کدام سهام در سال 1400 بیشترین ریزش قیمتی را داشتند؟

تور لحظه آخری-کاماپرس

معمولا سه ماه اول هر سال، فصل جمع بندی عملکرد شرکت‌های بورسی در سال گذشته است. انتشار صورت‌های مالی برای مشخص شدن سود و زیان، رشد و ریزش قیمتی سهام هر شرکت و همچنین تقسیم سود، از جمله کارهایی است که شرکت‌های بورسی در ماه‌های اولیه هر سال انجام می‌دهد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار بورس، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، انتشار صورت‌های مالی و لیست بازدهی مثبت و منفی شرکت‌های مختلف که توسط هر مجموعه بورسی یا شرکت‌های سرمایه گذاری معتبر انجام می‌شود، اطلاعات خوبی را به سهامداران و افراد علاقه مند به سرمایه گذاری در بورس، منتقل می‌کند. بنابراین این قبیل اطلاعات برای تغییر پرتفوی مشتریان و شروع سرمایه گذاری مفید به نظر می‌رسد. در این گزارش پنج نمادی که بیشترین ریزش قیمتی را از سقف یکساله خود داشتند به خوانندگان معرفی خواهند شد؛

اخبار مرتبط را بخوانید:

«حاریا»

میزان ریزش قیمت محاسبه شده نسبت به سقف سال گذشته؛ 86 درصد

راز آسمان پایتخت

حاریا نماد بورسی شرکت کشتیرانی آریا است. شرکت کشتیرانی آریا در سال 1382 تاسیس و 1383 به بورس وارد شد. فعالیت اصلی این شرکت در حوزه مدیریت بنادر، فعالیت بازرگانی، انجام اقدامات مجاز و متنوع در زمینه حمل و نقل دریایی و … است. هم اکنون کشتی‌های این مجموعه در سراسر دنیا فعالیت دارند و به صورت قانونی حمل و نقل دریایی را انجام می‌دهند. کشتیرانی آریا دارای سه نوع کشتی فله بر، هندی ماکس و سوپرهندی ماکس است.

سهام این شرکت در بازار پایه نارنجی فرابورس عرضه می‌شود. اکنون ارزش بازاری این سهام هزار و 482 میلیارد ریال است. قیمت فروش حاریا هم به 5 هزار و 450 ریال می‌رسد. عمده سهامداران این مجموعه هم، اشخاص حقیقی، شرکت ملی نفتکش ایران- سهامی خاص- و حمل واردات ایران- سهامی خاص- هستند. سهم این شرکت بورسی سال گذشته ریزش قیمتی زیادی را در مقایسه با دیگر سهام‌های بازار بورس تجربه کرد.

«غفارس»

میزان ریزش قیمت محاسبه شده نسبت به سقف سال گذشته؛ 80 درصد

نماد بورسی غفارس متعلق به شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس است. این مجموعه در سال 1342 فعالیت خود را در استان فارس، شهر شیراز، آغاز کرد. شرکت پگاه فارس یکی از سه زیرمجموعه شرکت صنایع شیر ایران، پگاه، است. این مجموعه به تولید و فرآوری شیر و انواع فرآورده‌های شیری می‌پردازد. پگاه فارس در نظر دارد تا در آینده حداقل روزانه هزار تن شیر تولید کند و بالاترین سهم بازار صنعت لبنیات را در داخل کشور به دست آورد. ضمن اینکه همین مجموعه به دنبال صادرات 20 درصد از محصولات خود به بازارهای خارجی است.

هم اکنون سهام این شرکت در تابلوی بازار دوم فرابورس دیده می‌شود. در حال حاضر ارزش بازاری غفارس تقریبا 5 هزرا و 740 میلیارد ریال است. امروز قیمت فروش این سهم در محدوده 4 هزار و 930 ریالی قرار دارد. عمده‌ترین سهامدار این مجموعه، شرکت صنایع شیر ایران است که 83.23 درصد سهام آن را در اختیار دارد.

«شلعاب»

میزان ریزش قیمت محاسبه شده نسبت به سقف سال گذشته؛ 80 درصد

شرکت لعابیران با نماد شلعاب در بخش شیمیایی، رنگ- بتونه- جوهر، بازار سرمایه حضور دارد و در حال حاضر هم سهام آن در بازار دوم بورس عرضه می‌شود. این شرکت، زیرمجموعه هلدینگ صدر تامین بوده و از سال 1360 با ظرفیت عملی تولید سالیانه حدودا 25 هزار تنی در شهر شیراز مشغول به کار شد و هم اکنون نیز در حال فعالیت است.

تولید انواع فریت، لعاب، انگوب، پودر چاپ، رنگ متالیک، لوستر و همچنین وتروزا، شوگر، لعاب‌های پولیشی و گرانیلیای پولیشی از فعالیت‌های اصلی این مجموعه محسوب می‌شوند. مشتریان اصلی محصولات شرکت لعابیران، انواع برندهای صنعت کاشی و سرامیک هستند.

هم اکنون ارزش بازاری نماد شلعاب به 3 هزار و 6 میلیارد ریال می‌رسد. قیمت فروش امروز این سهام هم 4 هزار و 980 ریال است. عمده سهامداران این مجموعه شرکت سرمایه گذاری صدر تامین- سهامی عام- با 43.2 درصد سهم و اشخاص حقیقی با 1.21 درصد سهم هستند.

«خزر»

میزان ریزش قیمت محاسبه شده نسبت به سقف سال گذشته؛ 79 درصد

سهم هلدینگ فنرسازی زر- سهامی عام- با نماد خزر در بورس عرضه می‌شود. این مجموعه در سال 1342 با ظرفیت تولید هزار تن انواع فنر تخت آغاز به کار کرد. هم اکنون این شرکت یکی از مجموعه‌های بزرگ فنرسازی کشور محسوب می‌شود و 32 درصد از سهم بازار ایران در زمینه تولید انواع فنر، متعلق به این مجموعه است.

این مجموعه دارای سه شرکت مجزا در تهران، گلپایگان و سیستان و بلوچستان بوده و هر کدام از آن‌ها به تولید محصول خاصی مشغول هستند. تولید اصلی زر تهران، دست فنر و لایی باز، محصولات مجموعه گلپایگان، فنر لول و تورشن بار و تولیدی شرکت سیستان هم پابند است.

سهام خزر در بازار اول، تابلوی فرعی، بورس عرضه شده است. هم اکنون سهام خزر در وضعیت ممنوع- متوقف به سر می‌برد. اما آخرین اطلاعات نشان می‌دهد که ارزش بازاری این سهم 7 هزار و 223 میلیارد ریال شد. سهامداران عمده خزر هم شرکت سازه گستر سایپا- سهامی خاص-، شخص حقیقی و سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا- سهامی عام- هستند.

«سفاسی»

میزان ریزش قیمت محاسبه شده نسبت به سقف سال گذشته؛ 79 درصد

شرکت فارسیت اهواز یکی از مجموعه‌هایی است که در بازار بورس حضور دارد. سهام این شرکت با نماد سفاسی در بازار پایه زرد فرابورس عرضه می‌شود. این مجموعه از سال 1353 کار خود را آغاز کرد و اکنون به صورت عمده در زمینه تولید لوله‌های بتنی مسلح و غیرمسلح و همچنین قطعات بتنی، به خصوص دیوارهای پیش ساخته، فعالیت دارد. در واقع هدف اصلی این شرکت تولید و عرضه محصولات مورد مصرف در طرح‌های عمرانی است.

در حال حاضر ارزش بازاری سهام شرکت فارسیت اهواز به 2 هزار و 80 میلیارد و 320 میلیون ریال می‌رسد. نرخ فروش سهم این مجموعه نیز هم اکنون 3 هزار و 86 ریال اعلام شده است. سهامدار عمده سفاسی، شرکت سیمان فارس و خوزستان- سهامی عام- است که 53.28 درصد سهم این مجموعه را در اختیار دارد. سهامدار عمده بعدی این شرکت هم شخص حقیقی بوده که 1 درصد از سفاسی متعلق به وی است.

مرتبط با : سازمان بورس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز