گوشت با گرانی 100 درصدی از سفره کارگران حذف شد

گوشت در دو سال گذشته افزایش قیمت 100 درصدی را تجربه کرده است، افزایش قیمتی که باعث حذف آن از سفره کارگران شده است.

به گزارش کاماپرس، گزارش های مجلس نشان می دهد در دهک سوم که در واقع کم درآمدترین قشر طبقه متوسط است و می‌توان کارگران باسابقه که درآمد به نسبت بالاتری دارند را جزو این دهک حساب کرد، مصرف گوشت قرمز ۳۶ درصدکاهش داشته است.

این میزان درصد تازه بدون درنظرگرفتن تورم در سال 99 است که بدون تردید با احتساب آن درصد مصرف گوشت بین کارگران کمتر هم شده است.

ایلنا نوشت: گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که مبتنی بر داده‌های تورمی مرکز آمار ایران تهیه شده، نشان دهنده کاهش شدید مصرف کالاهای اساسی در حوزه سبد خوراکی‌هاست.

داده های آماری چه می گویند؟

آریاک سفر

این گزارش نشان می‌دهد که حتی در طبقه متوسط (دهک سوم درآمدی) مصرف گوشت قرمز در سال ۹۸ به نسبت سال ۹۵، بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است! براساس این گزارش، در سال ۹۸ به نسبت سال ۹۵، به طور متوسط مصرف گوشت گوساله ۲۰ درصد و گوشت گوسفندی ۲۹ درصد  کم شده است.

براساس همین گزارش، مصرف برنج خارجی ۸ درصد، روغن نباتی ۶ درصد و قند و شکر ۴ درصد در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است. این کاهش برای دهک‌های پایین درآمدی به مراتب بیشتر نیز بوده است.

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، قیمت کالاهای اساسی در دو سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. به طوری که حتی کالاهایی مثل گوشت مرغ که ارز ترجیحی نیز دریافت می‌کنند، رشد قیمت بالای ۱۰۰ درصدی داشته‌اند. به تناظر این رشد قیمت، متوسط مصرف کالاهای اساسی در سال‌های اخیر کاهش قابل توجهی یافته است.

داده‌های گزارش نشان می‌دهد در دهک سوم (که در واقع کم درآمدترین قشر طبقه متوسط است و می‌توان کارگران بامهارت و متخصص که درآمد به نسبت بالاتری دارند را جزو این دهک محسوب کرد) مصرف گوشت قرمز ۳۶ درصد و مصرف برنج، ۱۸ درصد کاهش داشته است. این داده‌ها، البته تورم سال ۹۹ را درنظر نمی‌گیرند و اگر داده‌های تورمی سال جاری لحاظ شوند، بدون تردید کاهش مصرف کالاهای اساسی بسیار بیشتر خواهد بود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

 

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “گوشت با گرانی 100 درصدی از سفره کارگران حذف شد

  1. محمود گفته:

    گوشت پیش کش از این بی عدالتی دولتی و بازنشستگان تامین اجتماعی بگین و شرایط دریافت وام قرض الحسنه و از جیب سازمان به کام دیگران و از سرمایه کارگران که ۳۰ سال بیمه پرداختیم و گرانی دوا و هزینه زندگی و مستاجری و آخرش همسان سازی که بهتر بگم صدقه گری . سازمان پولدار که فقط شستا چقدر سرمایه و کارخونه داره زیر مجموعه و ریشه هاش با فلاکت زندگی میکنند . شاید کرونا ما رو بکشه از دست این بی عدالتی مسئولان دولتی سازمان تامین اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز