کمبود گاز و اختصاص بنزین به افراد؛ دلیل محدودیت گاز صنایع؟

یکی از اعضای کمیسیون تلفیق و انرژی مجلس از کاهش 40 درصدی سهمیه گاز صنایع خبر داد. این در حالی است که زمزمه‌های اختصاص بنزین به افراد به جای خودروها وجود دارد و وزیر نفت هم درباره کمبود گاز هشدار داده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، دولت و مجلس هیچ وعده‌ای مبنی بر گران نشدن حامل‌های انرژی بخش صنعت، نداده است. درحالی که بارها اعلام شده قرار نیست قیمت حامل‌های انرژی و به خصوص بنزین افزایش یابد.

هادی بیگی‌نژاد در گفتگو با فارس اظهار کرد: دولت در اصلاحیه جدید تصمیم گرفته است که قیمت سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع فولاد را از ۱۰۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی به ۴۰ درصد این نرخ کاهش دهد.

طبق گزارش دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس، بیش از سه‌چهارم یارانه انرژی در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ به غیر خانوارها اختصاص یافته است. یعنی بخش زیادی از یارانه پنهان انرژی به صنایع رسیده است و حالا هم نماینده مجلس خبر از اصلاح قیمت سوخت پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها داده است.

آریاک سفر

پیش از این در زمان کمبود برق تابستان هم وزارت نیرو و وزارت نفت، سهمیه گاز و برق صنایع را نوبت‌بندی کردند. در آن زمان، مصطفی رجبی مشهدی اعلام کرده بود که اولویت تامین برق با مشترکان خانگی است.

به گزارش تجارت نیوز، کارشناسان در این خصوص معتقدند که دولت به دنبال راهی است تا از امکانات خود برای تامین کسری بودجه استفاده کند اما تمایل دارد خانوده‌ها را در امنیت قرار دهد. واحدهای صنعتی که چاره‌ای جز قبول شرایط ندارند، مجبور به تحمل هر شرایطی هستند.

بیشتر بخوانید:

یک کارشناس با اشاره به طرح جدید معاونت اقتصادی درباره اختصاص سهمیه به افراد به جای خودروها خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد به افرادی که انرژی مصرف نمی‌کنند سوبسید داده شود، بودجه آن از مصرف‌کنندگان گرفته می‌شود. مصرف‌کننده هم واحد تولیدی است و شبکه توزیع و جذب مواد اولیه و قیمت حمل و نقل بر تمام پارامترها تاثیر می‌گذارد. با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، قیمت پوشاک، لبنیات و بقیه محصولات هم افزایش پیدا می‌کند.

افزایش مصرف بنزین در کشور نسبت به سال گذشته

از سوی دیگر، بنابر اظهارات مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، از ابتدای سال تاکنون، به‌ طور میانگین روزانه ۸۶ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که با توجه به مدت مشابه پارسال، رشد ۱۵ درصدی نشان می‌دهد. میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در دی‌ نیز به حدود ۸۹.۹ میلیون لیتر رسید که این رقم در دی ۹۹، ۷۶ میلیون لیتر بود.

وی میزان مصرف نفت‌گاز غیرنیروگاهی در کشور از ابتدای امسال را روزانه ۷۶ میلیون لیتر اعلام کرد. همچنین، از ابتدای امسال تا پایان آذر، به‌ طور میانگین روزانه ۵ هزار و ۱۰۰ تن گاز مایع نیز در کشور توزیع شد که مصرف آن در دی‌، روزانه ۵ هزار و ۷۰۰ تن بود. توزیع روزانه نفت سفید در دی نیز ۸.۸ میلیون لیتر بوده که این رقم  از ابتدای سال تا قبل از دی، به‌ صورت میانگین ۳.۸ میلیون لیتر بوده است.

بیست و ششم دی، جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز گفته بود: مصرف بنزین نسبت به قبل از شیوع کرونا ۱۲ درصد افزایش یافته، اما تولید آن فقط یک درصد رشد داشته است.

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز