چگونه از بانک سود 18 درصدی بگیریم؟

بانک مرکزی در تازه ترین گام عملیاتی برای کنترل نقدینگی و تورم سود اوراق بانکی را به 18 درصد افزایش داده است که نسبت به سود 15 درصدی سپرده های بلندمدت برای سرمایه گذاران جذابیت بیشتری دارد.

به گزارش کاماپرس، تلاش های بانک مرکزی برای مهار نقدینگی و تورم که در ماه های اخیر تلاطم کم سابقه و حتی بی سابقه ای در بازارها ایجاد کرده اند ادامه دارد و آخرین اقدام بانک مرکزی نیز صدور مجوز به بانک ها برای انتشار اوراق با سود 18 درصد است.

در حال حاضر وضعیت تورمی تا جایی موجب نوسان بازارهای مهمی مثل ارز و طلا و مسکن و بورس شده است که حتی گمانه زنی هایی درباره افزایش نرخ سود سپرده های بانکی نیز مطرح شده بود و اگر این اتفاق می افتاد به معنی عقب نشینی بانک مرکزی ار تصمیم ابتدای سالجاری و کاهش سود سپرده ها به 15 درصد بود.

برخی کارشناسان تورم منفی در سود سپرده ها را یکی از عوامل مهم هجوم نقدینگی به بازار کالاهای سرمایه ای و ارز و همچنین بازار بورس می دانند و معتقدند چنانچه مهاری بر این هجوم نقدینگی گذاشته نشود باید در انتظار تبعات تورمی سنگین تری در اقتصاد کشور باشیم.

جذابیت های اوراق سپرده عام برای صاحبان نقدینگی

آریاک سفر

بر اساس اعلام بانک مرکزی ، با افزایش انتشار گواهی سپرده عام ۱۸ درصدی توسط بانک‌ها موافقت شده است. بر این اساس، امکان دسترسی به سود ۱۸ درصد در بانک‌ها نسبت به قبل بیشتر شده است که سیگنال سیاست‌گذار پولی در جهت حرکت به سمت هدف تورمی تلقی می‌شود.

پیش‌تر در فروردین امسال، شبکه بانکی کشور تصمیم گرفت که سقف نرخ سود سپرده‌های بانکی به ۱۵ درصد محدود شود. تصمیمی که موافقت بانک مرکزی را نیز به همراه داشت. اما از همان ابتدای اردیبهشت توافق بر این بود که بانک‌ها مجهز به انتشار گواهی سپرده با سود ۱۸ درصد باشند تا بتوانند برخی از مشتریان را از این کانال حفظ کنند. نرخ شکست سود این اوراق ۱۰ درصد بوده و قابلیت انتقال به شخص دیگر را هم ندارد.

بنا به اعلام دنیای اقتصاد مزیتی که این اوراق نسبت به سپرده‌های یکساله فعلی بانک‌ها دارد، در نرخ سود نهفته است. چرا که نرخ سود اوراق، ۳ درصد بیشتر از نرخ سود سپرده‌های یکساله است. همچنین در صورت تمایل متقاضیان برای بازپس‌گیری مبلغ سپرده، نرخ سود بیشتری به آنها تعلق می‌گیرد؛ معادل ۱۰ درصد. درحالی‌که در سپرده‌های یکساله بانکی، نرخ شکست سود معادل ۸ درصد تعیین شده است. پس برای مشتریان، دریافت گواهی سپرده مزیت بیشتری نسبت به سپرده‌های یکساله بانکی دارد. تفاوت ماجرا برای بانک‌ها در حجم انتشار اوراق است. در واقع بانک‌ها این اختیار را دارند که در صورت نیاز و با توجه به منابع خود، اقدام به انتشار اوراق گواهی سپرده کنند. بانک‌ها برای تعادل بخشی به منابع بلندمدت خود، از اوراق گواهی سپرده استفاده می‌کنند. بانک مرکزی اکنون سقف انتشار اوراق را تا ۲۰ درصد منابع سپرده‌های بلندمدت هر بانک افزایش داده است.

بر اساس آخرین رقم رسمی اعلام شده، بانک‌ها در حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان می‌توانند گواهی سپرده عام با سود ۱۸ درصد منتشر کنند و در اختیار مشتریان قرار دهند. مهلت استفاده از این حجم اوراق، پایان نیمه اول سال جاری اعلام شده است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

 

انتهای پیام

مرتبط با : بانک مرکزی
نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “چگونه از بانک سود 18 درصدی بگیریم؟

  1. حیدریان گفته:

    مشکل سود بانکی وتورم در کشور یک موضوع است با بیش از صدتا مولفه ؟یکی از این مولفه ها سپرده گذاری با حجم زیاد توسط موسسات ونهادها وشرکت هاست ؟ به عبارتی هرچقدر مقدار وحجم سرده گذاری بیشتر است ؟ تمایل بانک ها برای جذب این سپرده بیشتر است ؟ چرا بانک ها و موسسات مالی تمایل به جذب سپرده دارند ؟ علت مشخص است ؟ اختلاف نرخ پرداختی و دریافتی است ؟یعنی به عبارتی بیشتر موسسات وبانک های خصوصی نرخ دریافتی از تسهیلات آزاد را با مبلغی بین 22 درصد تا 29 درصد است ؟
    روی دیگر سکه سودهای بانکی ؟پول شویی به بهانه مختلف از قبیل شرکت ها و فعالیت ها با دریافت تسهیلات بانکی با نرخ زیر 10 درصد است یعنی به عبارتی مثلا یک شرکت یا یک موسسه اقتصادی 100 میلیارد تومن وام با نرخ 10 درصد به بهانه کارافرینی وتلید از دولت دریافت می کند وبا یک لطایف الحیلی همین مبل در ک حساب دیگر سپرده گذاری می شود و مابه التفاوت این 10 درصد تا 18 درصد میشود سود خالص باداورده ؟ حالا بماند که همین مبلغ هنگفت سپرده می تواند بعنوان تضمین برای دریافت تسهیلات ذنجیره ای قراا بگیرد ؟
    کلام اخر ؟گردش های مالی وزدوبندهای بانکی وتسهیلات امروز یک هنر زیر پوستی است که فقط کسانی که خبره این تکنیک ها هستند می دانند چگونه در این عرصه فعالیت کنند که بیشترین سود را نصیب خود کنند ؟شاید مسئولین بانکی بدلیل استیجاری بودن و سیاست های درهای چرخان یا نمی خواهند هزینه برخورد با این تخلفات را بپردازند ؟ یا بقول قدیمی ها خودشان را به خواب زده اند ؟یادتان باشد که حل این معما نیاز به 100 تا شاه عباس صفوی دارد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز