کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ چقدر باید مالیات بدهند؟

لست سکند

کارمندان و بازنشستگانی که در ماه بالای ۸ میلیون تومان حقوق می‌‌گیرند باید مالیات بپردازند، اما کسانی که حقوق آنها چهار میلیون در ماه و ۴۸ میلیون تومان در سال است، مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند.

به گزارش کاماپرس، حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ۹۹ به طور متوسط ۱۵ درصد افزایش داشت و حداقل دریافتی آنها ۲.۸ میلیون تومان بود.اما حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد افزایش داشته و حداقل پرداختی به آنها هم حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

تصویب مجلس نشان می دهد، ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر بر اساس آخرین حکم کارگزینی سال ۱۳۹۹ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا می کند البته مشروط به اینکه میزان افزایش حقوق هیچ کسی نسبت به سال گذشته بیشتر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نباشد.

با این مصوبه در قانون بودجه، حقوق های بالای ۱۰ میلیون تومان مشمول افزایش ۲۵ درصدی نشده و فقط رقم ثابت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به آنها اضافه می شود. اما مالیات از حقوق شامل کدام گروه از کارمندان و بازنشستگان می شود؟

مالیات ۱۰ درصدی برای حقوق های ۸ میلیونی

راز آسمان پایتخت

برای سال ۱۴۰۰ سقف معافیت مالیاتی در ماه چهار میلیون و در سال تا ۴۸ میلیون تومان است و مازاد بر آن به صورت پلکانی مشمول مالیات می شود.
بر این اساس نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان به این صورت است که مازاد ۴۸ میلیون تومان در سال تا رقم ۹۶ میلیون تومان و به عبارتی هشت میلیون تومان در ماه ۱۰ درصد مشمول مالیات می شود.

مالیات ۱۵ درصدی برای حقوق های ۱۲ میلیونی

کارمندانی که در سال حدود ۹۶ میلیون تا ۱۴۴ میلیون تومان یعنی برای هر ماه ۱۲ میلیون تومان حقوق می گیرند باید ۱۵ درصد مالیات بپردازند.

مالیات ۲۵ درصدی برای حقوق های ۱۸ و ۲۴ میلیونی

کسانی که در سال از ۱۴۴ میلیون تا ۲۱۶ میلیون تومان یعنی در ماه۱۸ میلیون تومان حقوق می گیرند و کسانی که از ۲۱۶ میلیون تا ۲۸۸ میلیون تومان در سال حقوق دارند یعنی حقوق حدود ۲۴ میلیونی در ماه، شامل ۲۵ درصد مالیات می‌شود.

مالیات ۳۵ درصدی برای حقوق های ۳۲ میلیونی

حقوق های ۲۸۸ میلیون تا ۳۸۴ میلیون تومان در سال ۳۰ درصد و از ۳۸۴ میلیون تومان (در سال) بالاتر یعنی از ۳۲ میلیون تومان در ماه، ۳۵ درصد مشمول مالیات می شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز