کم هزینه ترین شیوه تحصیل در ترکیه

لست سکند

تحصیل در ترکیه روشی مقرون به صرفه برای اغلب دانشجویان بین‌المللی است. به طور کلی، هزینه‌ تحصیل در این کشور شامل شهریه دانشگاه، هزینه آزمون زبان، درخواست پذیرش، بیمه و هزینه‌های زندگی می‌شود. بررسی‌های صورت گرفته نشان داده است که هزینه زندگی در ترکیه حدود 21 درصد کمتر از ایران است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس، دانشجویان می‌توانند برای کاهش هزینه تحصیل در ترکیه به کار در این کشور مشغول شوند. به علاوه، این کشور به دانشجویان برتر و با استعداد، بورسیه تحصیلی نیز اعطا می‌کند. امکان اخذ اقامت دائم ترکیه پس از فارغ‌التحصیلی از دیگر مزایای تحصیل در این کشور است. در ادامه، جزئیات هزینه تحصیل در ترکیه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شهریه دانشگاه ترکیه در مقاطع مختلف

هزینه تحصیل در ترکیه بستگی به مقطع، نوع رشته و دانشگاه شما دارد. به طور کلی، این هزینه برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های دولتی و رشته‌های مدیریت، ارتباطات، اقتصاد و… سالانه حدود 3 الی 12 هزار لیر ترکیه است. دانشجویان رشته‌های مهندسی در هر دو مقطع باید سالانه بین 5 الی 21 هزار لیر بپردازند. هزینه سالانه تحصیل پزشکی در ترکیه نیز حدود 20 الی 60 هزار لیر است. در نهایت، دانشجویان مقطع دکترا در دانشگاه‌های دولتی ترکیه باید سالانه بین 3 الی 35 هزار لیر هزینه کنند. همچنین، باید در نظر داشت که برخی دانشگاه‌ها برای درخواست تحصیل یا ثبت‌نام، مبلغی را از دانشجو دریافت می‌کنند. این هزینه بین صفر تا 150 دلار آمریکا متغیر است.

راز آسمان پایتخت

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های برتر ترکیه

اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های برتر ترکیه را دارید، باید بدانید که رقابت برای پذیرش در این دانشگاه‌ها بسیار بالا است. این دانشگاه‌ها علاوه بر آن که از امکانات و کیفیت آموزشی خوبی برخوردارند، هزینه پایین تحصیل را نیز برای دانشجویان فراهم می‌کنند. در جدول زیر، هزینه تحصیل در ترکیه در دانشگاه‌های برتر قابل مشاهده است؛

دانشگاه کارشناسی کارشناسی ارشد دکترا
دانشگاه کانکایا 5848 دلار 748 تا 1683 دلار 1683 دلار
دانشگاه کوچ 19500 دلار 9800 تا 24500 دلار 9800 تا 24500 دلار
دانشگاه حاجت تپه 3701 تا 9973 دلار

 

ارزان‌ترین دانشگاه‌های ترکیه کدامند؟

اگر هزینه تحصیل در ترکیه اهمیت زیادی برای شما دارد و می‌خواهید کمترین هزینه را بپردازید، بهتر است با ارزان‌ترین دانشگاه‌های ترکیه آشنا شوید. دانشگاه بغازیچی (ترمی 184 تا 738 دلار)، دانشگاه فنی خاورمیانه (ترمی 129 تا 259 دلار)، دانشگاه اژه (سالانه 337 دلار)، دانشگاه یاشار (سالانه 6500 دلار و دانشگاه اقتصاد ازمیر (سالانه 4 الی 8 هزار دلار) از جمله ارزان‌ترین دانشگاه‌های ترکیه به شمار می‌روند. این مبالغ برای مقطع کارشناسی در نظر گرفته شده است.

هزینه‌‌‌ تحصیل در ترکیه

افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارند باید بیمه درمانی دریافت کنند. هزینه این بیمه به شهر و دانشگاه مقصد بستگی دارد. به طور میانگین، بیمه درمانی برای دانشجویان بین‌المللی سالانه حدود 20 دلار هزینه دارد.

همچنین، داشتن مدرک زبان ترکی معتبر برای پذیرش از اغلب دانشگاه‌های ترکیه الزامی است. بنابراین، دانشجویان باید برای تعیین سطح مهارت در زبان ترکی در آزمون تومر شرکت کنند. هزینه شرکت در این آزمون 154 دلار است. لازم به ذکر است که دوره‌های آموزشی در دانشگاه‌های ترکیه به زبان انگلیسی یا ترکی انجام می‌شوند. بین شهریه دوره‌های انگلیسی‌زبان و ترکی‌زبان، تفاوت قابل توجهی وجود دارد. افرادی که در دانشگاه‌های دولتی و انگلیسی‌زبان مشغول به تحصیل شوند، شهریه کمتری می‌پردازند.

با اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی، صرفه‌جویی خوبی در هزینه تحصیل در ترکیه می‌شود. به عنوان مثال، هزینه خوابگاه‌های دولتی دانشجویی 2 الی 4 نفره ماهانه 20 الی 40 دلار خواهد شد. همچنین، هزینه کتاب و لوازم تحریر سالانه حدود 700 لیر می‌شود.

هزینه‌های زندگی در ترکیه

به طور کلی، برای هزینه‌های جانبی زندگی در ترکیه باید ماهانه حدود 27 هزار تا 39 هزار لیر را در نظر بگیرید. در جدول زیر، برخی از هزینه‌های روزمره زندگی در ترکیه را مشاهده خواهید کرد؛

بلیط یک طرفه حمل و نقل محلی 0.38 دلار
هزینه ورود به تاکسی 0.54 دلار
تاکسی (1 کیلومتر) 0.43 دلار
یک وعده غذا در رستوران ارزان 3.23 دلار
آب معدنی 0.22 دلار
12 عدد تخم مرغ 1.38 دلار
یک کیلو برنج 1.24 دلار
یک کیلو سیب زمینی 0.50 دلار
نان سفید (500 گرم) 0.42 دلار

 

ارزان‌ترین روش تحصیل در ترکیه

چنانچه می‌خواهید هزینه تحصیل در ترکیه را تا حد ممکن کاهش دهید، باید با افراد باتجربه و خبره در این زمینه مشورت کنید. گاهی یک اشتباه کوچک در تصمیمات یا مراحل اداری، هزینه‌های شما را چندین برابر می‌کند. موسسه «های مهاجر» با بیش از 11 سال سابقه در امر اعزام دانشجو آماده ارائه مشاوره‌های تخصصی در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی به شما است. برای تماس با کارشناسان این مجموعه می‌توانید با شماره 021-91001016 تماس بگیرید.

انتهای پیام

 

مرتبط با : امیدار ویزا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز