کارمانیا EK1 اولین خودروی برقی مونتاژی ایران چند ؟

لست سکند

اولین خودروی برقی ایران که کارمانیا EK1 نامیده شده را شرکت کارمانیا از چین وارد کرده و در کشور ما مونتاژ می کند اما آنچه برای مصرف کنندگان ایرانی اهمیت دارد قیمت این خودرو است.

به گزارش کاماپرس، خودروهای برقی هر روز در حال گرفتن سهم بیشتری از بازار خودرو در جهان هستند و در موفقیت این خودروها و استقبال مصرف کنندگان همین بس که مدیرعامل معروف ترین خودروسازی برقی جهان یعنی تسلا در مدت کوتاهی به جایگاه اول ثروتمندترین مردان جهان راه یافته است.

اولین خودروی برقی ایران نیز قرار است از بهار سال آینده وارد بازار شود اما این خودرو تولید خودروسازان بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا نیست.

روزنامه هفت صبح در گزارشی به این خودرو پرداخته و در بخشی از این گزارش نوشته است؛  اولین زمزمه های مونتاژ خودروی برقی در ایران اوایل شهریورماه امسال مطرح شد. طبق اخبار منتشره قرار بود شرکت کارمانیا ایران با همکاری شرکت سودای چین مدل EV را که در سال ۲۰۱۹ معرفی شده بود در ایران با نام EK1 مونتاژ کند.

کارمانیا EK1 از فروردین 1400 وارد خط تولید می شود

راز آسمان پایتخت

در دی ماه تصویر این خودرو در حاشیه بازدید استاندار کرمان از مجموعه کارخانجات خودروسازی در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید منتشر شد. در نهایت در ۶ بهمن ماه بود که شرکت کارمانیا در مراسمی از برنامه‌هایش برای عرضه سدان برقی کارمانیا کاوان خبر داد. آقای برازوان مدیرعامل کارمانیا گفته این شرکت تولید خودرو برقی را از فروردین ۱۴۰۰ شروع خواهد کرد.

تیراژ اولیه تولید؛ سالانه 1000 دستگاه

همچنین در این مراسم از آغاز پروژه ایجاد زیرساخت خودروهای برقی در تهران رینگ شمال کشور و اینکه شمال به جنوب ایران خبر داده شد. طبق این طرح قرار است که کارمانیا با مشارکت چند شرکت داخلی و خارجی در فاز اول حلقه شمالی کشور را مجهز به ایستگاه های شارژ کند. در فاز دوم نیز مسیر جنوبی کشور تا بندرعباس به ایستگاه های شارژ سریع مجهز خواهند شد .سپس در فاز سوم نیز مابقی مسیرهای پرتردد کشور به جایگاه های شارژ تجهیز می‌شوند. کارمانیا برنامه دارد با تیراژ ۱۰۰۰ دستگاه این خودرو در سال ۱۴۰۰ کرده و به تدریج مونتاژ آن را افزایش دهد.

مشخصات فنی و آپشن ها

EK1 که بر اساس پلتفرم سوزوکی SX4 ساخته شده جزو سدان های جمع و جور شهری محسوب می شود؛ کلاسی که سالهاست بیشترین آمار تولید و فروش خودرو در آن اتفاق می‌افتد. طراحی این خودرو در جلو و عقب ساده و شبیه خودروهای ایرانی و چینی های مونتاژ شده در ایران است . باطری های کارمانیا از نوع ۴۴ و نیم کیلو وات است که می تواند قدرت موتور الکتریکی خودرو را به حدود ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور را به ۲۴۰ نیوتن متر برساند. این خودرو با این مشخصات فنی می‌تواند حداکثر ۱۳۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد.

 EK1 در بازار چند تمام می شود؟

بهترین ویژگی کارمانیا را باید میزان پیمایش آن دانست که طبق ادعای سودا با یک شارژ می تواند مسافتی معادل 305 کیلومتر را بپیماید. از آپشن های این خودرو می توان به دو ایربگ،  دی‌لایت، تهویه مطبوع دیجیتال، ایزوفیکس، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، مانیتور لمسی با دوربین عقب، فرمان‌برقی و آینه عقب الکتروکرومیک اشاره کرد. با توجه به نبود خودرویی در این کلاس در ایران به سختی می توان قیمت آن را پیش بینی کرد اما حداقل قیمت ۴۰۰ میلیون تومانی برای آن محتمل است.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

7 دیدگاه برای “کارمانیا EK1 اولین خودروی برقی مونتاژی ایران چند ؟

  1. علی گفته:

    کارمانیا بجای این خودرو که فقط بدرد درون شهری می خورد می توانست از نوع شاسی بلند برقی استفاده کند تا هم به تعهدات قبلی خود عمل کرده باشد هم فروش خوبی داشته باشد

  2. عباسعلی گفته:

    ثبت نام بی وای دی کردیم آخرش شده این تا امکانات و سردیس این ماشین بیاد باید خاک بخورد نخواستیم پول مردم را بروز بدهید من قیمت سه تا پژو را دادم ثبت نام کردم

  3. رضا گفته:

    با حذف s6 از سبد محصولات و اضافه شدن ek1 , keyton بزرگترین توهین به شعور مشتریانی که زمانی به کارمانیا و برند بی وای دی اعتماد و افتخار داشتند وارد شده است.!!!!!!! وجود هر برندی به جز بی وای دی در سبد محصولات کارمانیا باعث سلب اعتماد مشتریان از خدمات پس از فروش کارمانیا و سقوط اعتبار گذشته کارمانیا در حوضه خودرو خواهد شد.

  4. رضا گفته:

    با سلام — بزرگترین ضربه ای که استعمار نوین توانست بر پیکره ملت ما طی دهه های گذشته بزند از بین بردن نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی است. به طوری که اکنون افرادی با کمترین ضریب هوشی در بالاترین رده های تصمیم گیری جا خوش کرده اند. کارمانیا نیز با این سیاست های کوته بینانه روز به روز به افول خود نزدیک می شود. کارمانیا فقط با فعالیت با بی وای دی و ورود و تولید خودروهای برقی و هیبریدی جدید آن می تواند همانند هیوندا و کیا و تویوتا جای پا و اعتبار خود را در کشور حفظ کند و کل صنعت خودرو کشور و آلودگی های شهرها را به اجبار متحول کند وگرنه ek1 و کیتون و حتی بهترین برندهای دنیا نمی توانند به داد کارمانیا برسند. کار با برند های مختلف باعث عدم اعتماد مشتریان به خدمات پس از فروش و از بین رفتن کل اعتبار گذشته کارمانیا و بی وای دی در کشور خواهد شد. اگر مدیران کارمانیا مشکلات تعهدات قبلی خود را با مدیران بی وای دی چین در میان بگذارند حتما آنها پیشنهاد خواهند داد تعهدات قبلی با جدیدترین محصولات هیبریدی و برقی بی وای دی جبران شود و طبق قرارداد ها عمل شود و فقط مابه تفاوت قیمت دلاری با توجه به قیمت دلاری آن تعهدات در 3 سال پیش و قیمت دلاری آنها هم اکنون از مشتری به دلار با قیمت روز گرفته شود. مثلا اگر s6 را به قیمت قطعی پیش فروش کرده و در قرار داد قرار بوده 2 الی3 ماهه تحویل دهند و در 3 سال پیش قیمت دلاری آن 18000 دلار در بازار چین بوده است کارمانیا موظف است اکنون خودرو جایگزین با قیمت 18000 دلاری و یا لااقل همان s6 قبلی بدون گرفتن هزینه اضافه با توجه به قرارداد به مشتری تحویل دهد و اگر خودرو 21000 دلاری به جایش تحویل داد باید 3000 دلار مابه تفاوت آن را مشتری به قیمت دلار آزاد پرداخت کند. و یا اگر s7 را به قیمت غیر قطعی پیش فروش کرده اند لااقل تخفیف و یا تسهیلاتی برای آن نگون بخت هایی که 3 سال پیش 70 میلیون نصف هزینه خودرو آن زمان را پرداخت کرده اند در نظر بگیرند. غیر از این اگر کارمانیا باعث ناراضی نگه داشتن مشتری هایی باشد که 3 سال پیش از میان تمام گزینه ها و انتخابها به کارمانیا اعتماد کردند. در آینده با هیچ سیاستی مردم دیگر به کارمانیا و برندهای رنگارنگ جدید آن اعتماد نخواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز