کانال سوئز و ۵ نکته مهم که باید درباره آن بدانید

لست سکند

حالا و با به گل نشستن کشتی غول پیکر اور گیون و راه بندان سنگینی که به راه انداخته است، نقش مهم کانال سوئز در اقتصاد جهانی بیشتر از همیشه به چشم می‌آید.

به گزارش کاماپرس، بسته شدن کانال سوئز که مانع از تردد تانکرهای نفتی شده، قیمت نفت را فقط در روز گذشته 2.62 دلار افزایش داده است و هر بشکه نفت برنت به قیمت 64.57 دلار معامله می‌شود. همین افزایش قیمت نفت در یکی دو روز گذشته از استراتژیک بودن این آبراه حیاتی حکایت می‌کند، آبراهی که حالا خیلی از کشورها منتظر باز شدن آن هستند تا جلوی ضررهای میلیارد دلاری را بگیرند.

شرکت بیمه آلمانی آلیانتس اعلام کرده که بسته شدن کانال سوئز می‌تواند هر هفته حدود ۱۰ میلیارد دلار خسارت روی دست تجارت جهانی بگذارد. کشتی‌های کانتینربر و نفت‌کش‌ها به جای دور زدن کل قاره آفریقا، مسیر بسیار کوتاه‌تر ۱۹۳ کیلومتری کانال سوئز را طی می‌کنند تا از آسیا به اروپا یا برعکس بروند. اما چرا این کانال که ساخته دست بشر است و مدیترانه را به دریای سرخ متصل می‌کند، این قدر اهمیت دارد؟

۱-امنیت غذایی کشورها

کانال سوئز یکی از ۱۴ گذرگاه آبی مهم جهان است که امنیت غذایی کشورها به آن وابسته است. در حال حاضر به دلیل بسته شدن این کانال ۱۶۰ کشتی در دوسوی این کانال در راه مانده اند.

راز آسمان پایتخت

۲-عبور ۱۰ درصد از کل تجارت جهان از کانال سوئز

لویدز لیست مجله معروف ترابری دریایی بریتانیا ارزش میانگین کالاهایی را که هر روز با کشتی از کانال سوئز می‌گذرند، ۹.۶ میلیارد دلار برآورد کرده است. همچنین به طور میانگین هر روز بیش از ۵۰ کشتی از کانال سوئز عبور کرده و ۱.۲ میلیارد تن بار را جابجا می‌کنند.

۳- تعطیلی خط تولید کارخانه‌ها

به نوشته یورونیوز به گل نشستن کشتی اور گیون در کانال سوئز، رساندن طیف وسیعی از قطعات و مواد اولیه برای توید محصولات اروپایی مانند پنبه هند برای تولید لباس، نفت خاورمیانه برای پلاستیک و نیز قطعات خودرو چینی را به تأخیر می‌اندازد.

۴- به خطر افتادن زنجیره تامین کالا

زنجیره تامین کالا در جهان هم اکنون به دلیل همه‌گیری کرونا و نیز افزایش میزان خرید نسبت به تولید، بحرانی است، بنابراین وضعیت کنونی در کانال سوئز ممکن است مشکلات موجود در زنجیره تامین را حادتر کند.

۵- گران شدن قیمت نفت

روزانه حدود ۱.۹ میلیون بشکه نفت از کانال سوئز عبور می‌کند که حدود ۷ درصد حمل و نقل دریایی جهان است، بسته شدن کانال سوئز ممکن است بر حمل و نقل نفت و گاز طبیعی از خاورمیانه به اروپا و قیمت آن تاثیر بگذارد. حمل ونقل فرآورده‌های نفتی تصفیه شده به اروپا مانند بنزین و سوخت جت هم از طریق کانال سوئز انجام می‌شود .

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز