کارگران این هفته چقدر باید عیدی بگیرند؟

با نزدیک شدن به ایام پایانی سال کارگران علاوه بر حقوق و دستمزد اسفندماه مبلغی را که قانون کار معین کرده است به عنوان عیدی دریافت می کنند اما این مبلغ برای تمام کارگران یکسان نیست.

به گزارش کاماپرس، وقتی سخن از حقوق و مزایای کارگران به میان می آید یکی از مهم ترین مزایای این اقشار عیدی و پاداش پایان سال است.

چرا عیدی کارگران از کارمندان بیشتر است؟

مبلغ عیدی کارگران در پایان هر سال از عیدی کارمندان دولت بیشتر است و در واقع عیدی پایان سال کارگران تنها مزیت نقدی شغلی آنهاست که نسبت به مزیت مشابه حقوق بگیران دولت یعنی عیدی کارمندان دولت، در سطح بالاتری قرار دارد.

در مورد علت این تفاوت گفته شده است که کارمندان دولت نسبت به کارگران از مزایا و ثبات شغلی بیشتری برخوردارند و قانون گذار تلاش کرده است با افزایش عیدی کارگران تا حدودی عدالت را در میان اقشار حقوق بگیر دولتی و غیر دولتی برقرار کند.

حداقل عیدی کارگران طبق قانون کار

طبق اصلاحیه‌ای که در سال 1370 در قالب یک ماده واحده به قانون کار اضافه شد تمام کارفرمایانی که کارگران را به صورت استخدام بلندمدت ، قراردادی( از انواع مختلف)، پیمانی و … در استخدام خود دارند و به عبارت دیگر تمام کارفرمایانی که افراد شاغل در کسب وکار و کارگاه‌ آنها در شمول قانون کار قرار می‌گیرد موظفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان حداقل مبلغ عیدی و پاداش پرداخت کنند.

آریاک سفر

ضمنا قانون کار سقف 90 روز مزد را نیز به ازای یک سال کار برای پرداخت عیدی کارگران در نظر گرفته است که شاید معدودی از کارفرمایان این مبلغ را به عنوان حداکثر عیدی به کارگران پرداخت کنند و آنچه معمولا کارگران به عنوان عیدی دریافت می‌کنند همان مبلغ حداقل قانونی یعنی 60 روز آخرین مزد است.

باید توجه داشت منظور از آخرین مزد در این ماده قانونی ، مقدار دستمزد روزانه است که هر سال توسط شورای عالی کار به تصویب می‌رسد. طبق مصوبه شورای عالی کار، دستمزد روزانه در سالجاری – 1399 – معادل ۶۳ هزار و ۶۸۰ تومان است. به این ترتیب مبلغ ۶۳هزار و ۶۸۰ تومان ضرب در 60 روز که بالغ بر 3 میلیون و ۸۲۰ هزار تومان است باید امسال به عنوان حداقل عیدی به کارگران پرداخت شود.

اخبار پربازدید را بخوانید:

عیدی کارگرانی که یک سال کامل کار نکرده‌اند چطور محاسبه می شود؟

نکته مهم دیگر در قانون عیدی کارگران این است که مبلغ حداقل عیدی به کارگرانی که یک سال کامل کار نکرده‌اند – چه به صورت داوطلبانه ترک کار کرده باشند و چه توسط کارفرما از کار برکنار یا اخراج شده باشند – هم تعلق می‌گیرد. مبلغ عید این دسته از کارگران از فرمول حداقل مزد ضرب‌در ۲ تقسیم بر ۱۲ و ضرب‌در تعداد ماه های کارکرد آنها به دست می‌آید.

طبق این فرمول چنانچه یک کارگر حتی یک ماه کار کرده باشد مبلغ ۳۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان به عنوان عیدی به او تعلق می گیرد.

در جدول زیر مبلغ عیدی قانونی به ازای یک سال کار کامل و همچنین مبلغ عیدی به ازای یک ماه تا یازده ماه کارکرد محاسبه شده است.

عیدی کارگران چه زمانی باید پرداخت شود؟

قانون کار در مورد زمان دقیق پرداخت عیدی کارگران سکوت اختیار کرده و تاریخ مشخصی را معین نکرده و بر این اساس دست کارفرمایان برای تعیین زمان پرداخت عیدی باز گذاشته شده است تا بر اساس شرایط تامین نقدینگی کارگاه، عیدی کارگران خود را پرداخت کنند. ناگفته نماند که اغلب کارفرمایان عیدی را به همراه حقوق اسفندماه و تا قبل از پایان سال پرداخت می کنند.

عیدی در 10 سال اخیر چقدر افزایش داشته است؟

بد نیست بدانید مبلغ حداقل عیدی 10 سال پیش یعنی در سال 1389 معادل 606 هزار تومان بوده که نشان می دهد حداقل مزد ماهانه در آن سال 303 هزار تومان بوده است. ضمنا حداقل عیدی در سال گذشته – سال 1398 – هم برابر با ۳۰ میلیون و 337 هزار و 620 ریال بوده است.

در جدول زیر حداقل دستمزد و مبلغ حداقل و حداکثر عیدی سال های 1387 تا 1397 را مشاهده می‌کنید.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام
نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز