کرونا چند میلیون بیکار روی دست مملکت می‌گذارد؟

لست سکند

با اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بسیاری از شاغلین تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی که در اثر کرونا کار خود را از دست داده بودند، برای دریافت بیمه بیکاری در سامانه ویژه این بیمه ثبت نام کردند. آمارها از ثبت نام صدها هزار نفر در استان‌های مختلف خبر می‌دهند اما آیا میزان بیکاران ناشی از کرونا به همین مقدار ختم می‌شود؟ قطعا خیر!

به گزارش کاماپرس، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی اثرات کرونا بر اقتصاد کلان کشور پرداخته که در آن به تاثیرات این ویروس بر اشتغال اشاراتی شده است.

چند نفر در اثر کرونا بیکار می‌شوند؟

پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس از بیکاری 2 تا 6 میلیون نفر بر اثر شیوع ویروس کرونا حکایت دارد. این در حالیست که با توجه به تورم 25 درصدی و کاهش شدید سهم نفت از درآمدهای ملی، پیش‌بینی می‌شد سال 99، سالی پرچالش برای اقتصاد و اشتغال کشور باشد.

بازه سنی افراد بیکار شده

بر اساس این گزارش، عمده بخش‌های آسيب‌پذیر از شيوع ویروس كرونا، زیربخش‌های خدمات هستند. ميانگين سنی شاغلان این فعاليت‌ها در بازه 35 تا 37 سال بوده و با توجه به پس‌انداز ناچيز شاغلان در این بازه سنی، بيكاری این افراد می‌تواند در گسترش فقر اثرگذار باشد.یافته‌های این تحقیق، زنان فعال در حوزه تولید پوشاک را به عنوان آسیب‌پذیرترین گروه معرفی کرده و به سهم ناچیز زنان سرپرست خانوار و افراد بی‌سواد در بین مشاغل آسیب‌پذیر اشاره می‌کند.

کدام مشاغل بیشترین آسیب را می‌بینند؟

بررسی‌های از آسیب‌پذیری بیشتر مشاغل غيررسمی در مقایسه با مشاغل رسمی (دارای قرارداد و پوشش بيمه‌ای) خبر می‌دهند. در دسته‌بندی مشاغل نیز بخش خدمات، صنعت و کشاورزی، به ترتیب دارای بیشترین پتانسیل آسیب‌پذیری در میان مشاغل هستند.بیشترین آسیب‌پذیری در خوزه خدماتی مربوط به افراد خوداشتغال و کارکنان مستقل است.

راز آسمان پایتخت

تعریف جدید اشتغال در کشور

روزگاری، اگر فردی در یک نهاد یا سازمان دولتی به کار گرفته می‌شد، «شاغل» نام می‌گرفت اما در تعریف جدید این واژه، سهم سازمان‌های دولتی بسیار ناچیز است. در تعریف جدید، اشتغال نه توسط بخش دولتی یا شركتی و كارخانه‌ای، بلكه عمدتاً توسط بخش غيرشركتی و با تمركز بر خدماتی مانند خرده‌‌فروشی و عمده‌فروشی، تعميرات، حمل‌ونقل، واسطه‌گری، خدمات مواد غذایی و … ایجاد شده است.

از آنجا که این گروه از شاغلان عمدتاً دارای مشاغل تمام‌وقت نيستند و در موقعيت‌های شغلی ناپایداری مشغول هستند كه عمدتاً به تقاضای خانوارها و حضور آنان در خارج از خانه وابسته است. كاهش تقاضای رخ داده طی ماه اسفند و احتمال تداوم آن حداقل تا پایان اردیبهشت سال 1399 سبب از بين رفتن گسترده این مشاغل خواهد شد

شاغلانی که زیر چتر بیمه نیستند

متاسفانه، بسياری از مشاغل ازدست‌رفته در اثر شيوع كرونا (مشاغل غيررسمی و كاركنان مستقل)، نه بيمه دارند كه تخفيف در حق بيمه كارفرما سبب نجات آن‌ها شود و نه به تسهيلات و كمک‌های مالی دولت دسترسی دارند. بخش عمده این گروه مشمول برنامه‎های دولت برای حفظ مشاغل در بنگاه‎های اقتصادی نيز نمی‌شوند.

از سوی دیگر، اگر شوک كاهش تقاضای ناشی از شيوع كرونا را موقتی فرض كنيم، اشتغال ازدست‌رفته در بنگاه‌های بزرگ و متوسط پس از گذر از بيماری كرونا احيا خواهد شد اما برای این دست از مشاغل امكان احيای مجدد و حتی تأمين معيشت روزانه امكان‌پذیر نيست.

پایان خبر

مرتبط با : سازمان تامین اجتماعی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز