چگونه در آزمون استخدامی موفق شویم؟

با وجود مزایایی که شغل دولتی دارد، استخدام در این سمت‌ها بسیار پیچیده است و قوانین خاص خود را دارد؛ قوانینی که چندان ثابت نیست و با عوض شدن مدیران و عملکردهای سلیقه‌ای، این قوانین هم مدام تغییر می‌کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار استخدامی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

با این حال بسیاری افراد به دلایل مختلف از جمله امنیت شغلی، ساعت کاری مشخص و انعطاف‌پذیری در کار استخدام رسمی را انتخاب می‌کنند. البته تعداد افرادی که در این مسیر موفق می‌شوند، بسیار کم است. خیلی‌ها به خاطر عدم اطلاع صحیح از نحوه برگزاری آزمون های استخدامی یا مطالعه کم و … شکست می‌خورند.

به گزارش کاماپرس، در حال حاضر برخی شرکت‌ها و صنایع مانند دانشگاه‌های علوم پزشکی، نیروی برق، فولاد خراسان، دانشگاه‌های افسری ارتش، شرکت پتروشیمی و نیروی هوایی ارتش آزمون استخدامی برگزار می‌کنند.

اما موفقیت در آزمون های استخدامی نیازمند رعایت چند نکته اساسی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم؛

آریاک سفر

در کدام آزمون استخدامی شرکت کنم؟

اولین قدم، انتخاب شغل متناسب با رشته تحصیلی است؛ یعنی انتخاب مرتبط‌ترین شغل به رشته تحصیلی. با این کار احتمال موفقیت در آزمون استخدامی بیشتر خواهد شد؛ این آزمون شامل سوالاتی تخصصی است که موفقیت در آن، برای استخدام فرد تعیین کننده است.

در قدم بعدی باید به انتخاب شهر و سهمیه‌بندی‌ها دقت شود. اگر امکانش را داشته باشید، بهتر است شهری را انتخاب کنید که احتمال حضور شرکت‌کننده در آن کمتر باشد.

سپس ثبت نام خود را در آزمون استخدامی قطعی کنید و حتما تاریخ آن را به خاطر بسپارید.

نحوه شرکت در آزمون استخدامی با آمادگی کامل

مرحله بعدی پس از ثبت نام، آماده شدن برای آزمون است؛ آزمون اسخدامی از دو بخش دروس عمومی و تخصصی تشکیل می‌شود.

برای موفقیت باید از مواد آزمون اطلاعات کامل داشت و اکتفا به منابع سال‌های قبل شانس شرکت‌کننده را برای موفقیت در این آزمون کم می‌کند. برخی از آزمون‌ها با اعلام مواد آزمون، جزوه یا منابعی که باید مطالعه شود نیز ضمیمه می‌کنند که هنگام ثبت نام باید به آن توجه شود.

برای موفقیت در آزمون استخدامی شرکت کننده باید حداقل ۶۰ درصد نمره کامل را کسب کند؛ وگرنه فرد متقاضی مردود می‌شود. اگر تعداد افرادی که موفق به کسب این نمره شده‌اند، زیاد باشد، افرادی که نمره بیشتری کسب کرده‌اند، پذیرفته خواهند شد. پس نباید به حداقل نمره اکتفا کرد.

منابع آزمون استخدامی

اولین درس عمومی ادبیات است. شاید این درست بتواند موفقیت در آزمون را برایتان چند برابر کند؛ بسیاری افراد که این درس را فراموش کرده و مطالعه‌ای هم در این زمینه نکرده‌اند، مسلما نمی‌توانند نمره خوبی بگیرند. پس مطالعه کتاب‌های ادبیات دوره دیپلم فراموش نشود.

دومین درس عمومی می‌تواند ریاضی باشد. احتمالا تعداد نسبتا زیادی از شرکت کنندگان در آزمون استخدامی با ریاضی مشکل دارند؛ پس سعی کنید حتما خود را در این درس تقویت کنید. البته شاید نتوانید در مدت کم به ریاضی مسلط شوید ولی کاری که می‌توانید انجام دهید این است که کتاب‌های آمار را کامل بخوانید و بر آن مسلط شوید.

درس بعدی معارف است. اصولا بسیاری از افراد سوالات این درس را درست پاسخ می‌دهند ولی کتاب‌هایی مثل اندیشه ۱و۲ دانشگاه، معارف دبیرستان، همچنین رساله توضیح‌المسائل را حتما مطالعه کنید که در پاسخ به سوالات به مشکلی برنخورید.

رایانه درس بعدی است که حتما به آن توجه کنید؛ بعضی‌ها بر این باورند که آشنایی به کار با رایانه به معنی این است که می‌توانند به سوالات این بخش به راحتی پاسخ دهند. اما اینطور نیست؛ سوالات آزمون استخدامی بسیار ریز و جزئی است. کتاب‌های مهارت هفت‌گانه را کامل مطالعه کنید. البته اگر زمان کم دارید سعی کنید به برنامه‌های ُورد، ویندوز و همچنین اطلاعات و ارتباطات مسلط شوید؛ ۷۰ درصد از سوالات آزمون استخدامی از این سه مبحث انتخاب می‌شود.

درس دیگری که توجه زیادی به آن نمی‌شود، زبان انگلیسی است که اتفاقا بسیار هم مهم و تعیین کننده است. این درس در آزمون اهمیت بسیاری دارد ولی افراد اکثرا کتاب‌های زبان را کمتر می‌خوانند که این کار اشتباه است. حتما به گرامر دبیرستان تا دانشگاه و کتاب لغات را مسلط شوید.

نکته مهم این است که باید تا حد بسیار زیادی اطلاعات اجتماعی، عمومی و سیاسی خود را افزایش دهید که از این حوزه‌ها نیز سوالاتی مطرح می‌شود.

هوش خود را دست کم نگیرید و هنگام آزمون تمام هوش خود را به کار گیرید؛ ضمنا سوالات هوش سال‌های گذشته را هم مرور کنید.

برای مطالعه درس تخصصی نیز حتما کتاب‌ها، مباحث و جزوه‌های دانشگاهی مطالعه‌ شود.

سعی کنید آزمون‌های سال‌های قبل را تهیه کنید و آزمایشی تست‌ها را پاسخ دهید؛ هنگام تست سوالات را برای خود تشریح کنید و به فکر حفظ کردن‌شان نباشید، تا پاسخ‌ها بهتر در ذهن‌تان جای بگیرند.

حتما حواستان باشد که آزمون پیش‌روی شما نمره منفی دارد یا خیر، قبل از شروع آزمون از این موضوع اطمینان حاصل کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز