواد نه چیزی را حذف کنید نه افزایش زیاد حقوق
    شما را قسم به جان خودتان فقط قیمنها را بیارید پایین شما را قسم به جان عزیزتان دلار را زیر ۱۰ هزار ببرید
    کاهش قیمت کالا برای کشور از افزایش و یا هدیه دادن واجب تر هست
    پس یارانه بدهید شرکتها مثل زمان قبل قیمتها را برگردانید به سه چهار سال قبل
    آقایون اگر دلتون به مردم میسوزه برجام را احیا کنید توافق را پیش ببرید و تحریمها را لغو نمایید قسم به جان هر کس که برایتان عزیزه در توافق
    تندرویی نکنید چون از شکست برجام اول اسراییل جنایتکار و بعد دلالها و طرفداران اسراییل خوشحال میشوند

  44. یاسر گفته:

    نمی خواد چیزی ارزون کنید
    یارانه رو حذف کنید
    بردارید برای خودتون قیمت ها رو بر گر دون بروز قبل یارانه
    نه یارانه پدرانه میخوایم نه مادرانه

  45. مصطفی گفته:

    تقلید از سیستم امریکا بسیار اشتباه میباشد چون در انجا فقر بیداد میکند ما باید از سیستم کشورهای اروپایی استفاده کنیم در انجا به تمام بیکاران حقوق بیکاری پرداخت میکنند در ضمن یارانه به مواد غذایی از طرف دولت برای جلوگیری از گرانی و تورم سالیانه برای مردم پرداخت میشود، بنابراین تقلید از سیستم اروپایی بهتره و بنظرم بهتره فعلا دولت با توجه به گرانی ها یارانه ها را چند برابر کند و اگر واقعا پول کم دارد حقوق تمام نمایندگان مجلس را نود و پنج در صد کم کند تا این نمایندگان درد مردم فقیر را بهتر متوجه شوند.

  46. علیرضا.د. گفته:

    ب نظرمن اگه قطعش کنیدبهتره کلا هدف شماهمیته که قطعش کنید دوباره یه سری اقازادهابیان سرمست کلاه بزارن وحق مردموبخورن وبرن مگه اون روحانی بی پدرومادرنبودکه همه فک وفامیلاش ازبین المال دزدی کردن شماهم مثل اون فقط این یکی روبیخیال بشین اینهمه میبریدچشم ب این ۴۵ دارید.واگذارتون بخدا

  47. ش گفته:

    اولاً که برای دادن این یارانه نرخ موارد مصرفی برق گاز نفت و آب را افزایش دادند و نرخ بنزین را افزایش دادند که گفتند یارانه پرداخت می کنند اول قیمت اونها را به قیمت سابق برگردانید اونوقت باشه یارانه را حذف کنید و اونموقع اصلاً نمی خواهیم یارانه پدرانه بدهید
    اگر راست می گوئید به فکر معیشت مردم هستید یارانه را بپردازید و در کنارش اون یارانه کالایی رو هم بپردازید با اگر با این تصمیمات گدایانه که معلوم نیست از مغز معیوب و مغز فقیرانه کدوم بی وجدان و نادانی تراوش کرده هیچ وقت منجر به بهبود وضع و منجر به نداشتن اعتراض به وضعیت نابسامان اقتصادی نخواهد گشت، برای از بین بردن نارضایتی های جامعه فقط باید سعی کنید که وضعیت را به گونه ای بچرخانید که طبقه آسیب پذیر دچار ضعف اقتصادی نشود و باید بتوانید بگونه ای به وضع اقتصادی و معیشتی جامعه زسیدگی کنید که وضعیت طبقات آسیب پذیر رو به پیشرفت گردد در غیر اینصورت نارضایتی ایجاد خواهد شد و مطمئناً وضعیت بد اقتصادی برای قشری از جامعه قابل تحمّل نخواهد بود و اونوقت خدای نکرده می بیند کاری پیش می آید که اون موقع پشیمانی تان به جایی نمی رسد
    اگر می خواهید اوضاع اقتصادی جامعه خراب نشود باید نه تنها یارانه را حذف کنی می کنید بلکه به مبلغ آن بیافزاید تا اوضاع رو به بهبودی شود، و اگر این مطلب حذف و یارانه پدرانه از منبع غیر واقعی آن است و قصد در اختلال در کار دولت دارید اونوقت لازم است دولت به این گونه موضوعات رسیدگی کند تا منجر به از بین رفتن اعتبار کارآیی دولت نشود
    و اگر از منبع واقعی خبر است باید بدانید این کار نادرست است و منجر به ایجاد وضعیت ضعیف اقتصادی و معیشتی خواهد شد و باعث نارضایتی خواهد شد..

  48. سارا گفته:

    با سلام .چرا نمیان بگن شاید یکی با همین یارانه داره خرج دوا دکتر میده .میان میگن خرج خرید مواد میکنن .واقعا خیلی خجالت آوره .نمیخواد منت سر مردم بذارید و مردم رو مجبور به خرید کالا کنید اون کارت اعتباری شما یه روغن بیشتر نمیشه .خودتون رو خر کنید

  49. خلیل گفته:

    هه ! کشورهای پیشترفته ! از کشورهای پیشرفته لطفا صحبت نکنید . چون اون کشورا از پیشرفت زیاد شکم مردمشون سیره نیازی به صدقه ندارن درحالیکه یارانه مادرانه هم ابداع کنید بازم نمیتونید شکم این مردم سیر کنید

  50. بادل گفته:

    نخاستیم پدر جان خیلی وقته دیگه پدرمون پولی نداره بهمون بده…خیلی وقته پدرانمون شرمنده زنو بچه هاشون شده….نگه دار واسه خودت این پول پدرانتو…

  51. ازاد گفته:

    ۱_ دولت خادم است نه پدر شما قیم مردم نیستید.۲_تحمیل کالا خاص یعنی تحمیل کالاهای از رده خارج شده بنک دارها و واردکنندگان کالاهای اساسی به مردم. اگر در زمان کوپنی مردم بخاطر نیاز کوپن می‌فروختند. امروز کالای دریافتی را می‌فروشند. بجای این کارها سیستم اشتغال را درست کنید. و از همه مهمتر خدا رو شکر اعتراف کردید که از تجربه شیطان بزرگ استفاده کردید.

  52. اسماعیل اکبری گفته:

    به فکر کاهش قیمت ها باش ماست ۵هزار ت گرون شد امروز وقت هر روز به فکر رایانه که مردم میدهند هستند چطور ازشون بگیرند این ۴۵۵۰۰ت برای مردم زیاد میبینم والله خدا رحمت کنه به ما

  53. زینب گفته:

    میخان یارانه رو قطع کنن. دنبال بهونه ان. بابا قطع کنید به خدا هیشکی صداش در نمیاد.از این بدبخت تر قرار نیست بشیم

  54. فرهادنجفی گفته:

    اگه راست میگید اونموقع یارانه رو دادن که مردم درمصرف حامل‌های انرژی صرفه جویی کنن الان که هرچی هم صرفه جویی کنیم بای دوبرابر یارانه رو بدیم به قبوض مملکت ما رو دلار میچرخه اونموقع دلار بود ۲۴۰۰ الان میخوایید یارانه بدید رو دلار حساب کنین ببیند چقد میشه تورم ۳۰۰درصد یارانه ۱۶ساله تکون نخورده برای اون هم هرکی میاد یه تز میده

  55. Reza گفته:

    سلام
    یارانه قرار بود با تورم و افزایش قیمت سوخت افزایش یاید ولی سوخت و همه چیز ده ها برابر افزایش یافت ولی یارانه تکونی نخورد و همان ۴۵ ت ثابت ماند !!! حداقل ملت بی کار را بیمه کنید تا در پیری بتوانند ، بدون نیاز مالی زندگی کنند .

  56. علی گفته:

    به خدا قسم اینا به فکر مردم نیستند جنسا گرون میشه شرایط بدتر از قبل میشه هر کاری می‌کنند به نفع خودشونه به ظرر مردم اینقدر خوش باور نباشید

  57. س گفته:

    هرکی میاد یه بازی در میاره…..
    همش هم برا پیشبرد اهداف خودشونه
    وگرنه کی دلش برا مردم میسوزه.
    هر کی هم تا حالا دم از کمک به مردم زده بیشتر ملت رو بیچاره کرده

  58. محمد رضا گفته:

    بسمه رب الشهدای الصدیقین به یاد شهدای از اول تاکنون به خدا رسیدن به وضع کشاورزی ابیاری قطرهای تهیه ملزومات کشاورزی از نان شب مردم واجبتر است یکسال رسیدگی مساوی ده سال ارامش و شادی و خود کفایی مردم است منت نگذارید دزدی ها و اختلاسها را بگیرید و خرج اصلی ترین ها بکنید به خداوندی وبخشایش خالق ایمان بیاورید خون شهدا پایمال نمی شود مردم ما بهترین مردم هستند صبرشان را سرریز نکنید .

  59. اشکان گفته:

    هرکی میخاد پایان این داستان که چی بر سر ما مردم میخاد رو بدونه یه انیمیشن هست بنام مزرعه حیوانات به نویسندگی جورج اورول 1945برین ببینید همش هی نگین اخرش چی میخاد سر این مردم بدبخت بیاد..

  60. محمدرضا صباندا گفته:

    اول اینکه نباید یارانه نفدی رو اجرا می کردن… چون باعث تورم شد و دوم اژنکه طبق تورم باید مبلغ اون رو افزایش میدادن و از کشورهای دیگه الگو برداری می کردن….

  61. جوادخسروی گفته:

    سلام پدرخودم یک عمرپول حلال درآوردنتونست شکم بچهاشو سیرکنه بعدیارانه45هزاری که یک وعده غذانمیشه بخری باهش با پدرانش چی بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز