کاهش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در صورت تصویب طرح جنجالی مجلس

عده ای از نمایندگان مجلس طرحی در حوزه کارگران و بازنشستگان ارائه کرده اند که بندهای مناقشه برانگیزی در آن گنجانده شده و در صورت تصویب این طرح خروجی آن چیزی جز کاهش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نخواهد بود.

به گزارش کاماپرس، بازنشستگان تامین اجتماعی که از ماه ها قبل هر راهی را برای افزایش حقوق خود پیگیری کرده اند؛ از رایزنی های گسترده روسای کانون های بازنشستگی با مسئولان سازمان تامین اجتماعی تا  تجمع های مکرر مسالمت آمیز و … . اکنون که صدای آنها اندکی نیرومند شده و تریبون های مختلف به انعکاس آلام معیشتی بازنشستگان پرداخته اند و دولت و سازمان تامین اجتماعی هم اندک تحرکی برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از خود نشان داده ، از مجلس انتظار می رود با این صدا همراهی کند و بازنشستگان را مورد حمایت قرار دهد.

این اتفاقی است که در عمل نیفتاده و سهل است که مجلس در جهت عکس حرکت می کند. طرحی که تعدادی از نمایندگان مجلس برای بازنشستگان تدارک دیده اند می تواند ستون های لرزان دیگری را از زیر سقف معیشت بیرون بکشد و معیشت آنها را بیش از پیش تخریب کند.

طرحی که فقط ظاهر موجهی دارد

ایلنا درباره این طرح نوشته است؛ طرحی که به نام «توانمندسازی و پایداری سازمان تامین اجتماعی» توسط ۳۴ تن از نمایندگان مجلس یازدهم طراحی و اعلام وصول شده ظاهر خوب و قابل قبولی دارد اما در راهکارها، به بیراهه رفته است؛ نه خبری از افزایش مشارکت جامعه ذینفعان یعنی کارگران و بازنشستگان و اداره‌ی شورایی سازمان استو نه بهینه‌سازی مدیریت سازمان و کاستن از حقوق مدیران را هدف گرفته است؛ در ضمن از احیای قراردادهای دائم کار که می‌تواند ورودی‌های سازمان را به شیوه‌ی مطلوب و پایدار افزایش دهد، در این طرح هیچ نشانی نیست!

راز آسمان پایتخت

بنا به اعلام این خبرگزاری ، در این طرح تا دل‌تان بخواهد، حقوق و مستمری بازنشستگان را –چه بازنشستگان عادی و چه بازنشستگان سخت و زیان آور- مورد اجحاف و تضعیف بنیه قرار گرفته است.

خبر مهم امروز را بخوانید:

طرحی برای کاهش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در آینده

برای مثال در این طرح آمده است؛ متوسط مزد یا حقوق عبارتست از متوسط وزنی ضرایب دستمزدی که از نسبت متوسط مزد یا حقوق روزانه بیمه شده که بر اساس آن حق بیمه پرداخت شده به حداقل دستمزد روزانه همان سال طی دو سال آخر پرداخت حق بیمه محاسبه می‌گردد ضربدر حداقل دستمزد ماهانه سال برقراری. از ابتدای سال ۱۴۰۱ هر سال یک سال به سنوات مبنای محاسبه متوسط مزدی حقوق موضوع این تبصره اضافه می‌گردد تا کل دوره ۲۰ سال بیمه‌پردازی را دربربگیرد.

این ماده، مستمری بازنشستگان را هدف گرفته و قرار گذشته که از ۱۴۰۱ یکسال به سنوات محاسبه بازنشستگی افزوده شود؛ یعنی در ۱۴۰۱، دو سالِ مبناییِ پیشین به سه سال برسد و همینطور افزایش یابد تا در ۱۴۲۰، کل بیست سال سنوات اشتغال، مبنای محاسبه مستمری قرار بگیرد؛ این یعنی کاستن از مستمری بازنشستگان آینده.

در مورد مشاغل سخت و زیان‌آور نیز که در حال حاضر هر سال سابقه کار سخت، یکسال و نیم محسوب می‌شود، این طرح اصلاحاتی در جهت کاستن از حقوق کارگران دارد؛ اصلاحاتی که موجب می‌شود هر سال سابقه سخت فقط یکسال و دو ماه یا یکسال و سه ماه به حساب بیاید.

اخبار مهم و مرتبط را بخوانید:

انتقاد شدید عضو کارگری شواری عالی کار از طرح مجلس

فرامرز توفیقی عضو کارگری شورای عالی کار با انتقاد شدید از این ماده گفته است: این طرح را از کشورهای مترقی الگوبرداری کرده‌اند اما یادشان رفته که در آن کشورها، میانگین تورم در بیست سال، نهایت دو یا سه درصد است؛ بنابراین حقوق یک کارگر در بیست سال، چندان نوسان و تغییرات عمده ندارد؛ درحالیکه در ایران با این تورم افسارگسیخته، تفاوت حقوق در طول بیست سال از زمین تا آسمان است. در ایران از ۵۸ تا ۹۹، رشد نقدینگی ۲۰ هزار برابر بوده اما در همین بازه، میانگین رشد ناخالص ملی به ۲ درصد هم نرسیده! در کشورهای دیگر، اگر رشد ناخالص ملی ۱۳ باشد، رشد نقدینگی نهایت، ۱۵ یا ۱۶ است! این ناهمگونی و کاهش شدید ارزش پول ملی در طول زمان، موجب می‌شود که ماده ۲ این طرح، موجب آسیب‌رسانی جدی به بازنشستگان شده و مستمری آن‌ها را بازهم بیشتر به زیر خط فقر سوق دهد.»

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم حوزه بازنشستگان، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

13 دیدگاه برای “کاهش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در صورت تصویب طرح جنجالی مجلس

  1. محمد گفته:

    اتفاقا اینکه پرداختی تمام سالها در مستمری نقش داشته باشد عادلانه تر است و جلوی بسیاری از تخلف ها گرفته می شود. درضمن قرار نیست با این طرح حقوق کاهش یابد

  2. رضا ۱۱۰ گفته:

    دراین دوره بسیارمجلس بیسوادی داریم وخدا به ملت رحم کندبجای اینکه به برنامه های تولیدی بپردازند که رونق ایجاد شود سادترین راه که دست توجیب ملت هست راانتخاب میکنندواقعا جای تاسف دارد که بدون تحقیق وفکر کردن طرح درمجلس مطرح میکنند این طرح زمانی قابل اجراهست که اولا تورم درکشور ۲درصد باشد نه هرسال تورم ۸۰درصد باشد واین طرح برگرفته ازکشورهای دیگرهست ونمیشود درکشور ما که هرسال تورم بسیاربالا هست اجراگرددبنظرم تااین نمایندها خرابکاری بیشتری نکرده باید نمایندگان کارگری باحمایت کارگرها جلو حتی مطرح کردن این طرح رابگیرند چه رسد به تصویب طرح

  3. داوود گفته:

    نماینگان مجلس وقتی دنا پلاس رو میگرفتند مزه کرده حالا مشاور لابی گریهای پولسازها شدند سقره ها خالیه مگر نمیفهمید دولت هم که حقه بازه یکی به نعل میزنه یکیبه میخ پدر مردم رو در اورزید با لین فرمولهای من در اوردیتون.

  4. بازنشسته گفته:

    کسانی که با التماس و چاپلوسی و هزار وعده وعید به مردم به مجلس را پیدا میکنند بعداز رفتن به مجلسربجای اینکه فکر مردم باشند چهره واقعی خود را نشان میدهند ولی کور خوندن ما بازنشستگان حق خودمان را از حلقوم شون بیرون می کشیم چون چیزی برای از دست دادن نداریم

  5. Hamid گفته:

    واقعا خنده داره ،بجای اینکه بفکر افزایش حقوقها با این تورم وحشتناک باشند ،تازه بفکر کاهش حقوق هستند خیلی مسخر س

  6. * گفته:

    اینا نماینده کارفرما و دولت هستن نه مردم شکمشون سیره فکر گرسنه نیستند اون زمان که امثال مرتضوی داشتن اموال تامین اجتماعی رو نابود میکردن این به اصطلاح آقایون کجا بودن؟

  7. يك بازنشسته زخم خورده از بي كفايتي ها گفته:

    روزي كه تو آمدي بدنيا عريان……جمعي به تو خندان و تو بودي گريان….. كاري بكن ايدوست كه وقت رفتن…. جمعي به تو گريان و تو باشي خندان——————————– دنيا تا بوده همين بوده فقير و غني تاريك و روشن سفيد و سياه و…….. اما اينها در دوره هايي بوده كه مردم توقع عدالت از استبداد و ظلم و جور زمانه و حكمرانان را نداشته بودند اما حال چه؟ ؟؟؟ مگر ما انقلاب نكرديم كه ظلم و جور و استبداد از ميان برداشته شود؟ اكنون كه چهل سال گذشته چگونه است كه عدالت اجتماعي و تامين اجتماعي مشكل بزرگ ما شده آنهم در كشوري كه داعيه اسلامي بودن و ام القراي جهان اسلام را دارد؟ كارگر و بازنشسته هر دو در تنگناهاي مالي غوطه ورند و همه مسولين كك شون هم نمي گزد….. در چين كه يك كشور كمونيستي و سوسياليستي هم هست با جمعيتي بالغ بر بيست برابر ايران ببينيد يك مفسد اقتصادي يك غارتگر بيت المال و اختلاسگر پيدا مي كنيد؟؟؟؟؟ اين چگونه مسلماني هست كه دودمان ما را بر باد ميدهد؟؟ رشوه بي قانوني اختلاس رانت فساد و فحشا بيكاري تورم وحشتناك ووو….. اين شاخصه ايران شده… وااسفا

  8. محسن گفته:

    اگه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی رو بخوان کاهش بدن برای دولت و نماینده ها خیلی بد خواهد شد و خواب خوش نخواهند داشت چونکه اون موقع هست که شورش و بلوا ایجاد میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز