گران بودن پراید 90 میلیونی انکار شد!

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان صنعت با انکار گران بودن پراید با قیمت های کنونی اظهار کرد: پراید ۹۰ میلیونی اصلا گران نیست.

به گزارش کاماپرس؛ قیمت ۹۰ میلیونی خودرویی مثل پراید در بازار ایران با آن همه حواشی که در سالهای اخیر داشته، همچنان سوژه داغ بسیاری از خبرهاست. خودرویی که همین یک ماه پیش تولید آن برای همیشه متوقف شد اما همچنان پرسروصدا در بازار حضور دارد.

برخی کارشناسان معتقدند قیمت‌گذاری ۹۰ میلیونی خودروهایی مانند پراید در بازار اصلا غیرمنطقی نیست. آنها دلیل این امر را در رشد افسارگسیخته نرخ دلار میدانند که مرتب در نوسان است. به باور کارشناسان، وقتی قیمت دلار افزایش یابد، قیمت تمام کالاهایی که به نوعی با دلار در ارتباط هستند و البته قیمت اقلامی که با دلار در ارتباط نیستند نیز افزایش می‌یابد.

نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان صنعت در همین رابطه گفته است؛خودرو در ارتباط مستقیم با دلار است و از سوی دیگر انتظار افزایش تورم در آینده نیز سبب شده است که قیمت‌ها در بازار روندی افزایشی را طی کند.

بازار اشتباه نمی کند!

آریاک سفر

محمدرضا نجفی‌منش عضو اتاق بازرگانی و عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ضمن انتقاد از دخالت دولت در موضوع قیمتگذاری خودرو در خصوص دلایل افزایش قیمت برخی خودروها به خبرآنلاین می گوید:مدیریت دولتی طبیعتا نگاه موشکافانه بخش خصوصی یا صاحب اصلی را ندارد. پس مشکلات آغاز می‌شود.

فاصله قیمتی خودرو در کارخانه و بازار هم نشان می‌دهد کارخانه‌ها در حال ارزان‌فروشی هستند. مثلا همین پراید که افکار عمومی بر آن حساس است و امروز دائم انتقاد می‌کند چرا به ۹۳ میلیون تومان رسیده است را مد نظر قرار بدهیم. شاید شما فکر کنید این قیمت گران است.

اما من قیمت تحویل کارخانه را مد نظر قرار می دهم. قیمت تحویل کارخانه قبلا چقدر بود؟ در محدوده ۳۷ میلیون تومان، از این مبلغ نیز ۵ میلیون تومان هزینه شماره‌گذاری و بیمه و قیمت‌گذاری و … می‌شد و ۳۲ میلیون تومان در کل، دست خودروساز را می‌گرفت در حالی که قیمت در بازار از ۶۰ میلیون و ۷۰ میلیون بالاتر رفته بود. صحبت من این است که بازار اصلا اشتباه نمی کند. اصلا! بازار هیچ کالایی را به اشتباه گران نمی‌خرد.

قیمت صادراتی‌پراید: ۶۰۰۰ دلار

این کارشناس تناسبی هم بین قیمت دلار و قیمت خودویی مانند پراید برقرار می کند و با اشاره به تاثیر نوسانات قیمت دلار بر قیمت خودرو می گوید: من کمی عقب می‌روم. دلار وقتی هزار تومان بود، پراید چقدر قیمت داشت؟ حدود ۶ میلیون تومان، یعنی ۶ هزار دلار و هنگامی که دلار به ۳۲۰۰ تومان رسید، پراید ۲۰ میلیون تومان شد و در نتیجه باز هم در محدوده ۶ هزار دلار بود. حالا اما پراید چند است؟ ۹۳ میلیون تومان و دلار چقدر قیمت دارد؟

اصلا شما بیست هزار تومان در نظر بگیرید، می‌بینید که پراید باید ۱۲۰ میلیون تومان باشد و از این روست که بازار خطا نمی‌کند و پراید را می‌خرد چون می‌داند قیمتش کمتر است. همین حالا اگر بخواهیم پراید را صادر کنیم مطمئن باشید به قیمت ۶۰۰۰ دلار از ما می‌خرند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “گران بودن پراید 90 میلیونی انکار شد!

  1. Sari گفته:

    با سلام
    آقای نجفی منش با یک نگاه عوامفریبانه گرانی پرتید را توجیه میکند. آیا حقوق پرسنل سایپا هم از زمان پراید ۶ میلیونی تا الان ۲۰ برابر شده؟
    آیا حقوق کارگران و کارمندان شرکتها و ادارات ۲۰ برابر شده؟
    یارانه در زمان دلار ۲۰۰۰ تومانی ۴۵ هزار تومان بود الان باید ۱۰ برابر میشد آیا الان ده برابر شده است؟
    سال گذشته قبل از عید دلار ۱۲۰۰۰ تومان بود آیا ایشان می داند که تکامی ادارات و شرکتها جهت پایین اوردن هزینه ها مزایای پرسنل را کاهش داده اند
    دلار از قبل از عید تا الان دو برابر شده پس چرا حقوقها دو برابر نشدند؟
    ایشان نمی دانند با ۶۰۰۰ دلار می توان خودرویی اروپایی با کیفیت خیلی بهتر از پراید و‌پژو خرید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز