یارانه تامین کالای اساسی برای 60 میلیون ایرانی در انتظار تایید نهایی مجلس

لست سکند

یارانه کالای اساسی که قرار است به کارت بانکی خانوارها واریز شود و بدون امکان برداشت نقدی به 60 میلیون ایرانی امکان خرید اقلام معیشتی مورد نیازشان را بدهد از نظر مبدع این ایده یک طرح شفاف است که بررسی های کارشناسی آن تمام شده و منابع لازم آن هم دیده شده و از مهرماه قابلیت اجرایی دارد اما از نظر مسئولان سازمان برنامه و بودجه این طرح مبهم است.

به گزارش کاماپرس، طرح تامین کالای اساسی که قرار است بر اساس آن مبالغی به کارت بانکی خانوارها – بدون امکان برداشت نقدی این مبالغ – واریز شود و به 60 میلیون ایرانی امکان تامین کالای اساسی مورد نیازشان را بدهد از نظر جبار کوچکی نژاد نماینده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که ایده این طرح را داده، شفاف است و به گفته وی بررسی این طرح بعد از برگزاری جلسات کارشناسی متعدد به اتمام رسیده و منابع لازم آن هم دیده شده اما از نظر مسئولان سازمان برنامه و بودجه این طرح مبهم است.

به نظر می رسد طرحی که در صورت اجرایی شدن شاید مرهمی – هر چند کوچک – بر مشکلات به وجود آمده بر اثر گرانی های افسارگسیخته اخیر باشد ، از سوی مسئولان سازمان برنامه و بودجه مورد استقبال قرار نگیرد هر چند اگر این طرح در مجلس مصوب شود ، دولت و این سازمان باید آن را به عنوان قانون تلقی کرده و اجرا کنند.

طرح تامین کالای اساسی ویژه اقشار آسیب پذیر هفته آینده به صحن مجلس می رود

بنا به اعلام تسنیم جبار کوچکی‌نژاد در آخرین اظهارنظر درباره این طرح گفته است: 31هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح تأمین کالاهای اساسی ویژه اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته شد. وی تصریح کرده است: مردم به‌علت این شرایط و نابسامانی‌های اقتصادی که در کشور رخ داده است و ادامه هم دارد از حیث معیشتی نیازمند حمایت و کمک دولت هستند.

راز آسمان پایتخت

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه گزارش طرح تأمین کالاهای اساسی در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شده و هفته آینده در صحن علنی مجلس هم مطرح می‌شود، تاکید می کند: بررسی این طرح بعد از برگزاری جلسات متعدد به اتمام رسیده و منابع لازم آن هم دیده شده است.

کوچکی‌نژاد با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن 60 میلیون ایرانی در طرح تأمین کالاهای اساسی تا سال 1400 از واریز مبالغی در کارت بانکی خانوارها که امکان خرید کالا را در اختیارشان قرار می‌دهد خبر داده و خاطرنشان کرد: این مبالغ قابل برداشت نقدی نیستند و از طریق آن افراد می‌توانند کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری خود را از فروشگاه‌ها تأمین کنند.

طرح فعلی امکان اجرای دقیق ندارد!

این درحالیست که در روزهای اخیر سیدحمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه شفافیت این طرح را زیر سوال برده و گفته است: طرح تامین کالاهای اساسی دارای ابهام است، چراکه مشمولان، محل تامین منابع درآمدی و مکانیزم اجرای طرح روشن و مشخص نیست.

این مقام مسئول در پاسخ به این‌که آیا امکان حل این موانع در طرح تامین کالاهای اساسی برای اجرا وجود دارد، گفته است: درباره این موضوع باید گفت‌وگو شود چون مسائلی که تاکنون نمایندگان نسبت به این طرح مطرح کرده‌اند با این شرایط امکان اجرای دقیق ندارد، بنابراین این جلسات باید تا تعیین راه‌ حل مناسب ادامه پیدا کند.

شایان ذکر است پیش از این نیز فارس به نقل از جبار کوچکی‌نژاد جزئیاتی از این طرح، را منتشر کرده بود که بر اساس آن مقرر است ۴۰ میلیون ایرانی به صورت ماهانه یارانه کالایی به مبلغ ۶۰ هزارتومان و ۲۰ میلیون ایرانی(کم درآمدتر و آسیب پذیرتر) یارانه ۱۲۰ هزارتومانی دریافت کنند.

تامین کالاهای اساسی با استفاده از کارت الکترونیک

در آخرین تحول محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از تامین اقلام معیشتی برای خانوارهای هدف سخن گفته و تاکید کرده است که ما نباید اجازه دهیم سبد غذایی مردم کوچک شود.

قالیباف بیان کرده است که مجلس در این موضوع به یک فوریت طرحی رای داده که اکنون در حال جمع بندی نهایی در کمیسیون بودجه است و جلساتی نیز در این کمیسیون  با دعوت از نمایندگان دستگاه های اجرایی، برگزار شده که به زودی پیرامون نحوه تامین اعتبارات و اجرای این طرح، مجلس به جمع بندی می رسد.

بنا به اعلام فارس قالیباف با بیان اینکه بر ساز و کار تامین کالاهای اساسی با استفاده از کارت الکترونیکی و به صورت موقت بحثی وجود ندارد، تصریح کرده است: در مورد تعداد دفعات پرداخت به جامعه هدف تا پایان سال 99 برای خرید کالاهای اساسی بحث وجود دارد و  باید تعیین شود.

به گفته وی در صورت ادامه اجرای این طرح هم در سال آینده باید مکانیزم لازم پیش‌بینی شود. قالیباف این را هم گفته است که معتقدیم باید در فواصل منظم تا پایان سال اقلام اساسی مورد نیاز خانوارها را مانند گوشت و روغن و برنج و دیگر کالاهای اساسی را با قیمت ارزان در اختیار خانوارهای مشمول قرار گیرد.(این خبر به روز رسانی شده است)

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “یارانه تامین کالای اساسی برای 60 میلیون ایرانی در انتظار تایید نهایی مجلس

  1. یه بازنشسته تامین اجتماعی گفته:

    ایها دارن مردم رو بازی میدن و به قول معروف زمان شکار میکنن تا 1- تکلیف انتخابات آمریکا معلوم شه 2- کرونا تمام شه یا واکسنش بیاد!!! چون مردم آماده یه انفجارن!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز